Gå til innhold

ett enkelt spm..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger nye joggesko og skal kjøpe over nettet fordi jeg har så små ben så det er vansklig for meg å finne noe i sportsbutikker! ah! :(

Men, jeg har enormt buet benflate og jogger på "utsiden" av foten.. må jeg da ha en nøytral sko? Skjønner ikke helt det her med overpronasjon og underpronasjon.. har aldri trent før så dette er helt nytt for meg...hehe :)

Videoannonse
Annonse
Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Du kan gå på intersport. Der lager de avstpøning av foten din og lager en såle som passer perfekt til foten. Det koster bare 500-600 å ordne dette, og sålen holder lenge!

Du kan jo kjøpe en nøytral sko, men jeg anbefaler at du kjøper en såle på intersport også :)

Endret av henriett3
Skrevet

Jeg trenger nye joggesko og skal kjøpe over nettet fordi jeg har så små ben så det er vansklig for meg å finne noe i sportsbutikker! ah! :(

Men, jeg har enormt buet benflate og jogger på "utsiden" av foten.. må jeg da ha en nøytral sko? Skjønner ikke helt det her med overpronasjon og underpronasjon.. har aldri trent før så dette er helt nytt for meg...hehe :)

Jeg vil sterkt fraråde deg å kjøpe sko over nettet. Om du har små føtter så skulle vel store og spesialiserte butikker som Löplabbet i det minste kunne skaffe din størrelse på bestilling. På Löplabbet står du først på en glasskasse med speil under, slik at ekspeditøren kan se på fotbuen din. Deretter får du på deg en nøytral sko og jogger på tredemølle mens de filmer føttene dine. Så spilles det av i sakte film, og man kan se i hvor stor grad du over/underpronerer, og dermed finne passende sko.

Hvis du kjøper over nett får du ikke prøvd den først, og kan fort ende opp med sko som ikke passer eller er vonde å bruke.

Overpronasjon vil si at du legger mye vekt på ytterkanten av foten og ikke aksen hælen-stortåa, slik man helst skal gjøre. Underpronasjon er motsatt, at føttene peker litt utover og at vekten ligger på innerkanten av foten. De fleste har overpronasjon i større eller mindre grad.

Det fins sko som til dels korrigerer dette, men det er også mulig å gå til fysioterapeut og få øvelser og teipteknikker som kan korrigere det varig. Å jogge mye med overpronasjon kan i verste fall gi akillesbetennelse, fordi det blir skjev belastning på akillessenen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil helt klart anbefale Löplabbet! Jeg fant mine joggesko i størrelse 35.5 der, og var sikker på at jeg fikk riktig modell for mine ben og min løpestil. Ikke bestill over nett og få feil sko! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...