Gå til innhold

Hjelp til slanking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig og vil slanke meg. Men jeg sliter med trøstespising og søthunger. Spiser vanlig sunn mat, men også mye graps(chips, sjokolade, snop). Jeg sliter også med å finne en treningsform som jeg trives med. Kunne tenke meg å danse, da spesielt teasdans, men det finnes ikke i Stavanger tror jeg. Men føler også at alle treningstilbud forutsetter at en har litt kondis fra før, jeg har sykt dårlig. Liker meg ikke så godt på treningssenter. Noen som har noen tips til meg? Vill så gjerne ned i vekt, men mangler viljestyrke til å slutte med trøstespising. Håper en kan slippe ukonstruktiv kritikk i denne tråden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg tenker på er at du kanskje bør oppsøke psykolog. Du bør få hjelp til å finne ut av hvorfor du trøstespiser, og hjelp til å klare å bryte disse handlingsmønstrene.

Uansett bør du selvsagt begynne å trene, det er sunt for alle uansett. Hvis du gjerne vil komme deg opp fra bunnivå før du begynner med noe organisert, så er sykling en utmerket treningsform. Så lenge du bruker lette nok gir, så gir sykling liten sjanse for belastningsskader, slik mange utrente lett kan få av jogging. Bruk så lette gir at du klarer å holde en pedalfrekvens på 70-80 omdreininger i minuttet, dvs. litt oftere enn hvert sekund.

Du trenger ikke sykkelklær, men hjelm bør du absolutt ha. Sykkelbriller er også å anbefale, da får du ikke insekter i øynene. Flaskeholder og sykkelflaske bør du kjøpe, det koster ikke stort. Drikk litt vann hvert kvarter. Mister du 1% av kroppsvæsken mister du 10% ytelsesevne.

Ta deg noen turer i forskjellig terreng, avhengig av hva slags sykkel du har. Pulsen skal opp, men du skal ikke kjenne blodsmaken i munnen. Særlig til å begynne med er det viktig å ikkke ta seg helt ut på treningsturer, da tar det lang tid å restituere seg. Blir det veldig slitsomt så skift til et lettere gir.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo også starte med å gå turer, gjerne med gåstaver. Da får du aktivisert større deler av kroppen. Når du går, må du gå så fort at du får opp pulsen og blir svett, selv om du ikke blir like andpusten og utkjørt som av å løpe. Jeg syns dette er en god start, og hvis du gjør det til en vane å gå fort en del ganger i uka er ikke veien så lang til neste treningsform. Jeg føler at hvis man begynner litt lett, men merker framgang, er det mye lettere å komme i gang med andre ting. Og da har du jo fått litt mer kondis enn du har nå :)

Syns også at sykleforslaget var et godt forslag!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Skal prøve ut det med sykling når jeg kommer hjem fra hytta. Driver og går tur i marka nå når jeg er her.

Går alt til psykolog, skal snakke med ham om han kan hjelpe meg å finne andre mestringstrategier enn trøstespising.

Skrevet (endret)

Sykling er en god i de om du er veldig overvektig, det sliter ikke så mye på kne og ledd :) sånn ellers så trenger du ikke å "slite med noe psykisk" bare fordi du trøstespiser!! Det har da alle gjort fra tid til annen. Jeg vil igrunn anbefale deg at du setter deg inn i lavkarbo, og begynner med det :) jeg ble kvitt søtsuget og fikk kontroll over maten på det.

Som andre her sier, begynn med små turer enten på sykkel eller til fots, så vil du snart øke på da du kjenner at du klarer å gå/sykle lenger og fortere etter hvert. Det er ett he*****e til å begynne med, det tok meg en mnd eller to å LIKE treninga, nå elsker jeg å trene og gleder meg (stort sett) til trening hver dag :) lykke til, dette klarer du!! :)

Endret av Redbull
AnonymBruker
Skrevet

Takk:) Skal sjekke ut lavkarbo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...