Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om en jobb som gir meg en bruttolønn på 603228 kr i året, det blir 50269.- brutto i mnd. Jeg sitter nå og regner på om det lønner seg for meg å ta jobben, og hvor mye skattetrekk skal jeg beregne? Jeg er alenemor og har gjeld på 2,7 mill. Kan noen hjelpe?? Takk :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trekkes tilnærmet 36% skatt på de første 471.200, og 45% skatt av det overskytende opp til 603.228.

Toppskatt trinn 1 slår inn på 471.200, som du sikker forstod.

Du får i tillegg avskrevet 28% av renteutgiftene på boliglånet. I tillegg sparer du 12000 kroner i skatt ved å stå i skatteklasse 2.

Selve matten kan du gjøre selv. ;-)

Skrevet

Jeg gjorde en beregning selv, og trakk da 36% skatt. Fant ut at jeg fakstisk ikke fikk mer utbetalt enn det jeg gjør i dag. Så nå ble jeg veldig usikker på om jeg skal ta jobben. :tristbla:

Skrevet

Hvis det er høyere bruttolønn, får du høyere nettoutbetaling. Selv om skattegraden blir høyere, spiser den ikke opp hele tillegget.

Skatteetaten har skattekalkulatorer på sine sider som du kan bruke. Har du ikke et tabellkort du kan se på da?

Skrevet

Jeg får stønad til barnetilsyn i dag, og det utgjør 16401kr i året, denne mister jeg når jeg går opp i lønn. Og når jeg da legger til barnebidrag og barnetrygd, får jeg 1000 kr netto mer utbetalt på den nye lønnen min kontra det jeg har i dag..Må jo skatte over 200000kr på den nye lønnen, i dag skatter jeg litt over 100000kr. Så det blir det samme...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får stønad til barnetilsyn i dag, og det utgjør 16401kr i året, denne mister jeg når jeg går opp i lønn. Og når jeg da legger til barnebidrag og barnetrygd, får jeg 1000 kr netto mer utbetalt på den nye lønnen min kontra det jeg har i dag..Må jo skatte over 200000kr på den nye lønnen, i dag skatter jeg litt over 100000kr. Så det blir det samme...

Barnebidraget blir vel muligens også redusert når du får økt lønn?

Uansett: Dette høres ut som et helt klart tilfelle der du bør velge ut fra hvor interessant jobben er, avstand hjemmefra, framtidsmuligheter, eventuelle frynsegoder osv istedet for å se på lønna. Hvilken jobb har du mest lyst på, rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg er enig med deg AB. Må nok gå i tenkeboksen på denne...

Skrevet

Nå sier du jo ikke noe om hva du tjener i jobben du har, så da er det litt vanskelig å skjønne sammenhengene. Men at du går opp 100 000 i skatt og mister 16 000 i stønad, med ny lønn tilsier at det er en ganske vesentlig økning.

Barnetrygden er jo lik uansett hva du tjener, bidraget kan bli noe lavere, spesielt om far har lite samvær. Men at det ikke skal lønne seg økonomisk å tjene så vesentlig mye mer, høres merkelig ut.

Testet du skatteetatens kalkulator? Jeg gjorde en kjapp beregning, og der kom skatten din for ett år til 160 000. Da regnet jeg barnebidrag på 3000 i måneden, og to barn (foreldrefradrag), samt gjeldsrente rett under 3%.

Skrevet

Husk også at du får mer inn på OTP jo høyere lønn du har, det merker du selvfølgelig ikke noe til før du går av med pensjon, men da gleder du deg nok over hver ekstra krone du får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...