AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #1 Skrevet 11. juli 2011 Hei! Jeg bor i en by og i det siste har jeg begynt å jobbe på Rema 1000 på et kjøpesenter. Jeg jobber annenhver kveld helt fram til butikken stenger og jeg går hjem. Samleplassen til utlendingene og asylsøkerene i byen er utenfor dette senteret. Jeg synes rett og slett det er veldig ubehagelig å gå hjem om kveldene, fordi det er alltid noen som plystrer eller roper etter meg. Noen ganger hender det også at de "følger" etter meg (i små grupper) og da blir jeg rett og slett redd! Jeg prøver å unngå øyekontakt, men det skjer uansett. Det er bare så utrolig ubehagelig, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg vil virkelig ikke virke rasistisk eller noe slikt nå, men i det siste har det skjedd en del voldtekter i denne byen, og alle voldtektsmennene har vært av utenlandsk opprinnelse. Det er nok derfor jeg blir så redd som jeg blir. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen tips? Jeg vil bare komme hjem så fort som mulig, og det er så ubehagelig at helt ukjente kommer med ekle kommentarer og blikk. Dette skjer jo også når jeg går sammen med venniner etter vi f.eks har vært på shopping eller kino, men da føles det liksom litt tryggere, for da har jeg ihvertfall noen sammen med meg. Jeg kjenner forresten flere som er i min situasjon, og det er visst "sånn" til en del av vennine mine...
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #2 Skrevet 11. juli 2011 Hei! Jeg bor i en by og i det siste har jeg begynt å jobbe på Rema 1000 på et kjøpesenter. Jeg jobber annenhver kveld helt fram til butikken stenger og jeg går hjem. Samleplassen til utlendingene og asylsøkerene i byen er utenfor dette senteret. Jeg synes rett og slett det er veldig ubehagelig å gå hjem om kveldene, fordi det er alltid noen som plystrer eller roper etter meg. Noen ganger hender det også at de "følger" etter meg (i små grupper) og da blir jeg rett og slett redd! Jeg prøver å unngå øyekontakt, men det skjer uansett. Det er bare så utrolig ubehagelig, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg vil virkelig ikke virke rasistisk eller noe slikt nå, men i det siste har det skjedd en del voldtekter i denne byen, og alle voldtektsmennene har vært av utenlandsk opprinnelse. Det er nok derfor jeg blir så redd som jeg blir. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen tips? Jeg vil bare komme hjem så fort som mulig, og det er så ubehagelig at helt ukjente kommer med ekle kommentarer og blikk. Dette skjer jo også når jeg går sammen med venniner etter vi f.eks har vært på shopping eller kino, men da føles det liksom litt tryggere, for da har jeg ihvertfall noen sammen med meg. Jeg kjenner forresten flere som er i min situasjon, og det er visst "sånn" til en del av vennine mine... Edit: Jeg var veldig usikker på i hvilket forum jeg skulle plassere dette innlegget, så gjerne flytt tråden om det blir feil.
sequin Skrevet 11. juli 2011 #3 Skrevet 11. juli 2011 Jeg syns nå det er ekkelt når mannfolk følger etter meg og plystrer uansett som de er utlendinger eller ikke... Du har vel ikke noen fra jobben å gå med da? I slike situasjoner pleier jeg alltid å ringe noen, bare for å ha noen å snakke med, da blir jeg litt roligere. 2
Næjøss Skrevet 11. juli 2011 #4 Skrevet 11. juli 2011 Huff, det hørtes virkelig ekkelt ut. Tror jeg hadde fått hjerteklapp hvis jeg hadde stått i dine sko. Har du mulighet å få noen til å hente deg? Kanskje du burde nevne det for skjefen din? han/hun burde nok ha forståelse for at du synes det er skremmende. Man ønsker jo å tro at de bare gjør dette for å virke "kul" men man vet jo aldri med mennesker som kommer fra en annen kultur. Vi vet jo om at i noen land kan mennene gjøre som dem vil med kvinner. Det tryggeste er å være flere. Hvis du ikke har noen som kan følge deg, så bør du i første omgang kjøpe deg forsvarspray og overfallsalarm. den er liten og nett og du kan feste den på nøkkelringen. Svært kjekt å ha hvis noe skulle skje.
Gjest Pzzt Skrevet 11. juli 2011 #5 Skrevet 11. juli 2011 Jeg ville syklet. Jeg sleit med dette på en tidligere arbeidsplass. Jeg var sistemann som dro, og på andre siden av bygget så var det en møteplass for byens utlendinger, som da ropte, plystret, hoiet og fulgte etter meg. Når jeg begynte å sykle, passet jeg på å ha god fart når jeg skulle forbi dem (tok en bitteliten rundtur først) og passerte dem med god klarning. Da rakk de såvidt å reagere før jeg hadde syklet forbi, og ville de prøvd seg på noe, hadde jeg syklet fra dem 1
Gjest fridus Skrevet 11. juli 2011 #6 Skrevet 11. juli 2011 Er det noen av de du jobber sammen med du kunne slått følge med? Eller eventuelt hatt avtale med noen andre? Skjønner godt at du blir redd, en ting er plystring, men å rope og følge etter syns jeg ikke høres spesielt hyggelig ut... Og det uavhengig hudfarge. 1
Næjøss Skrevet 11. juli 2011 #7 Skrevet 11. juli 2011 Jeg ville syklet. Jeg sleit med dette på en tidligere arbeidsplass. Jeg var sistemann som dro, og på andre siden av bygget så var det en møteplass for byens utlendinger, som da ropte, plystret, hoiet og fulgte etter meg. Når jeg begynte å sykle, passet jeg på å ha god fart når jeg skulle forbi dem (tok en bitteliten rundtur først) og passerte dem med god klarning. Da rakk de såvidt å reagere før jeg hadde syklet forbi, og ville de prøvd seg på noe, hadde jeg syklet fra dem Det var jo lurt! Eventuelt hvis du vil ha enda mer fart, så kan man investere i en moped/scooter.
Bordeaux Skrevet 11. juli 2011 #8 Skrevet 11. juli 2011 Hei! Jeg bor i en by og i det siste har jeg begynt å jobbe på Rema 1000 på et kjøpesenter. Jeg jobber annenhver kveld helt fram til butikken stenger og jeg går hjem. Samleplassen til utlendingene og asylsøkerene i byen er utenfor dette senteret. Jeg synes rett og slett det er veldig ubehagelig å gå hjem om kveldene, fordi det er alltid noen som plystrer eller roper etter meg. Noen ganger hender det også at de "følger" etter meg (i små grupper) og da blir jeg rett og slett redd! Jeg prøver å unngå øyekontakt, men det skjer uansett. Det er bare så utrolig ubehagelig, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg vil virkelig ikke virke rasistisk eller noe slikt nå, men i det siste har det skjedd en del voldtekter i denne byen, og alle voldtektsmennene har vært av utenlandsk opprinnelse. Det er nok derfor jeg blir så redd som jeg blir. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen tips? Jeg vil bare komme hjem så fort som mulig, og det er så ubehagelig at helt ukjente kommer med ekle kommentarer og blikk. Dette skjer jo også når jeg går sammen med venniner etter vi f.eks har vært på shopping eller kino, men da føles det liksom litt tryggere, for da har jeg ihvertfall noen sammen med meg. Jeg kjenner forresten flere som er i min situasjon, og det er visst "sånn" til en del av vennine mine... For det første er du ikke rasistisk i det hele tatt! Jeg er selv av utenlandsk opprinnelse og har opplevd det samme. Mener generelt at kriminelle innvandrere burde blitt kastet på hodet ut. Men anyway, jeg foreslår at du sykler som noen skriver over her, eller ringer noen og prater med dem mens du går forbi. Man føler seg mye tryggere da Kanskje evt fått noen til å hente deg? 1
hanna_29 Skrevet 11. juli 2011 #9 Skrevet 11. juli 2011 "Vil for all del ikke virke rasistisk" Hvorfor har det seg slik at vi er så innmari redd for å si noe mindre pent om utlendinger fordi da blir vi stemplet som rasistiske. Man er da vel ikke rasistisk fordi man utrykker en bekymring...Det virker som at alle bekymringer og meninger vi har om utlendinger gjør oss til rasister. "Snille" norge som skal hjelpe alle andre før sine egne stempler deg som rasist....Du er ikke rasist...den ytringsfriheten som alle våre nye landsmenn er så glad i bør vel også gjelde for oss.... Man skal få ytrykke sine meninger og bekymringer og i følge dagens statistikker er det bare naturlig å bli mer redd når det er utlendinger som plyster/følger etter deg. Mange av disse er tatt inn uten integrering/oppfølging og kan da selfølgelif være en smule ustabile...Sånn er det bare. Til vi greier å ta inn kun den mengden vi greier å følge opp/integrere kommer flesteparten av oss til å være mer redd for utlendinger... Ellers syntes jeg å sykle var en god ide, hvis ikke du får syklet ville jeg kjøpt meg en strømpistol eller noe annet selforsvar våpen....
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #10 Skrevet 11. juli 2011 Hmm du kan eventuelt gå rundt med en "taser" i vesken og i det du føler deg truet tar du den fram og trykker litt på den så de både ser og hører den, så legger du den bare tilbake i vesken og går videre.
Steinar40 Skrevet 11. juli 2011 #11 Skrevet 11. juli 2011 Hei! Jeg bor i en by og i det siste har jeg begynt å jobbe på Rema 1000 på et kjøpesenter. Jeg jobber annenhver kveld helt fram til butikken stenger og jeg går hjem. Samleplassen til utlendingene og asylsøkerene i byen er utenfor dette senteret. Jeg synes rett og slett det er veldig ubehagelig å gå hjem om kveldene, fordi det er alltid noen som plystrer eller roper etter meg. Noen ganger hender det også at de "følger" etter meg (i små grupper) og da blir jeg rett og slett redd! Jeg prøver å unngå øyekontakt, men det skjer uansett. Det er bare så utrolig ubehagelig, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg vil virkelig ikke virke rasistisk eller noe slikt nå, men i det siste har det skjedd en del voldtekter i denne byen, og alle voldtektsmennene har vært av utenlandsk opprinnelse. Det er nok derfor jeg blir så redd som jeg blir. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen tips? Jeg vil bare komme hjem så fort som mulig, og det er så ubehagelig at helt ukjente kommer med ekle kommentarer og blikk. Dette skjer jo også når jeg går sammen med venniner etter vi f.eks har vært på shopping eller kino, men da føles det liksom litt tryggere, for da har jeg ihvertfall noen sammen med meg. Jeg kjenner forresten flere som er i min situasjon, og det er visst "sånn" til en del av vennine mine... Hvorfor har vi egentlig politi i dette landet? De burde fjerne sånne gjenger. Ellers høres bruk av sykkel eller helst moped fornuftig ut. Men du må jo ha den på et trygt sted også.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #12 Skrevet 11. juli 2011 Rekk fingern og be dem dra til helvete? De fleste har det bare i kjeften.
Steinar40 Skrevet 11. juli 2011 #13 Skrevet 11. juli 2011 For det første er du ikke rasistisk i det hele tatt! Jeg er selv av utenlandsk opprinnelse og har opplevd det samme. Mener generelt at kriminelle innvandrere burde blitt kastet på hodet ut. Enig. Folk av utenlandsk opprinnelse som ikke klarer å oppføre seg skal på hue og ræva ut!
Gjest Tirkes Skrevet 11. juli 2011 #14 Skrevet 11. juli 2011 Å skjære alle av utenlands opprinnelse over en kam og ville sende dem ut om de gjør noe galt blir litt naivt, det finnes tredjegenerasjonsinnvandrere her inne også, skal man sende folk til et fremmed land bare fordi besteforeldrene kom derfra? Da tror jeg heller på likhet for loven og er helt enig i at sånne typer gjenger er skikkelig pyton. Hadde et par skumle tbanestasjoner å gå alene gjennom på kvelden. Det skjedde aldri noe galt annet enn skjellsord/frekke kommentarer og "ypping". Jeg gikk med mobiltelefonen i hånda med tlfnr til kjæresten klart og når jeg lusket gjennom mørke lunder (jeg er mørkeredd) hadde jeg nøkkelknippet i hånda med en nøkkel mellom hver finger, i en egenkomponert slosshanske. Paranoid? Litt. Men det hjalp på trygghetsfølelsen, om enn noe falskt. Sykkelideen var genial! Kan jo også høre om butikken har noen type securitas-tjeneste og om de har mulighet til å legge patruljering fordi butikken ved stengetid, og at der er noen da i nærheten når du forlater åstedet? Det gjorde de for meg når jeg jobbet på en Narvesenbutikk en periode når jeg var på Blindern. Utrolig trivelige og de hadde ruter og "checkpoints" de skulle innom til faste tider og la tiden til stengetiden i mitt område. Nikket og vinket til dem til faste tider hver kveld. 2
Gjest Cuntzilla Skrevet 11. juli 2011 #15 Skrevet 11. juli 2011 Jeg biter tennene sammen, tar på skylappene og setter ipoden på fullt volum når jeg går forbi slike gjenger. Jeg har gitt fingern og kjeftet, men det synes de bare er morsomt hvis de står i en gruppe. Er du nervøs så kan du gå til innkjøp av pepperspray og/eller voldtektsalarm, det har jeg tenkt å gjøre. Blitt litt reddere etter alle disse voldtektskriveriene og et par som har gjort mer enn å bare rope og plystre litt. Men jeg tror det er viktig å holde hodet høyt hevet og trampe bestemt avgårde, ikke krympe seg og vise nervøsiteten.
Steinar40 Skrevet 11. juli 2011 #16 Skrevet 11. juli 2011 Å skjære alle av utenlands opprinnelse over en kam og ville sende dem ut om de gjør noe galt blir litt naivt, det finnes tredjegenerasjonsinnvandrere her inne også, skal man sende folk til et fremmed land bare fordi besteforeldrene kom derfra? Da tror jeg heller på likhet for loven og er helt enig i at sånne typer gjenger er skikkelig pyton. Folk som er født i Norge er norske. Klarer de ikke å oppføre seg da så skal de rett i fengsel. Det eneste mennesket forstår er makt og tvang.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #17 Skrevet 12. juli 2011 Jeg tenker at det har noe med arbeidsplassen din å gjøre, en sak for ledelsen din. Forklar dette ubehaget du opplever, så er det arbeidsgivers ansvar for å få deg til å føle trygghet. F.eks. ansette securitas rundt de tider du stenger. Det er ikke OK at en ansatt skal føle det sånn. Jeg hadde satt pris på at en av mine ansatte hadde kommet til meg med dette. Blir du ikke tatt på alvor så tar du en telefon til politiet. Dette er typisk trakkasering, og gjeng "aktige" oppførsel. Det er deres mål å få deg til å føle deg utrygg. Sånt er tett!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #18 Skrevet 12. juli 2011 Jeg tenker at det har noe med arbeidsplassen din å gjøre, en sak for ledelsen din. Forklar dette ubehaget du opplever, så er det arbeidsgivers ansvar for å få deg til å føle trygghet. F.eks. ansette securitas rundt de tider du stenger. Det er ikke OK at en ansatt skal føle det sånn. Jeg hadde satt pris på at en av mine ansatte hadde kommet til meg med dette. Blir du ikke tatt på alvor så tar du en telefon til politiet. Dette er typisk trakkasering, og gjeng "aktige" oppførsel. Det er deres mål å få deg til å føle deg utrygg. Sånt er tett!
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #19 Skrevet 13. juli 2011 Hvorfor har vi egentlig politi i dette landet? De burde fjerne sånne gjenger. Ellers høres bruk av sykkel eller helst moped fornuftig ut. Men du må jo ha den på et trygt sted også. Det er ikke mye politiet kan/vil gjøre med slikt. I Oslo, spesielt østkanten, er dette problemet en ganske kjent sak.. Og slik har det vært siden 90 tallet! Selv når jeg går ilag med en mann (f.eks faren min, broren min, kjæresten) regelrett MASER de fortsatt! også etter tilsnakk fra min far har jeg opplevd at de maser på ham a la "cmon man.. Let me talk with your daughter." Det hendte også min mor- når hun gikk ifølge med meg da jeg var barn! Det går automatikk i at de begynner å flørte og slenge ut bemerkninger med hvemsomhelst av alt som puster og har puls. Til vanlig legger jeg nesten ikke merke til det lengre, er så vant med det. Men om jeg skulle befinne meg noe sted sent på kvelden tar jeg skikkelige forhåndsregler... Heller ta drosje en gang for mye enn en gang for lite..det gjelder selv for korte strekninger jeg kunne gått på 10 minutter. Det er mange voldtekter i Oslo nå, uten tvil. Så man bør i aller høyeste grad være heller overforsiktig enn for lite...
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #20 Skrevet 13. juli 2011 I slike situasjoner pleier jeg alltid å ringe noen, bare for å ha noen å snakke med, da blir jeg litt roligere. Dersom man faktisk er reellt redd for at man kan bli voldtatt, så vet jeg ihvertfall at politiet gikk ut og anbefalte å IKKE gå i telefonen om man gikk alene. Alle slike ting som å prate i mobiltelefon, taste sms, ha på musikk på ørene etc etc, er med på å stjele oppmerksomheten din, og om du går ute sent på kvelden i områder du VET det er mye voldtekter etc for tiden, så ønsker du å ha all oppmerksomheten du kan DER, altså på gata, ikke i telefonen eller musikkverden. Vi blir nok roligere av det, men altså også mindre oppmerksom på hva som faktisk skjer rundt oss. Vi ser roligere ut, men hører ikke nødvendigvis steg bak seg f.eks, går du og tekster, hører du, men du ser ikke alt som skjer rundt deg. Selv setter jeg på "ikke-faen"-attitude om jeg går ute og opplever mennesker rundt meg eller rett og slett føler en situasjon er mer risky og ekkel en jeg liker. Nå ER nok jeg tøffere i trynet en mange da (og les, i trynet, altså ikke nødvendigvis i action), og jeg har tro på at det hjelper meg å holde folk unna. Jeg kan se guttegjengene, de kan se meg, men det hjelper ihvertfall for min del at jeg enten ser dem som luft og totalt ignorerer, eller (hvis det virker som bare oppmerksomhet og ord), kan finne på å smile og hilse. Det avvæpner faktisk mange, og de ser plutselig personen, ikke bare "kvinnfolk". (og jeg snakker ikke om bare utlendinger, jeg snakker om generellt, være seg utenlandske gjenger, norske gjenger, uteliggere, fulle drittsekker gutter fra beste vestkant som tror de er konger og alle vil ha dem, etc etc) Men superoppmerksom er jeg, og jeg har også gjerne nøkkelknippet i nærheten. Hmm du kan eventuelt gå rundt med en "taser" i vesken og i det du føler deg truet tar du den fram og trykker litt på den så de både ser og hører den, så legger du den bare tilbake i vesken og går videre. Det har goså blitt anbefalt å IKKE ha våpen, fordi en FAKTISK kriminell (altså, ikke de gutta som bare har det i kjeften, men de man BØR være redde), har mye mindre problem med å ta den fra deg og bruke den mot deg, en du har med å faktisk bruke ett våpen på noen. Hvemsomhelsten klarer ikke å "bare bruke våpen", uten at det virkelig har gått langt. En kriminell derimot har nok mye mindre problemer med å rappe taseren og lamme offeret med egen taser. Samme gjelder for pepperspray, kniv etc. Voldtektsalarm derimot... den bråker vel hovedsakelig, og er ikke noe overgripere ønsker, offeret derimot; jepp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå