Heart Skrevet 10. juli 2011 #101 Skrevet 10. juli 2011 For de som ikke skjønte den her er min variant. På den første tipper du tilfelig. La oss si du får 43-57. Ved å svare motsatt av det du svarte først vil du få 57-43. Dette funker helt fint med mindre du er så uheldig å få 50 rette og 50 gale på første. Hvis dette er tilfelle bytter du svaret på 1 av spørsmålene. Da vet du at det ikke lenger er 50-50 om det var det. Og for å sikre at den 3dje ikke var 51 gale og 49 rette svar, svarer du motsatt av det du svarte på besvarelse 3, i den fjerde og siste gangen din. Du utelot et veldig vesentlig poeng i oppgaveteksten: At du får vite resultatet av den første besvarelsen før du leverer den neste. 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. juli 2011 #102 Skrevet 10. juli 2011 LAG EN NY GÅTE DA! (Bare jeg som synes dette var gøy da, haha) Men lag en som ikke har med matte å gjøre. jeg forstod ikke bæret av denne gåta.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #103 Skrevet 10. juli 2011 i praksis ja, fordi det er logisk å gjøre det på denne måten. Men teoretisk er kombinasjonene veldig mange 4 er riktig. Hvor mange kombinasjoner av besvarelser man kan lage, er irrelevant.
MalloryK Skrevet 10. juli 2011 #104 Skrevet 10. juli 2011 Jeg leste gåten som at man måtte levere inn alle besvarelsene på en gang, ikke som at man fikk den rettet og så kunne prøve på ny. Ja, jeg kjøper ikke denne løsningen
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. juli 2011 #105 Skrevet 10. juli 2011 4 er riktig. Hvor mange kombinasjoner av besvarelser man kan lage, er irrelevant. Men hvorfor er svaret 4???
Xaphan Skrevet 10. juli 2011 #106 Skrevet 10. juli 2011 Men hvorfor er svaret 4??? Det ble forklart tidligere i tråden.
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #107 Skrevet 10. juli 2011 Jeg leste gåten som at man måtte levere inn alle besvarelsene på en gang, ikke som at man fikk den rettet og så kunne prøve på ny. Da leste du rett. Det har ingenting å si for løsningen. Her er et har allerede sagt strategien men her er et forslag: Besvarelse 1: Svar A på alt. Besvarelse 2: Svar B på alt. Besvarelse 3: Svar A på spørsmål 1 og B på resten. Besvarelse 4: Svar B på spørsmål 1 og A på resten. Gjør du dette er du sikret minst 51 rette svar. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #108 Skrevet 10. juli 2011 Du utelot et veldig vesentlig poeng i oppgaveteksten: At du får vite resultatet av den første besvarelsen før du leverer den neste. Det gjør man ikke. Hvis man svarer ja på alle spørmål kan man få mellom 0 og 100 rette. La oss si alle ja ga 26 rette. Da vil man få 74 rette om man svarer nei på alle. Er man uheldig er halvdelen ja og halvdelen nei. Det "forsikrer" man seg mot ved å legge til 2 flere besvarelser.
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #109 Skrevet 10. juli 2011 Du utelot et veldig vesentlig poeng i oppgaveteksten: At du får vite resultatet av den første besvarelsen før du leverer den neste. Det er irrelevnat. Man kan godt levere alle 4 oppgavene samtidig og likevel funker metoden.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. juli 2011 #110 Skrevet 10. juli 2011 Det ble forklart tidligere i tråden. Jeg skjønte ikke forklaringen
Heart Skrevet 10. juli 2011 #113 Skrevet 10. juli 2011 Det er irrelevnat. Man kan godt levere alle 4 oppgavene samtidig og likevel funker metoden. ...på grunn av koblingen mellom antall svaralternativer (2) og den valgte prosentandelen (50). Got it. Antall valg (spørsmål i undersøkelsen) er da også irrelevant. 2
Xaphan Skrevet 10. juli 2011 #114 Skrevet 10. juli 2011 Lag en til da Nå har vi fått blod på tann her!
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #115 Skrevet 10. juli 2011 Jeg skal prøve å forklare det på nytt så godt jeg kan. Du begynner med å fylle ut den første helt tilfeldig. På den andre svarer du motsatt av den første, slik at alt som var galt på den første blir rett på den andre, og alt som var rett på den første blir galt på den andre. Nå vet du at 1 av disse 2 har 51 eller flere rette MED MINDRE, du hadde 50-50 på den første. Hvis du fikk 50-50 på den første får du det på den andre også når du bytter svar. Og det var 51 rette man trengte, derfor er 2 IKKE nok. For å sikre seg mot dette (i tilfelle det ble 50-50) lager man en ny besvarelse. Ved å forandre på 1 av svarene vet man at om man var så uheldig at de første var 50-50, så er den tredje IKKE 50-50 siden man har forandret på et svar. Man vet selvsagt ikke om man har forandret et rett svar om til et galt eller motsatt. Derfor er en 4de besvarelse nødvendig. I denne svarer man mostsatt av det man svarte i besvarelse 3 og da er man sikker på at minst en av dem er rett.
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #116 Skrevet 10. juli 2011 Siden folk ville ha flere gåter kommer en ny straks. Dette er hjemmelagde gåter, så dere finner de neppe ved å google dem Ny kommer straks.
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #117 Skrevet 10. juli 2011 (endret) NY GÅTE!!! Denne har jeg også laget selv. Svaret på denne er enklere å skjønne når du ser det enn den forgje, men kanskje litt vanskeligere å komme frem til? En liten gutt så en gammel mann sitte på en benk. Mannen så ganske gammel ut og gutten lurte på hvor gammel han var. Gutten spurte så mannen hvor gammel han var. Den gamle mannen ville ikke svare på dette spørsmålet. Da spurte gutten hvilket år mannen var født. Dette ville mannen svare på og han gav gutten det sanne svaret.(dato han ble født + klokkeslett og tidssone) Nå vet jeg hvor gammel du er, sa gutten. Nei langt ifra, svarte mannen med et smil om munnen. Spørsmålet er hvorfor gutten ikke kunne vite hvor gammel mannen var. Lykke til! Edit: Jeg lar dere få 24 timer på denne også. Endret 10. juli 2011 av Jafar
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #119 Skrevet 10. juli 2011 NY GÅTE!!! Denne har jeg også laget selv. Svaret på denne er enklere å skjønne når du ser det enn den forgje, men kanskje litt vanskeligere å komme frem til? En liten gutt så en gammel mann sitte på en benk. Mannen så ganske gammel ut og gutten lurte på hvor gammel han var. Gutten spurte så mannen hvor gammel han var. Den gamle mannen ville ikke svare på dette spørsmålet. Da spurte gutten hvilket år mannen var født. Dette ville mannen svare på og han gav gutten det sanne svaret. Nå vet jeg hvor gammel du er, sa gutten. Nei langt ifra, svarte mannen med et smil om munnen. Spørsmålet er hvorfor gutten ikke kunne vite hvor gammel mannen var. Lykke til! Edit: Jeg lar dere få 24 timer på denne også. Alt ettersom om han har hett bursdag det året eller ei?
Jafar Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #120 Skrevet 10. juli 2011 Han var skuddårsbarn? Så lenge den gamle mannen oppgir nøyaktig dato han er født er det mulig å ta hensyn til skuddår når man har en kalender forran seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå