AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #1 Del Skrevet 11. juli 2011 Mor og sønn klarte å parre seg og resultatet var valper. Det var totalt ukjent for meg at tispa var gravid og det resulterte i 2 valper. Hadde jeg visst så hadde det blitt abort. Mor og sønn er renrasede. Bør jeg opplyse om dette ved annonse? Selges med avlsperre. Kan jeg ta full pris for disse to valpene? Sofie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #2 Del Skrevet 11. juli 2011 Dette er jo innavl, å er ikke bra. Nå har ikke jeg så god greie på det med priser, men kan ikke tenke meg at du kan ta full pris for hvalpene. Også må du selvsagt opplyse kjøperne om at de er et produkt av innavl. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #3 Del Skrevet 11. juli 2011 Nei, det kan du ikke. Halv pris er mer riktig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 11. juli 2011 #4 Del Skrevet 11. juli 2011 Ikke selg innavlede valper! Hvis du absolutt må selge de, må du selvsagt opplyse om innavl, i tillegg til at de begge to helst burde blitt kastrert før salg. Og nei, du kan ikke ta full pris for disse valpene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 11. juli 2011 #5 Del Skrevet 11. juli 2011 Ikke ta fullpris, og krev at de blir kastrert så fort det er muligheter for det. Aller helst burde du jo ventet med å selge dem til du kunne kastrert dem selv, for dessverre er det mange som sier at de skal gjöre det og så ender det opp med at de ikke gidder/har råd, men syns sin hund er så söt og bruker den til å få valper.... dessverre... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #6 Del Skrevet 11. juli 2011 Linjeavl er veldig vanlig, ikke så nær som mor og sønn, men allikevel. Du må opplyse om det siden så tett avl ikke bare dobler de gode genene men også de dårlige, og en kjøper har rett på å vite at de kjøper en hund som kanskje dør før den er voksen, får mentale problemer eller nedsatt immunforsvar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #7 Del Skrevet 11. juli 2011 Aner lite noe om rasehunder og priser, men har hørt at enkelte raser får man redusert pris om de bare har en testikkel, redusert pris om pelsen ikke får jevn farge, avslag fordi ørene er for lange eller korte.... Så ville nok ikke tatt mer en halv pris for en hvalp som er innavl da nei. Og jeg ville enten hatt dem så lenge selv at jeg fikk kastrert/sterilisert dem, eller så hadde jeg bedt kjøperen skrive under på en kontrakt om at de må gjøre det selv! Er så kipt om hundene man får som familiemedlem dør eller blir syke etter kort tid fordi de er innavl Og viss dette er en sånn type rasehund som pleier å koste 10-15.000 så hadde jeg nok ikke tatt halv pris engang Du visste jo tross alt ikke at hunden var gravid engang, så hvorfor melke mest mulig penger ut av kullet da....når man i tilleg ikke vet om hunden lever til den blir voksen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 11. juli 2011 #8 Del Skrevet 11. juli 2011 Kastrer begge på egen regning, og ta en liten symbolsk sum for de slik at de ikke ender opp som reptilføde, dvs. du kan da ta det som kastrering koster deg. Hunder som er så nært innavlete, vil ikke kunne brukes til annet enn tur- og kosehund, og det er ingen som er villige til å gi mer for de enn "Parkveiens Blanding", naturligvis. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2046 Skrevet 11. juli 2011 #9 Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) For oppdrett og avl har de ulike hunderasene noe ulike regler og rettningslinjer. Men en ting som går igjen er at foreldrene ikke skal være nærmere enn fetter og kusine. Dermed vil du etter mange hunderasers retningslinjer for avl ikke engang ha lov til å definere dem som noe annet enn en form for "gatemix". Uansett; avgjørende for prisen er hvilken rase, hvilket jeg ikke kan se at du har opplyst om. Da det vil gjøre det mulig å lese sese litt om hva som er pålagt eller anbefalt for denne hunderasen. Endret 11. juli 2011 av 2046 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 11. juli 2011 #10 Del Skrevet 11. juli 2011 Linjeavl er veldig vanlig, ikke så nær som mor og sønn, men allikevel. Du må opplyse om det siden så tett avl ikke bare dobler de gode genene men også de dårlige, og en kjøper har rett på å vite at de kjøper en hund som kanskje dør før den er voksen, får mentale problemer eller nedsatt immunforsvar. Joda, men linjeavl og innavl er likevel to forskjellige ting. Min hundss stamtavle så ser man helt klart linjeavl uten at det er i nærheten av innavl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 11. juli 2011 #11 Del Skrevet 11. juli 2011 Kastrer begge på egen regning, og ta en liten symbolsk sum for de slik at de ikke ender opp som reptilføde, dvs. du kan da ta det som kastrering koster deg. Hunder som er så nært innavlete, vil ikke kunne brukes til annet enn tur- og kosehund, og det er ingen som er villige til å gi mer for de enn "Parkveiens Blanding", naturligvis. Jeg er helt enig i denne. Jeg kjøpte en gang en renraset hund, men hvor faren kun hadde en testikkel. Tror jeg ga 2000 kroner. Noe sånt er passende pris, litt for å luke ut alle de useriøse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #12 Del Skrevet 11. juli 2011 Joda, men linjeavl og innavl er likevel to forskjellige ting. Min hundss stamtavle så ser man helt klart linjeavl uten at det er i nærheten av innavl Hva er linjeavl Innavl vet jeg hva er, men er kanskje flere enn meg som er litt usikker på linjeavl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #13 Del Skrevet 11. juli 2011 http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 11. juli 2011 #14 Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) få dekket utgifter til vaksiner,chipping,kastrering osv. Kun basis-saker og vær selektiv i valg av kjøpere.Selv om det er innavel,er det alikevel liv vi snakker om og de fortjener beste sjangse i livet og kjærlige eiere.2000-2500 kroner er vel ok? Du må opplyse om at valpene er et resultat av innavel,synes fremtidige eiere har krav på denne informasjonen. Dessuten kastrere foreldrene om de ikke skal inn i avel. Endret 11. juli 2011 av Kårky 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #15 Del Skrevet 11. juli 2011 Linjeavl er å avle på slektslinjer. Det nærmeste man "får lov" til å parre er vel søskenbarn, men man må allikevel regne ut genetikkprosenten, for det er en grense for hvor mange prosent som er lov. Det kommer an på rasen det avles på, om det er mange individer av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #16 Del Skrevet 11. juli 2011 Seriøst - du kan da ikke ta BETALT for hunder som er født ved innavl?? Jeg ville ikke hatt de valpene gratis en gang! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. juli 2011 #17 Del Skrevet 11. juli 2011 Linjeavl om det går bra, og innavl om det går dårlig Jeg synes, som en annen over her skrev, at du skal kastrere de og selge de for de faktiske utgiftene du har hatt på kastrasjonen mm. Ikke noe mer enn dette. Men ikke send de ut døra uten at all reproduksjonsutstyr er bortevekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #18 Del Skrevet 11. juli 2011 TS her. Takker for gode svar. Det ante meg at det ble utfallet. En valp koster normalt rundt 13000 kr. Er en populær rase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #19 Del Skrevet 11. juli 2011 De kan vel ikke kastreres/seriliseres før de er et halvt år gamle, og når de er så gamle før de er klare for salg er det vel ikke mange som er interrestert i utgangspunktet. Da tror jeg det er bedre å ha det i kontrakten at de skal kastreres når de når den alderen? Hva slags rase er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 11. juli 2011 #20 Del Skrevet 11. juli 2011 teknisk sett kan du ikke kastrere en frisk hund i Norge ,ref dyrevernlovenikke tillatt å kastrere eller sterilisere hund i Norge. Min er kastrert pga hyperseksuell adferd,synes Norge burde tenke mer preventivt og endre litt i lovene ,selv om loven nå kan tolkes litt anderledes enn før http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/steriliseringkastrering-av-hund.html hvis hunden ikke skal i avl,hvorfor ikke kastrere/sterilisere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå