Gå til innhold

Mur bak peisovn som sprekker....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå vil vi male muren bak peisovnen hvit, men den har sprukket så veldig flere steder.

Har noen av dere erfaring med dette? Må den skrapes først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er den malt fra før?

Hva slags mur er det?

Jeg ville skrapet vel evt. løs maling som flasser av, sparklet, pusset, sparklet, pusset og malt.

Om det er en siporex-mur, så er det vanlig at disse krymper ca 2%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at murer sprekker - det er flere grunner til det. Hvis den er pusset og malt fra før, ville jeg gjort som Lea sier - skrape vekk malinga og prøvd å sparkle - men vær klar over at dere må bruke en sparkel som er veldig grovkornet. Vi brukte ikke det...Sprekken er riktignok borte, men vi ser feltet som er sparklet VELDIG mye bedre enn vi så sprekken noen gang...Muren er jo ujevn og kornet, mens det sparklede er glatt...Ikke pent.

Er dette en mursteinsmur som ikke er pusset og malt før, ville jeg sparklet og pusset til sprekkene er borte, og malt med Jotaplast.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det som sprekker er selve murpussen. Da må du brekke av det som er løst, og legge på ny murpuss. Det får du kjøpt på maxbo etc,. og det er mye bedre å jobbe med enn sparkel. Særlig fordi det tross alt er laget for å være i nærheten av varme......

Jeg har det samme problemet med min mur - tror det har vært litt for brå fyring - for stor varme på en mur som ikke var vant med det :ler::ler:

Når det gjelder ujevn overflate på mur (glatt sparkel og murpuss) har jeg løst det slik: blandet litt sand i jotaplasten - da blir overflaten ru og lik over det hele. Du kan også kjøpe spesialmaling med sand i, men det er billigere å raide sandkassa. Du trenger nemlig ikke så mye av den malingen, så den kan blandes ut i ei plastbøtte og røres ut med sand til en passe blanding. (PS: barn bør ikke få være med på det - det kan bli noe mer sand enn du hadde tenkt deg :wink: )

Og er du i det spandable hjørnet kan du hente inn en murer som hakker av alt det gamle og pusser muren på nytt. Det koster fort 3000 kroner......om ikke mer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er rundt selve røret så er det nok gjort for dårlig grunnarbeide. Da utvider muren seg pga varmen og dermed sprekker det. Det kan faktisk være helseskadelig hvis det er så store sprekker at noe røyk kan sive ut. Det beste er å tette igjen med ildfast mørtel (selvfølgelig pusse først) og så male over med mur maling. lykke til

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma og pappa har også hatt det problemet i mange mange år, og de har prøvd det meste, men ingenting av maling og murpuss har hjulpet. Så nå har de lagt fliser med avslutningsflis. Og det ble kjempe fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...