Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hahaha, muldyr ja! Gikk litt fort i svingene der, var så ivrig etter å svare :fnise:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok, nå har jeg ventet spent på svaret på mentalsykehusgåten i dag, og tråden har vært helt død. Hvis ingen kommer med svaret snart tror jeg jeg må legges inn sjøl.

Skrevet

Jeg stemmer også for at svaret kommer snart, nå har vi vært tålmodige og kommet med mange forslag! :)

Skrevet

Ang. gåten med mentalsykehuset, så ville jeg stilt to spørsmål til samme pasient:

1. Vil ditt neste svar være en løgn?

Hvis vedkommende svarer nei, har jeg vært heldig og har funnet han som snakker sant. Resten må da være vekselvise løgnere. Det er ikke nødvendig å stille flere spørsmål.

Hvis vedkommende derimot svarer ja, er han en velselvis løgner, men jeg vet ikke hvor i "syklusen" han er; om han neste gang vil lyve eller snakke sant. Derfor spør jeg:

2. Hvis mitt forrige spørsmål hadde vært "hvem snakker alltid sant", hvilken pasient ville du ikke pekt ut?

Hvis han snakker sant nå, må han peke på den som alltid snakker sant, for det er den eneste han IKKE ville pekt på mens han løy. Hvis han derimot lyver nå, må han også peke ut den som snakker sant, for det er den pasienten han ville utpekt som sannferdig.

Tadaa!

(Tror jeg nokså sikkert.)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han derimot lyver nå, må han også peke ut den som snakker sant, for det er den pasienten han ville utpekt som sannferdig.

Det må han ikke. Han kan feks svare: "Jeg vet ikke", eller "ingen av dem" som jo også er løgner.

Hilsen Erik.

Skrevet

Det må han ikke. Han kan feks svare: "Jeg vet ikke", eller "ingen av dem" som jo også er løgner.

Hilsen Erik.

Forutsetningen for gåter som inneholder elementer om noen som "alltid lyver" eller "lyver annenhver gang" eller "alltid snakker sant", er at "løgn" defineres som det riktige svaret med motsatt fortegn. Hvis du bruker den mer utvidede definisjonen, blir alle gåtene uløselige.

Tenk på oppgaven med to dører som fører hhv. til redning eller fortapelse, og to dørvoktere der en alltid lyver, og en alltid sier sannheten. Spør du "hvilken dør ville den andre vakten sagt var veien til redningen", kunne jo han som alltid snakket sant, sagt "jeg vet ikke". For kanskje den andre vakten ikke ville klare å svare pga. halsbetennelse? Eller fikk hjerneslag i det du spurte? Eller kanskje han ville svare "døren til badet mitt hjemme"?

Det sier seg selv at sånne rammer blir for vide.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bruker den mer utvidede definisjonen, blir alle gåtene uløselige.

Det sier seg selv at sånne rammer blir for vide.

Nei da, det er de ikke. Og gåten sier at de alltid vil lyge eller snakke sant når man spør om noe, altså vil de ikke kunne få halsbrann eller hjerneslag rett etter et spørsmål er stilt.

Anyways, det første spørsmålet ditt blir smør på flesk, det kan man utnytte til noe mer fornuftig.

Spørsmål nr.1: Hvis jeg hadde stilt det enda et spørsmål etter dette spørsmålet som som lød "hvem snakker alltid sant", hvilken pasient hadde du da ikke hatt sjanse til å peke ut?

Han vil nå plukke ut den som alltid snakker sant enten han lyger eller ikke. Med mindre han sier "vet ikke", eller "ingen av dem" eller andre svar, som vi vet er løgn. Men om han gjør dette , så vet vi at sannheten vil komme på neste.

Spørsmål nr.2: Hvem er personen som alltid snakker sant?

Og vips har vi en løsning med den utvidede definisjonen av løgn. TADA!

Hilsen Erik eller Dag T.

• Liker 2
Skrevet

Når kommer svaret?

Skrevet

Jeg venter fremdeles! Du må jo si svaret på gåten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...