Gå til innhold

Hva er korrekt pris på disse valpene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville avlivd valpene.

Men dersom jeg var teit nok til å la dem leve, ville jeg ikke tatt mer enn 4000kr for dem. Reinrasa eller ikke, innavl er en u-ting som aldri bør skje, i hvertfall ikke med mor og sønn.

Endret av Pzzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kastrer valpene.

Ikke stol blindt på kjøpere som lover å kastrere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Det man isåfall gjør er å ta ekstra penger for hunden som kjøper da får tilbake når hunden er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Takker for gode svar. :)

Det ante meg at det ble utfallet. En valp koster normalt rundt 13000 kr. Er en populær rase.

Betalte 4500 for en valp i din priskasse. Denne var også blitt til ved innavl og det fulgte ikke med stamtavle fordi det ikke var ønsket videre avl på avkommet. Hvis du er redd noen likevel vil parre dem, kan du ha en klausul i kjøpekontrakten og ikke tillate videre avl av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Selv om man skriver en avtale om at hunden ikke skal parres senere, så betyr ikke det at hunden ikke blir parret senere.

Folk skylder på tyvparring, å hunden min er så søt at man kan jo ikke la være osv osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 4500 for en valp i din priskasse. Denne var også blitt til ved innavl og det fulgte ikke med stamtavle fordi det ikke var ønsket videre avl på avkommet. Hvis du er redd noen likevel vil parre dem, kan du ha en klausul i kjøpekontrakten og ikke tillate videre avl av rasen.

Mange som driver med hund på hobbybasis (altså ikke oppdrettere) setter valper på hundene sine uansett om den har stamtavle eller ikke. Og her er det ikke bare slik at de er uønsket i vidre avl, her er det også en stor risiko, for hvis disse valpene formerer seg og gir vidre potensielle mutasjoner og innavls-gener til et nytt kull, og valpene etter det kullet, osv osv, og da har man det gående med en linje hunder med utgangspunkt i innavlede gener. Slike ting kan gå uhyre galt. Er en grunn til at det er strenge regler om avl på dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror vel neppe du får registrert de i NKK med slik tett parring. Men får du det og du setter avlssperre så ta 10 000 for de.

Da har de papirer på valpen, folk kan gå på utstilling etc på lik linje som rasen, men de kan ikke avles videre på.

Å kastrer friske hunder er en styggdom og faktisk forbudt etter norsk lov

-man fjerner ikke friske kroppsdeler bare fordi vi skal få det så mye enklere..blir som Hitler fjernet jødene.

Om du ikke får registrert de tar du ca 8000 kr pr stk. Det skal svi på kontoen til folk når de kjøper hund- da tenker de litt mer på valget sitt og tar bedre vare på den..

Er noe i easy coming easy going.

Bruk NKK's kjøpsavtale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vel neppe du får registrert de i NKK med slik tett parring. Men får du det og du setter avlssperre så ta 10 000 for de.

Da har de papirer på valpen, folk kan gå på utstilling etc på lik linje som rasen, men de kan ikke avles videre på.

Å kastrer friske hunder er en styggdom og faktisk forbudt etter norsk lov

-man fjerner ikke friske kroppsdeler bare fordi vi skal få det så mye enklere..blir som Hitler fjernet jødene.

Om du ikke får registrert de tar du ca 8000 kr pr stk. Det skal svi på kontoen til folk når de kjøper hund- da tenker de litt mer på valget sitt og tar bedre vare på den..

Er noe i easy coming easy going.

Bruk NKK's kjøpsavtale

Dæven den var sterk.Så det er bedre at f.eks hunden er hyperseksuell,går rundt med "morrabrød" og får ikke tømt seg ? Er du klar over at det faktisk er smertefullt for en hund? At hannhunden går rundt stresset og mister appetitten fordi det er en løpsk tispe i nabolaget? At hunden kjenner lyster den ikke vet hva er,som plager den og gir problemer ellers i livet til hunden?

Å ta 10.000 for noen skapninger som teknisk sett ikke burde ha sett dagslys ,er rimelig drøyt! Renrasede hunder er vanskelig å få solgt til visse priser.Kun idioter ville ha betalt 10.000 for innavlet dyr som muligens har skader en ikke kan se.

Dyr som blir kastrert har ikke tankegang som deg,er du mann eller? Noe med at mannfolk ikke vil kastrere hannbikkja si fordi mannen legger sine egne baller til grunn?

Kastrere er faktisk mer humant enn å la dyrene løpe rundt med hormoner og lyster ,lyster de ikke kan styre og som gir bare stress !

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor dum er du egentlig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

:skratte:

Dagens!

Det handler ikke om at VI skal få det bedre. Det handler om at DYRENE skal få det bedre.

Tror du virkelig dyr har det godt av å ha masse hormoner i kroppen, men bli hindret av OSS for å få utlöp for det?

Tror du dyrene har det bedre av tyvparringer/bakgårdsmiksing hvor valpene ikke får gode hjem?

Om dyrene får så vondt av kastrering, hvorfor er dette helt vanlig i USA, England og andre land? Jo, for å holde standen nede, hindre at det blir mange löshunder og heller avle på friske dyr av seriöse oppdrettere som vet hvordan dette skal gjöres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dette er rasehunder, kan du ikke få dem registert pga NKKs etiske retningslinjer som sier at mor/sønn-parringer o.l skal unngås. Halvpris er vel rirkig pris her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare spørre da: På hvilken måte blir livet vårt bedre av å utrydde jødene?

*rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom du inn på jøder? Her er det snakk om valper!

Enig i at halv pris er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville bare gitt en foravtale til valpene var kastrert. Har sett uvettig avl på hunder til redusert pris. Jammen, bare et kull og de skal jo ikke delta på utstilling. Selv om tispa er solgt og muntlig avtale om ikke-videre-avl er inngått, er det alltid noen som synes det er søtt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dæven den var sterk.Så det er bedre at f.eks hunden er hyperseksuell,går rundt med "morrabrød" og får ikke tømt seg ? Er du klar over at det faktisk er smertefullt for en hund? At hannhunden går rundt stresset og mister appetitten fordi det er en løpsk tispe i nabolaget? At hunden kjenner lyster den ikke vet hva er,som plager den og gir problemer ellers i livet til hunden?

Å ta 10.000 for noen skapninger som teknisk sett ikke burde ha sett dagslys ,er rimelig drøyt! Renrasede hunder er vanskelig å få solgt til visse priser.Kun idioter ville ha betalt 10.000 for innavlet dyr som muligens har skader en ikke kan se.

Dyr som blir kastrert har ikke tankegang som deg,er du mann eller? Noe med at mannfolk ikke vil kastrere hannbikkja si fordi mannen legger sine egne baller til grunn?

Kastrere er faktisk mer humant enn å la dyrene løpe rundt med hormoner og lyster ,lyster de ikke kan styre og som gir bare stress !

Neida - jeg er hunkjønn jeg- som deler hus med fortiden 4 hanner og 2 tisper - og ingen av de gutta har morrabrød!! ikke løper de rundt med stå og er super stresset eller.. det er kun 8 dager i året de tenker i de baner og det er når tispene her i huset har sine stå perioder... og de sover da og spiser selv i de perioden der... '

Jeg vet hva jeg snakker om da jeg er en erfarnen hundedame som alltid har hatt hannhunder -

Nå er det fortsatt forbudt ved norsk Lov å kasterer -

Det er faktisk mulig skjønner dere å trene opp hannhunder til å ikke bli så stresset - og det er studier ( som bla Gry løberg har skrevet) faktisk bevist at kastering IKKE hjelper - da må de faktisk kasterers før kjønnsmodning.

Har dere sett kastrater bli mobbet av andre hunder? og hvor frustrerene DET er for den stakaren som ikke kan forsvare seg -fordi han ikke blir tatt alvorlig..

Og neida- det er da ingen problem å selge rasehunder for 10 000.. hallo se på finn.no - de fleste rasehunder ligger på 12 000 og oppover..

Og jeg har solgt valper til full pris - der er samtlige så fornøyd og bare ekstreme tilfeller kan få de til å kvitte seg med de - mens de som jeg har satt ut på foravtale/solgt billig- samtlige av de har jeg mer eller mindre fått tilbake eller funnet på finn.no for omplassering..

Så det virker som at folk som må "grave litt på kontoen" tenker seg mer om og er mer bevist på at de VIL ha nettopp DEN hunden - enn de som "hallo den er jo gratis - vi prøver".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rasende:

Hva i alle dager.. Jeg hadde ALDRI, merk A_L_D_R_I kunne fått meg til å ta betalt for innavl.

Disse hundene er hunder som med stor rissiko kan ha/få store skader og sykdomer, hundene kan ikke brukes til videre avl og "verdien" målt i penger for en rase hund er da borte.

Dette er hunder som burde gis bort eller selges til høyst 500,- kun for den "seriøse" delen, + at selger så absolutt må gi info om at dette er inavl. Jeg vet at jeg hadde bådde anmeldt og blitt rasende om jeg blei solgt en hund med potensielle skader/defekter pga inavl uten å få det opplyst eller max pris på 500,- :scorpis:

Endret av AHVH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville, som tidligere nevnt i denn tråden, ha tatt en symbolsk sum for å dekke utgiftene jeg evt hadde hatt med valpene. Halvert pris er ikke godt nok, jeg ville aldri ha betalt mer enn et par tusen for en valp som var resultatet av så nær innavl. Prioriter heller å skaff valpene ordentlige hjem, fremfor å tjene mest mulig på dem!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse valpene kan du i utganspunktet ikke kreve noe som helst for. Det er såpass tett innavl at faren for at de utvilker seg og blir såkalte problemhunder er store, de kan få aggresjons problemer både mot andre hunder og mennesker i tillegg til masse sykdommer. de som evt får disse hundene etterhvert skal selvfølgelig vite at det er innavl og de må kastreres (tispe som hanne).

Det å i det hele tatt spørre om du kan ta fullpris sier egentlig at du kan litt for lite om det å ha hund, innavl er egentlig synonymt med krise!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...