Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje et dumt spørsmål :fnise: , men er det mulig å søke om å få samme status som en same med de fordeler som følger med, eller må du ha foreldre som er samisk? og viss det er mulig hvordan?

Tenkte i forhold til utdanning kunne det vært flott å ha fordeler ved opptakets rangering. Er ganske sikker på at det ikke er mulig men håper det er mulig :pls:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å definere deg som same må du enten ha samisk slekt, dvs forledre, besteforeldre eller oldeforeldre eller tilhøre den samiske kulturen ved at du bruker det samiske språk og føler deg som same.

Skrevet

Hvilke store fordeler mener du at samer har?

Skrevet

hmm mulig jeg har noen oldeforeldre som er innenfor dette.

§ 2-6.

Sametingets valgmanntall. Alle som avgir erklæring om at de oppfatter seg selv som same, og som enten

a) har samisk som hjemmespråk, eller

b) har eller har hatt forelder, besteforelder eller oldeforelder med samisk som hjemmespråk, eller

c) er barn av person som står eller har stått i Sametingets valgmanntall, kan kreve seg innført i Sametingets valgmanntall.

Dette må jeg finne ut :fnise: takker^^

AnonymBruker
Skrevet
Samisk tilknytning

Kvotetilknytning til høgskolene i Finnmark og Lillehammer, Norges Veterinærhøgskole og Universitetet i Tromsø dokumenteres med ett av følgende:

Samisk avlagt som første- eller andrespråk i videregående opplæring

Vitnemål fra grunnskole der samisk er dokumentert som første- eller andrespråk

Bestått 60 studiepoeng eller semesteremne i samisk fra universitet eller høgskole

Realkompetansevurdering av samiske språkkunnskaper i forhold til språkkravet i samisk fra videregående opplæring

er dette relevant?

http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/dokumentasjon/kvotetilhorighet/

Hvilket studie er det tu tenker på forresten?

Skrevet

For opptak til studier kreves samiske språkkunnskaper, det kreves ikke at du er same.

Eneste rettigheten du får ved å melde deg i samemanntallet, er retten til å stemme ved sametingsvalget. Det kommer ikke gull og manna dryssende....

AnonymBruker
Skrevet

Dette må jeg finne ut :fnise: takker^^

Bare hyggelig.

Jeg aner ikke hvordan reglene er, men linken jeg la ut gjelder jo sametingets valgmanntall, kravene ser ut til å være strengere når det gjelder opptak til studier, som du ser i den andre linken jeg la ut.

Det var derfor jeg spurte hva du skulle studere, så jeg ikke risikerte å gi helt feil og villedende informasjon. Vil ikkegi falske forhåpninger heller. :gjeiper:

Skrevet

Bare hyggelig.

Jeg aner ikke hvordan reglene er, men linken jeg la ut gjelder jo sametingets valgmanntall, kravene ser ut til å være strengere når det gjelder opptak til studier, som du ser i den andre linken jeg la ut.

Det var derfor jeg spurte hva du skulle studere, så jeg ikke risikerte å gi helt feil og villedende informasjon. Vil ikkegi falske forhåpninger heller. :gjeiper:

Ahh så det er strengere krav på det området, da tviler jeg på at jeg er kvalifisert for de kravene :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Da er kanskje kvotetilhørighet til Universitetet i Tromsø mer relevant; dette er jo beskrevet øverst i linken :)

Dette ser ut til å ordne seg uten at du må søke om samisk statsborgerskap. :gjeiper:

Skrevet

For opptak til studier kreves samiske språkkunnskaper, det kreves ikke at du er same.

Eneste rettigheten du får ved å melde deg i samemanntallet, er retten til å stemme ved sametingsvalget. Det kommer ikke gull og manna dryssende....

Så jeg må kunne samisk hmm, da blir det fort mye verre :murvegg:

Skrevet

Som det står i linkene her, det er ingen krav til at man skal stå i samemanntallet for å komme inn på samisk kvote. Man trenger "bare" å kunne samisk.

Men spørs om det ikke tar kortere tid å flikke på karakterer heller enn å lære samisk...

Skrevet (endret)

Som det står i linkene her, det er ingen krav til at man skal stå i samemanntallet for å komme inn på samisk kvote. Man trenger "bare" å kunne samisk.

Men spørs om det ikke tar kortere tid å flikke på karakterer heller enn å lære samisk...

Ja er enig der, tror jeg legger tanken om "samisk kvote" på hyllen :fnise:

Takk for alle svar :)

Endret av Clueless
AnonymBruker
Skrevet
Kvotetilhørighet

Nordnorsk tilknytning

Kvotetilhørighet til Universitetet i Tromsø dokumenteres med bostedsattest fra Folkeregisteret, utstedt i søknadsåret, som viser at søkeren har bodd i Nord-Norge siste 10 år og fortsatt bor i landsdelen.

Søkere som ikke har bodd i Nord-Norge 10 siste år må dokumentere nordnorsk tilknytning på minst tre av fem mulige måter:

Fullført videregående opplæring i Nord-Norge, vitnemål eller fag-/svennebrev

Eksamen fra nordnorsk grunnskole (evt. folkeskole/realskole), vitnemål

Bodd i Nord-Norge minst 10 år totalt, bostedsattest fra Folkeregisteret utstedt i søknadsåret

Minst en av foreldrene bor og har bodd i Nord-Norge siste 10 år, bostedsattest fra Folkeregisteret utstedt i søknadsåret

Mors bosted i Nord-Norge da søkeren ble født, mors bostedsattest fra Folkeregisteret

Til kvoter som krever tilknytning fra Nord-Troms/Finnmark, må dokumentasjonen gjelde for disse geografiske områdene.

Nordnorsk tylknytning er nok mer relevant, kan noe av dette brukes?

Skrevet

Nordnorsk tylknytning er nok mer relevant, kan noe av dette brukes?

Ja jeg har vist lenge at jeg går under den^^, men tenkte jeg kunne øke mulighetene mine med å stå under "samisk kvote" i tillegg. :fnise:

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg funderte selv på å komme inn på profesjonsstudiet i Tromsø på bakgrunn av samisk kvote, men jeg er faktisk samisk og står i samemanntallet. Problemet mitt ble derfor at jeg ikke kan språket godt nok :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg funderte selv på å komme inn på profesjonsstudiet i Tromsø på bakgrunn av samisk kvote, men jeg er faktisk samisk og står i samemanntallet. Problemet mitt ble derfor at jeg ikke kan språket godt nok :(

Hvordan definerer man "godt nok"? Må man gjennom en språkprøve?

Jeg har ikke tenkt å gjøre bruk av ordningen, men jeg er bare nysgjerrig på hvordan det gjennomføres i praksis.

Gjest WendyClear
Skrevet

Hvordan definerer man "godt nok"? Må man gjennom en språkprøve?

Jeg har ikke tenkt å gjøre bruk av ordningen, men jeg er bare nysgjerrig på hvordan det gjennomføres i praksis.

Det er jeg fortsatt usikker på. En i familien min måtte inn på intervju som foregikk på samisk da hun gikk profesjon, men dette er lenge siden og da teltes det å være samisk også inn på samisk kvote. Jeg sendte mail og spurte hvordan dette foregikk, man skal vist ta en slags samisk privatisteksamen på vgs. nivå for å bevise språkferdighetene. Usikker på akkurat hvordan de organiserer dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...