Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lizette
Skrevet

Jeg har bestilt fra Amazon mange ganger, og bestiller omtrent utelukkende bøker derfra. Da behøver man jo ikke ta hensyn til grensen på 200 kr.

Nå ønsker jeg imidlertid å bestille en DVD derfra (DVD'en koster £ 5,90, altså litt i underkant av 60 kr), samtidig som jeg bestiller en del bøker. Totalverdien på pakken vil da bli ca 400 kr (inkl. frakt).

Er det noen som vet hvordan dette blir mht moms og fortolling? Slipper jeg fortsatt unna dette siden verdien på DVD'en er langt under 200 kr? Eller har det ingenting å si, så lenge pakken inneholder noe mer enn bare bøker og har en verdi over 200 kr?

Hvis det er det siste som blir gjeldende, så bestiller jeg jo heller tingene i to omganger, selv om det innebærer litt høyere fraktkostnad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du bør bestille dette i to omganger - tror pakka må inneholde utelukkende bøker om du skal gå over 200!

Men du kan da velge free super saver delivery og få det tilsendt fraktfritt..? Det pleier jeg å gjøre, i hvert fall! Bestill for over ca 145 kr, så får du det. Ikke skjønner jeg hvordan Amazon tjener penger når de selger ting kjempebillig og fraktfritt :D

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg bestilte varer for over 600kr med Amazon i februar... og har fortsatt ikke fått regning på momsen. Ble levert på døra av UPS. *klø seg i hodet*

Skrevet

Bestill i to omganger. Så lenge det er noe annet enn bøker i pakken, selv om det bare står for en brøkdel av verdien, så skal det beregnes moms på den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte varer for over 600kr med Amazon i februar... og har fortsatt ikke fått regning på momsen. Ble levert på døra av UPS. *klø seg i hodet*

Syns å huske jeg fikk regning over et halvår etterpå en gang.

Gjest Tirkes
Skrevet

:) Kommer den, så kommer den. Men takk for svar, da slipper jeg å føle meg fullt så snikete. Har bestilt endel nerdete småting til sambo gjennom thinkgeek, ble levert av DHL begge ganger og faktura på moms og fortolling kom etter 2-3 uker. Så jeg har nesten glemt hele pakken fra amazon til jeg så dette tråden. Er 5 mnd siden nå.

:gjeiper: Greit å spre utgiftene, I guess.

• Liker 1
Skrevet

Sist jeg fikk noe fra Amazon levert med UPS, så hadde Amazon allerede trukket meg for stipulert beløp for tollbehandling og moms. Så det kan hende de har gjort det i ditt tilfelle også. Sjekk ordren inne på Amazon, det skal stå der.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg sjekket da det hadde gått en måned, jeg hadde betalt listeprisen på varen, samt en sum for frakt. Jeg fikk velge frakttype. Mulig det er bakt inn der, men synes den summen var for lav til å stemme.

Forøvrig digger jeg Amazon etter at de tilbakeførte 67 kroner til meg fordi "Kursen var lav i februar og du handlet på en ugunstig dag, have some cash back." Litt overrasket av den!

• Liker 1
Gjest Lizette
Skrevet

Flott, takk for svar alle sammen :) Da bestiller jeg i to omganger.

Og ja, Bippeti, du har jo helt rett, jeg så faktisk dette med free delivery sist jeg bestilte fra Amazon, hadde bare glemt det nå!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte helt denne håpløse 200-kronersregelen og bestilte nylig film til i overkant av 200. Hvor mye kommer regningen på, og kan jeg regne med at den blir forsinket i tollen?

Gjest Tirkes
Skrevet

Tror ikke det blir forsinket, men blir vel moms på ca 25% av kjøpssummen fra utlandet omtrent. Kommer pakken med posten må du ofte løse den ut og betale momsen ved henting. Har jeg opplevd med et par forsendelser hverfall.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det blir forsinket, men blir vel moms på ca 25% av kjøpssummen fra utlandet omtrent. Kommer pakken med posten må du ofte løse den ut og betale momsen ved henting. Har jeg opplevd med et par forsendelser hverfall.

Herre min hatt... leser nå at jeg må betale 110 kroner i gebyr + momsen. :eeeh: Nesten dobling av prisen, altså... Da var brått dette ikke noe godt kjøp lenger. Men pakken er sendt, så ingen vei tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Puh, nå så jeg at film er tollfri vare... så da blir det bare momsen i tillegg, eller? Skal de ha et gebyr for å legge på den også? :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Puh, nå så jeg at film er tollfri vare... så da blir det bare momsen i tillegg, eller? Skal de ha et gebyr for å legge på den også? :gjeiper:

Sukk... og nå leste jeg et annet sted at joda, man må visst betale fortollingsgebyr selv om det ikke er toll. Dyr tabbe!

AnonymBruker
Skrevet

Sukk... og nå leste jeg et annet sted at joda, man må visst betale fortollingsgebyr selv om det ikke er toll. Dyr tabbe!

Neimen i pokker da.. Nå leste jeg enda et sted til, og der står det jamen meg at "Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg

"

Er det mulig!? 217 i tillegg til prisen og moms? Nå har jeg plutselig ikke råd til den pakken lenger...

Gjest Tirkes
Skrevet

Neeeei? Jeg bestilte sminke fra Danmark for en stund siden til 800 danske kroner og betalte tror jeg rundt 178 norske eller noe i den dur når jeg fikk dem....

Skrevet

Posten

Moms er 25 % av varens verdi + frakt, tollgebyret er 110 kr når pakken har verdi under 1000 kr og 217 kr når pakken har verdi over 1000 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Posten

Moms er 25 % av varens verdi + frakt, tollgebyret er 110 kr når pakken har verdi under 1000 kr og 217 kr når pakken har verdi over 1000 kr.

Ah, da går det rette veien igjen. Begynner nesten å se på 110 kr + moms som billig nå. Det er som salg-syndromet. Alt virker som et røverkjøp bare det står en høy nok før-pris. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Posten

Hvor under den linken finner du det du siterer? Eneste jeg finner er at prisene har gått opp enda mer fra 1. juni.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor under den linken finner du det du siterer? Eneste jeg finner er at prisene har gått opp enda mer fra 1. juni.

Glem det, fant det selv under neste fane. Men da blir det prisen på filmen, + moms + 117 kroner i gebyr. Og det for en film jeg bestilte fra utlandet fordi den ikke var å få tak i her hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...