Gå til innhold

Mann uten ben slynget ut av berg- og dalbane

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dagbladet

Trist sak.

Noen har bare så sinnsyk uflaks her i livet.

Men hvorfor i all verden lot de en mann uten ben kjøre en slik berg- og dalbane? Når man ikke har underkropp, er det jo ingenting som holder en igjen i setet, selv om man har belte rundt livet..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo mulig at de som drev berg- og dalbanen ikke la merke til at en av passasjerene klatret ut av en rullestol, og heller ikke oppdaget under kontrollen at mannen ikke hadde bein, men jeg synes det virker ganske usannsynlig.

Og da blir jo neste spørsmål hvorfor ikke betjeningen tenkte "vent nå litt..." da de skulle undersøke om alle var forsvarlig fastspent.

Den samme tanken burde slått mannen selv, men jeg har langt mer forståelse for at han ikke tenkte på dette.

Dødsfall grunnet dumhet, vil jeg si. Fryktelig tragisk.

• Liker 5
Skrevet

Litt respektløst av Heart, kanskje? Hva slags grunn har du for å anta at det var amputasjonen hans som gjorde at han ble slynget ut av vognen? Når hverken politi eller fornøyelsesparken selv er i stand til å si hva som er årsaken, hva er det som gir deg rett til å konkludere med "Død pga dumhet?"

Jeg syns bare dette var kjipt. Mannen døde nesten en gang i et bombeangrep, døde nesten på operasjonsbordet, og på sin første "permisjon" etter angrepet, skjer det en slik sprø ulykke.

• Liker 2
Skrevet

Litt respektløst av Heart, kanskje?

Jeg synes ikke det. Søk på nettet etter Sgt. James T. Hackemer, og du vil se at mannen manglet venstre bein helt, og høyre bein var amputert over kneet.

Deretter kan du se "Ride of Steel" http://www.youtube.com/watch?v=JKu6-yZ_f44, i en reportasje om ulykken (så det er helt klart at bildene er representative), og se om du synes at sikringen er passende for en person som mangler bein.

Man må vel ikke ha så veldig god fantasi for å tenke seg til hva som skjer når sentrifugalkraften presser passasjerene oppover på en bakketopp, og det ikke er noen bein til å holde igjen? Er dette bare en "sprø ulykke" som kunne skjedd hvem som helst?

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ikke det. Søk på nettet etter Sgt. James T. Hackemer, og du vil se at mannen manglet venstre bein helt, og høyre bein var amputert over kneet.

Deretter kan du se "Ride of Steel" her, i en reportasje om ulykken (så det er helt klart at bildene er representative), og se om du synes at sikringen er passende for en person som mangler bein.

Man må vel ikke ha så veldig god fantasi for å tenke seg til hva som skjer når sentrifugalkraften presser passasjerene oppover på en bakketopp, og det ikke er noen bein til å holde igjen? Er dette bare en "sprø ulykke" som kunne skjedd hvem som helst?

Vel, det er det jeg reagerer på. De menneskene som jobber med dette, og de menneskene som har som oppgave her i livet å finne ut hva som faktisk har skjedd, har ikke funnet ut hva som faktisk har skjedd. Men du sitter her med en "ikke veldig god fantasi" og konstaterer at det er "død pga dumhet".

Og hvis DU leser litt i den Buffalo News-artikkelen som det er linket til, så har det forekommet at folk har ramlet ut av setet på denne attraksjonen før. Rett etter åpningen var det en storvokst kar som ble slynget ut av setet sitt under oppbremsing. Etter denne hendelsen ble sikkerhets-utstyret endret.

Det er ikke uten videre klart at denne ulykken skyldes dumhet hos hverken han som forulykket, eller han som sikret ham i setet, eller at den skyldes amputasjonen hans.

Gjest Thessie!
Skrevet

Hva som skjedde kan jeg ikke si noe om, men allikevel reagerer jeg på hvordan man blir sikret her. Det er jo ingenting over skuldrene som hindrer at man skal falle ut av setet..

Skrevet

Vel, det er det jeg reagerer på. De menneskene som jobber med dette, og de menneskene som har som oppgave her i livet å finne ut hva som faktisk har skjedd, har ikke funnet ut hva som faktisk har skjedd. Men du sitter her med en "ikke veldig god fantasi" og konstaterer at det er "død pga dumhet".

De som etterforsker, uttaler seg aldri før etterforskningen er å anse som ferdig. Det er en avis som har tolket det dithen at det er "et mysterium" for etterforskerne hva som har skjedd.

Og hvis DU leser litt i den Buffalo News-artikkelen som det er linket til, så har det forekommet at folk har ramlet ut av setet på denne attraksjonen før. Rett etter åpningen var det en storvokst kar som ble slynget ut av setet sitt under oppbremsing. Etter denne hendelsen ble sikkerhets-utstyret endret.

På et annet tidspunkt falt en annen mann, som var sikret med annet sikkerhetsutstyr, ut av en vogn under andre omstendigheter. Hva sier det om denne saken, egentlig? Annet enn at eierne tidligere har satt i drift en berg- og dalbane med dårlig sikring.

Det er ikke uten videre klart at denne ulykken skyldes dumhet hos hverken han som forulykket, eller han som sikret ham i setet, eller at den skyldes amputasjonen hans.

Det er prisverdig å ikke spekulere rundt saker man ikke kjenner inngående, det er jeg enig i, men alvorlig talt... se på bildene, og ikke minst videoen.

Passasjerene er sikret med en bøyle som fungerer som mothold mot magen og lårene. Lår som denne mannen manglet. Legg spesielt merke til sekvensen der en mann i fremste vogn kaster armene i været slik at vi ser sikringen godt.

Ville du, hvis du var ansatt i fornøyelsesparken, antatt at en mann uten bein var tilstrekkelig sikret med det utstyret? Det ville ikke jeg. Det er der jeg mener at dumheten kommer inn i bildet.

Det skal uansett bli interessant å se hva etterforskningen resulterer i, og om noen blir holdt ansvarlige.

• Liker 1
Skrevet

Det skal uansett bli interessant å se hva etterforskningen resulterer i, og om noen blir holdt ansvarlige.

Det er nødvendigvis parkens ansvar. De har ansvar for å sørge for at passasjerene er sikret forsvarlig i vogna, og hvis de faller ut, så er det enten fordi rutinene og sikringen var utilstrekkelig, eller fordi det ble gjort en feil fra parkens personale. Uansett, det vil måtte være deres ansvar.

Gjest Harald
Skrevet

Er det mulig???

Dette grenser til å være Darwin Awards-kandidat.

• Liker 3
Gjest Harald
Skrevet

Det er nødvendigvis parkens ansvar. De har ansvar for å sørge for at passasjerene er sikret forsvarlig i vogna, og hvis de faller ut, så er det enten fordi rutinene og sikringen var utilstrekkelig, eller fordi det ble gjort en feil fra parkens personale. Uansett, det vil måtte være deres ansvar.

Selvfølgelig skulle parkens personale avvist mannen, men hva kan du forvente når parkens personale er 16-åringer på sommerjobb med minimal kunnskap og opplæring. Det samme er tilfelle på Tusenfryd, så tenk dere om før dere sender avgårde barna deres med dagskort i hånda.
Skrevet

Selvfølgelig skulle parkens personale avvist mannen, men hva kan du forvente når parkens personale er 16-åringer på sommerjobb med minimal kunnskap og opplæring. Det samme er tilfelle på Tusenfryd, så tenk dere om før dere sender avgårde barna deres med dagskort i hånda.

Du misforstår meg. Jeg sier ikke at de skulle avvist mannen, jeg sier at de var ansvarlig for hans sikkerhet på berg-og dal-banen. Jeg vet absolutt ingenting om bemanninga i denne amerikanske fornøyelsesparken. Men det spiller ingen rolle for parkens ansvar. De har ansvar for sikkerheten, punktum. Det innbefatter å ansette personell som er kompetetent til å ivareta sikkerheten. Såvel som å ta mot billettpenger.

Skrevet

Er det mulig???

Dette grenser til å være Darwin Awards-kandidat.

Jeg syns du er lovlig stor i kjeften når det gjelder en sak du strengt tatt ikke vet så mye om. Hva har vi her? En kar som betaler billett på en fornøyelsespark, der han aksepterer at personalet har, og ivaretar ansvaret for hans sikkerhet på berg-og dal-banen. Et ansvar de ikke klarte å forvalte.

Hva faen er det som er så "Darwin Awards" med det? Jeg må si jeg blir en smule forbanna. Hadde jeg hatt deg her, skulle jeg jaggu gitt deg kokos så du fikk en ukes sammenhengende bad hair-day!

Gjest Swipper
Skrevet

Så trist. At han etter så mange år med rehabilitering endelig skal få dra på en utflukt også ender det slik.

Nå vil ikke jeg drive å spekulere i grunnen til at han falt ut. Syns uansett at det var veldig lite sikring. De kunne vel kanskje hatt noen stropper over skuldrene i tillegg til denne bøylen over lårene.

• Liker 1
Skrevet

På alle tivoli jeg har vært på er det et krav til en viss høyde på noen av karusellene. Da syns jeg det er rart at en uten bein fikk kjøre.

• Liker 5
Gjest Swipper
Skrevet

På alle tivoli jeg har vært på er det et krav til en viss høyde på noen av karusellene. Da syns jeg det er rart at en uten bein fikk kjøre.

Ja, skulle vel ikke hatt noe å si om bena er amputert. Venninna mi er kortvokst og kan bare kjøre sånn "hestekaruseller".

Gjest Gubbe 42
Skrevet (endret)

Du misforstår meg. Jeg sier ikke at de skulle avvist mannen, jeg sier at de var ansvarlig for hans sikkerhet på berg-og dal-banen. Jeg vet absolutt ingenting om bemanninga i denne amerikanske fornøyelsesparken. Men det spiller ingen rolle for parkens ansvar. De har ansvar for sikkerheten, punktum. Det innbefatter å ansette personell som er kompetetent til å ivareta sikkerheten. Såvel som å ta mot billettpenger.

Enhver person med gangsyn skjønner at man ikke kan putte en mann uten bein ned i en berg-og dalbanevogn som drar negativ G, når sikringssystemet er beregnet å holde fast, nettopp, beina.

Det er sånne "brødhuer" som deg som forårsaker Darwin Awards ulykker.

Ta deg en bolle du. En kokosbolle!

lol

http://totallytop10.com/current-affairs/odd-news/top-10-darwin-awards

Endret av Iah
  • Liker 3
Skrevet

Se på bildene du. Det er opplagt at heart har rett.

Det skjønner alle, også de som jobber med det. Men de vil nok beskytte både de ansatte og mannen selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mann42.. Det er vell strengt talt du som er respektløs her. Ikke andre. Er ikke dems feil at du ikke forstår sikkringsystemet(ikke jobb på tivoli er du snill)

Skrevet

Ja, skulle vel ikke hatt noe å si om bena er amputert. Venninna mi er kortvokst og kan bare kjøre sånn "hestekaruseller".

Jeg vet ikke om det har slått deg, men når beina blir amputert så blir man endel kortere. Herregud :klaske:

Skrevet

De fleste berg og dalbaner har høydekrav. Selv om han var 1.80 før amputasjonen er han det ikke nå lengre. Det er tross alt ikke mentalhøyde man måler, men faktisk høyde som er påkrevd for at sikkerhetsutstyret skal fungere!

Hvordan noen virkelig kan tro at det var en tilfeldighet at akkurat denne mannen falt utav og ikke noen andre forstår jeg virkelig ikke!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...