AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #1 Skrevet 11. juli 2011 Jeg ser det er mange tråder her der man lister opp bøker man liker. Denne tråden tenkte jeg kunne si litt mer enn bare tittel og forfatter. Altså, skriv noe om hva boka handler om (ikke røp for mye!), om dette er lettlest/tungt/gladbok/krim/tankevekkende/lettvint eller noe annet, og hva som gjør at du liker boka. Jeg har nettopp lest ferdig "Panserhjerte" av Jo Nesbø. Krim, såklart. Hovedrollefiguren Harry Hole hentes tilbake til oslopolitiet etter et utenlandsopphold for å hjelpe til med å avsløre det de mistenker er en ny seriemorder. Hole sliter med en rekke private demoner (familie, kjærlighetsliv og rus), samtidig som han prøver å finne ut hvem som står bak en rekke makabre drap. Boka inneholder en del ubehagelig detaljerte beskrivelser av smerte, blod og jævelskap, og jeg måtte skumlese enkelte avsnitt fordi jeg ikke klarte å ta innover meg alt som sto der. Men ca. 600 sider Nesbø-krim gikk unna i en fei. Jeg likte boka fordi det skjedde noe spennende hele tida, sånn at jeg ikke klarte å legge den fra meg før jeg omtrent sovnet med boka på brystet.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #2 Skrevet 11. juli 2011 Den glemte hagen av Kate Morton. Ei lita jente blir bedt om å gjemme seg og vente på en båt av en kvinne hun kjenner som "Forfatterinnen". Kvinnen kommer aldri tilbake, båten går fra England og når den legger til kai igjen befinner den seg i Australia. Den vesle jenta er alene i verden og blir tatt hånd om av et barnløst ektepar. Der vokser jenta opp uten å vite om sin mystiske bakgrunn. Når hun blir voksen får hun vite det, verden hennes snus på hodet og hun blir aldri helt den samme igjen. Når hun er en eldre dame reiser hun tilbake til England for å finne ut mer om røttene sine. Handlingen i boken foregår over en tidsperiode på mer enn 100 år, der man går fram og tilbake i tid hele tida. Boka er spennende og litt krimaktig i jakten på svaret på gåten, men den er også en slektsroman og det handler både om kjærlighet og vennskapsbånd, sorg og glede, liv og død. Det er sjelden jeg leser bøker mer enn en gang, men denne vil jeg nok lese en gang til. 1
MsQuims Skrevet 12. juli 2011 #3 Skrevet 12. juli 2011 "The Virgin Suicides" av Jeffrey Eugenides Handler om en guttegjeng som minst tilbake til da de var yngre. De forteller om fasinasjonen de følte overfor en gjeng søstre som alle tok livet av seg. Sammen prøver de å finne ut hvorfor disse unge jentene ville forlate dette livet. Dette er ei svært trist bok, men allikevel vakker og mesterlig skrevet. 1
ludo Skrevet 12. juli 2011 #4 Skrevet 12. juli 2011 Beatles - Lars Saabye Christensen Fantastisk fin bok om 4 gutter og deres oppvekst på 60-tallet i Oslo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå