Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #141 Skrevet 10. juli 2011 Denne var vrien. Definisjonen på alder er jo differansen mellom fødselsdato og dagens dato, og når vi attpåtil vet klokkeslett, tidssone og at det er snakk om rett kalender (den gregorianske)... Er spent på svaret. Da må de finne en ny definisjon på alder. Det mangler et ledd i formelen din
Heart Skrevet 10. juli 2011 #142 Skrevet 10. juli 2011 Da må de finne en ny definisjon på alder. Det mangler et ledd i formelen din Et ledd som gutten i historien ikke kunne ha visst om? Som gjør at en persons alder ikke nødvendigvis er tidsrommet mellom fødselstidspunktet og øyeblikket nå, målt med samme tidsregning og kalender som fødselstidspunktet er angitt i? Dette blir bare mer og mer spennende. 2
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #143 Skrevet 10. juli 2011 Et ledd som gutten i historien ikke kunne ha visst om? Som gjør at en persons alder ikke nødvendigvis er tidsrommet mellom fødselstidspunktet og øyeblikket nå, målt med samme tidsregning og kalender som fødselstidspunktet er angitt i? Dette blir bare mer og mer spennende. Jepp. Om ingen har klart det innen klokken 21 imorgen skal jeg si svaret =P
MalloryK Skrevet 10. juli 2011 #144 Skrevet 10. juli 2011 Vel, hvis mannen kun oppgir 45 som årstall, og ikke 1945, da kan han være født i 1845 (og dermed være eldgammel)
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #145 Skrevet 10. juli 2011 Han oppgir all info om når han ble født
Judge Judy Skrevet 10. juli 2011 #146 Skrevet 10. juli 2011 Er dette en oppgave hvem som helst kan klare om de bare tenker seg godt nok om, eller må man ha forkunnskaper om historiske hendelser o.l? 1
Xaphan Skrevet 10. juli 2011 #147 Skrevet 10. juli 2011 Å, nå blir jeg sinna-nysjerrig igjen! Kan ikke skjønne hva svaret kan være. Du trenger sikkert ikke vente heelt til klokka ni i morgen da.
MalloryK Skrevet 10. juli 2011 #148 Skrevet 10. juli 2011 Gutten vet ikke hvor "gammel" mannen er, men alderen. Gammel er relativt
Heart Skrevet 10. juli 2011 #149 Skrevet 10. juli 2011 Er dette en oppgave hvem som helst kan klare om de bare tenker seg godt nok om, eller må man ha forkunnskaper om historiske hendelser o.l? Alle slike kunnskaper kunne jo gutten i oppgaven hatt også, så det kan ikke være noe slikt.
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #150 Skrevet 10. juli 2011 Er dette en oppgave hvem som helst kan klare om de bare tenker seg godt nok om, eller må man ha forkunnskaper om historiske hendelser o.l? De fleste kan klare denne oppgaven. Svaret er mindre komplisert enn på den forgje. I denne skjønner de fleste svaret med en gang og får mer en aha opplevelse. Et barn kunne klart denne oppgaven. Men å komme på løsningen kan kanskje være litt vanskelig. Anser denne gåten derfor som vanskeligere enn den forgje, men det en mindre komplisert løsning. Og det er jo de gåtene som er gøy, er det ikke? ;D
Judge Judy Skrevet 10. juli 2011 #151 Skrevet 10. juli 2011 Med tanke på at jeg nesten klarte den forrige oppgaven (glemte at man måtte sjekke en siste gang, tilfelle du endret det tredje svaret til en feil), så må jeg si at denne oppgaven ikke var min cup of tea :gjeiper:
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #153 Skrevet 10. juli 2011 Gleder meg til klokken 21 i morgen Ja ja, det kan jo hende noen finner svaret før den tid Er tross alt 21 timer igjen =P
Xaphan Skrevet 10. juli 2011 #154 Skrevet 10. juli 2011 Ååå, kan du ikke bare si det? Klikker for meg :gjeiper:
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #155 Skrevet 10. juli 2011 Ååå, kan du ikke bare si det? Klikker for meg :gjeiper: Nei, du må nok smøre deg med tolmodighet unge dame
Xaphan Skrevet 10. juli 2011 #156 Skrevet 10. juli 2011 Nei, du må nok smøre deg med tolmodighet unge dame Kan du ikke skrive det til meg på PM?
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #157 Skrevet 10. juli 2011 Kan du ikke skrive det til meg på PM? Men da kan det jo hende du poster svaret her før klokken 21 o: Er bare gøy å lure litt vel, er det som er poenget med gåter =P
Xaphan Skrevet 10. juli 2011 #158 Skrevet 10. juli 2011 Jeg ville da aldri ødelagt spenninga for de andre! Haha, jeg kommer ikke til å få sove i natt, blir sikkert liggende og lure. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan denne gåten er mulig!
Havtorn Skrevet 11. juli 2011 #159 Skrevet 11. juli 2011 Selvfølgelig kan ikke gutten vite det - han vet jo ikke årstallet. Duuuuh.....
Miki Skrevet 11. juli 2011 #160 Skrevet 11. juli 2011 NY GÅTE!!! Denne har jeg også laget selv. Svaret på denne er enklere å skjønne når du ser det enn den forgje, men kanskje litt vanskeligere å komme frem til? En liten gutt så en gammel mann sitte på en benk. Mannen så ganske gammel ut og gutten lurte på hvor gammel han var. Gutten spurte så mannen hvor gammel han var. Den gamle mannen ville ikke svare på dette spørsmålet. Da spurte gutten hvilket år mannen var født. Dette ville mannen svare på og han gav gutten det sanne svaret.(dato han ble født + klokkeslett og tidssone) Nå vet jeg hvor gammel du er, sa gutten. Nei langt ifra, svarte mannen med et smil om munnen. Spørsmålet er hvorfor gutten ikke kunne vite hvor gammel mannen var. Lykke til! Edit: Jeg lar dere få 24 timer på denne også. Det mannen svarte på var dato han ble født, ikke hvilket år. Vil det si dato as in "19.12.36" eller kun "19.12"? Som du sa, om jeg ikke tar helt feil, er denne gåten lettere for barn å skjønne/finne ut av enn voksne. Vil det si at klokkeslett + tidssone ikke har noe å si, når barn ikke lærer klokka før 2-3 klasse, og mange ikke vet hva tidssone er før i 5-6 klasse? Er jeg inne på noe eller burde jeg gå å legge meg?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå