Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har studert i noen år, og har nå vært i utlandet i et par år. Kommer til å ha en ganske høy sluttsum på gjelda når jeg er ferdig, noe som stresser meg litt.

Skal snakke med rådgiver etterhvert, men jeg lurer på om det er noen her inne som har noen gode tips og råd til hvordan man kan forberede seg på en slik stor tilbakebetaling?

Hvordan sparer man på best mulig måte etc.?

Takker på forhånd.

(og ja, før noen sier noe om min ekstreme dumhet i forhold til penger og lån; JA, jeg skulle ønske jeg hadde satt meg bedre inn i økonomi og liknende før jeg begynte å studere...Trenger ingen skjennepreken, bare brukbare råd som gjelder fremtiden.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler et fast beløp hver måned, til lånet er nedbetalt. Er det i Lånekassa, prioriterer du det ikke over andre lån.

Skrevet (endret)

Jeg kommer til å ha høy studiegjeld selv, men jeg har heldigvis spart opp halvparten og latt det rente seg. Uansett, det tar jo en stund fra man er ferdig med å studere til man har første innbetaling, og da har jeg tenkt til å spare opp mest mulig penger de månedene i forkant der det ikke er innbetaling, slik at jeg da har en buffer å gå på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Studielånet er jo noe man får for å leve av, og tilbakebetalingen forutsetter ikke at man sparer noe av beløpet til innbetalingene. Er det lånekassa, kan du få avdragsfrihet til du kommer i jobb, og deretter skal avdragene være så du kan leve med det i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...