AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #1 Skrevet 11. juli 2011 Skal snart i svangerskapspermisjon, og privat sektor-arbeidsgiver har i arbeidsavtalene med sine ansatte at de følger "fellesbestemmelsene i staten". Får statlige ansatte dekket av arbeidsgiver alt over 6G (brutto årslønn) i svangerskapspermisjon?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #2 Skrevet 11. juli 2011 Nei, svangerskapspenger dekkes kun inntil 6G.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #3 Skrevet 11. juli 2011 Nei, svangerskapspenger dekkes kun inntil 6G. Hvor står det - link? Kjenner en som jobber i et departement, og hun har staten som arbeisgiver. Hennes lønn dekkes av arbeidsgiver, om hun tjener mer enn 6G. Noen andre som har linker her?
SmallTalk Skrevet 12. juli 2011 #5 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Det vanlige er at det dekkes lønn opptil 6G, og noe annet er særavtaler som er forhandlet frem av fagforbund. Du må nesten bare lese gjennom personalhåndboken eller ta kontakt med lønningskontoret. I bedriften jeg jobber i vil man få lønn som vanlig under mamma- eller pappapermisjon, uansett om man tjener 4 eller 12 G. Endret 12. juli 2011 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #6 Skrevet 12. juli 2011 Det vanlige er at det dekkes lønn opptil 6G, og noe annet er særavtaler som er forhandlet frem av fagforbund. Du må nesten bare lese gjennom personalhåndboken eller ta kontakt med lønningskontoret. I bedriften jeg jobber i vil man få lønn som vanlig under mamma- eller pappapermisjon, uansett om man tjener 4 eller 12 G. Er det ikke mest vanlig at arbeidsgiver dekker mellomlegget da? Er vel ganske få ansatte som kun får 6G?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #7 Skrevet 12. juli 2011 Sendte mail til sjefen og spurte om dette. Det står ikke noe i arbeidsavtalen om akkurat dette. Får se hva han svarer... om arbeidsgiver faktisk ikke dekker dette mellomlegget, slik at man mottar vanlig lønn, må jeg vurdere å jobbe 100% etter 2 måneders hvile.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #8 Skrevet 12. juli 2011 6G er vel 475.000kr ? Jeg kjenner ingen som tjener det beløpet!
SmallTalk Skrevet 12. juli 2011 #9 Skrevet 12. juli 2011 Er det ikke mest vanlig at arbeidsgiver dekker mellomlegget da? Er vel ganske få ansatte som kun får 6G? Tja... Jeg har inntrykk av at det er ganske hipp som happ. De større bedriftene/konsernene dekker gjerne mellomlegget, de mindre gjør det ikke.
SmallTalk Skrevet 12. juli 2011 #10 Skrevet 12. juli 2011 Sendte mail til sjefen og spurte om dette. Det står ikke noe i arbeidsavtalen om akkurat dette. Får se hva han svarer... om arbeidsgiver faktisk ikke dekker dette mellomlegget, slik at man mottar vanlig lønn, må jeg vurdere å jobbe 100% etter 2 måneders hvile. Det står ikke i arbeidsavtalen, det står eventuelt i personalhåndboken.
Athine Skrevet 12. juli 2011 #11 Skrevet 12. juli 2011 Statlig ansatte får full lønn under svangerskapspermisjon. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1995/nou-1995-27/11.html?id=115904 Mens vi som er kommunalt ansatte må ta til takke med 6 G. Vurderer helt klart å få meg jobb i staten ettersom det ville mer enn doblet utbetalingen. Dårlig for rekrutteringen til distriktene... Gjennomsnittlig årslønn i Norge i dag er 440 000 (http://www.ssb.no/lonn/). 1
Sissan9 Skrevet 12. juli 2011 #12 Skrevet 12. juli 2011 Sendte mail til sjefen og spurte om dette. Det står ikke noe i arbeidsavtalen om akkurat dette. Får se hva han svarer... om arbeidsgiver faktisk ikke dekker dette mellomlegget, slik at man mottar vanlig lønn, må jeg vurdere å jobbe 100% etter 2 måneders hvile. Høres veldig dramatisk ut. Du får tross alt 6G - brutto 40K i måneden - om du velger korteste persmisjonsordning. Det bør kunne gå, med mindre du normalt har millionlønn, og har bundet opp alt i fast forbruk. Eventuelt bør du kunne vurdere tidskonto, der du jobber noe og har noe permisjon de første månedene? Eller kan mannen din være hjemme kanskje - om han har bedre ordninger på sin arbeidsplass? Ser forøvrig ut som om staten dekker over 6G, og da vil jo du også få det. Men vær obs på at bonuser/provisjon osv. kan holdes utenfor dersom du jobber med salg. 1
Lilleba Skrevet 12. juli 2011 #13 Skrevet 12. juli 2011 Alle offentlige ansatte (dvs. ansatte i stat og kommune) har full lønn under permisjon ved svangerskap, fødsel og adopsjon. Arbeidsgiver betaler ut vanlig lønn, men beholder refusjonen fra Folketrygden. Siden Folketrygden har begrensninger i sin refusjon, betyr det at arbeidsgiver betaler mellomlegget hvis du tjener mer enn Folketrygden betaler. Man behøver derfor IKKe tenke på å bytte jobb fra kommune til stat, eller bare ta ut to måneder fødselsperm! 1
Glitnir Skrevet 12. juli 2011 #14 Skrevet 12. juli 2011 Mens vi som er kommunalt ansatte må ta til takke med 6 G. Vurderer helt klart å få meg jobb i staten ettersom det ville mer enn doblet utbetalingen. Dårlig for rekrutteringen til distriktene... Som Lilleba sier - dette stemmer ikke. Kommunalt ansatte får full lønn under foreldrepermisjon, i likhet med statlige.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #15 Skrevet 13. juli 2011 Alle offentlige ansatte (dvs. ansatte i stat og kommune) har full lønn under permisjon ved svangerskap, fødsel og adopsjon. Arbeidsgiver betaler ut vanlig lønn, men beholder refusjonen fra Folketrygden. Siden Folketrygden har begrensninger i sin refusjon, betyr det at arbeidsgiver betaler mellomlegget hvis du tjener mer enn Folketrygden betaler. Man behøver derfor IKKe tenke på å bytte jobb fra kommune til stat, eller bare ta ut to måneder fødselsperm! Lilleba - takk for svar! Er det ikke skremmende å tenke på hvor mange som skråsikkert uttaler seg med feil svar i tråden? Det betyr at jeg (TS) får full lønn slik jeg er vant til under fødselspermisjon, (når jeg tjener over 6G). Sjefen har ikke svart ennå.. (Provisjoner og slikt har jeg ikke, driver heller ikke med salg).
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #16 Skrevet 13. juli 2011 Sendte mail til sjefen og spurte om dette. Det står ikke noe i arbeidsavtalen om akkurat dette. Får se hva han svarer... om arbeidsgiver faktisk ikke dekker dette mellomlegget, slik at man mottar vanlig lønn, må jeg vurdere å jobbe 100% etter 2 måneders hvile. Klarer du deg ikke på 475000 som årslønn mens du er i permisjon? Folk flest klarer seg bra på langt mindre, så dette er i såfall et personlig valg du gjør i fht hva som er viktigst for deg i dette ene året.
SmallTalk Skrevet 13. juli 2011 #17 Skrevet 13. juli 2011 Klarer du deg ikke på 475000 som årslønn mens du er i permisjon? Folk flest klarer seg bra på langt mindre, så dette er i såfall et personlig valg du gjør i fht hva som er viktigst for deg i dette ene året. Har man lagt opp økonomien etter at man tjener mer enn dette, så kan det faktisk være vanskelig å skulle snu den om til å takle lavere inntekt. Dersom TS er hovedforsørger i familien, så kan det være at de er avhengig at hun beholder sin vanlige inntekt for at hjulene skal gå rundt. Det at "folk flest" klarer seg på lavere inntekt enn dette er et dårlig argument, ettersom de som klarer seg på lavere inntekt enn dette har lagt opp økonomien etter det. Tjener man normalt sett 320.000 i året og får dette utbetalt i permisjonspenger så merker man ikke det. Tjener man normalt sett 600.000 i året og må gå ned til 475.000 i året så merkes det rimelig greit. 125.000 kr er et stort inntekstap i løpet av et år. Skjønner TS godt, jeg. Hadde jeg risikert å tape stort på å være hjemme så er det ikke sikkert jeg hadde vært det jeg heller. Da hadde faren fått være hjemme isteden. 3
Sophie-Ann Skrevet 14. juli 2011 #18 Skrevet 14. juli 2011 Kjæresten min og jeg har snakket om å få barn etterhvert og han ønsker å ta mesteparten av permisjonen. Han tjener rundt 1 mill, og vil da faktisk tape nesten 600000kr i året på å gå hjemme. Det er ikke aktuelt, så vi må finne på noe lurt her. Han er privat ansatt, så vi er usikre på om firmaet hans betaler mellomlegget, noe jeg tviler på.
SmallTalk Skrevet 14. juli 2011 #19 Skrevet 14. juli 2011 Han bør sjekke personalhåndboken for å se hva som står der. Jeg er privat ansatt i et rimelig stort firma og her betaler arbeidsgiver ut full grunnlønn dersom man tar permisjon med 100% lønn og 80% av grunnlønna dersom man tar permisjon med 80% lønn. Eventuelle tillegg, bonuser og overtid får man derimot ikke i denne perioden, så det vil jo uansett ende med inntektstap for de fleste, men ikke like ille som ved maks utbetaling på 6G.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #20 Skrevet 18. juli 2011 Han bør sjekke personalhåndboken for å se hva som står der. Jeg er privat ansatt i et rimelig stort firma og her betaler arbeidsgiver ut full grunnlønn dersom man tar permisjon med 100% lønn og 80% av grunnlønna dersom man tar permisjon med 80% lønn. Eventuelle tillegg, bonuser og overtid får man derimot ikke i denne perioden, så det vil jo uansett ende med inntektstap for de fleste, men ikke like ille som ved maks utbetaling på 6G. "De fleste" har vel ikke overtidstillegg, bonuser og andre tillegg? Selv har jeg ikke noe av det. Det lønner seg vel med full lønn 100% i 10 måneder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå