Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, for da snakker han plutselig sant igjen (løgneren altså). Han som snakker sant vil svare alle de andre samtidig.

Sukk.

Prøver igjen:

Hvis du spør en av dem hvilken farge sokkene dine har, og han svarer grønn (løgn), så kan du spørre hvem som alltid snakker sant. Flott! Han forteller deg hvem det er som alltid snakker sant. MEN: Du har jo bare hatt flaks og truffet på en som løy på første spørsmålet.

Du vet jo ikke på forhånd om han kommer til å lyve eller snakke sant på første spørsmålet.

Hvis han svarer at fargen er hvit (sant), så funker det ikke å spørre hvem som lyver på annet hvert spørsmål. For hvis han da svarer alle de andre, så vet du jo ikke om han er en løgner som svarer sant på første og løgn på neste, eller om han er den som alltid snakker sant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er "ett svar" det samme som ett ord, eller én setning, eller rett og slett et svar?

Om han som alltid snakker sant svarer "Alle de andre", så er vel det også et svar?

Skrevet

Hvis han alltid snakker sant vil han jo svare meg sant, at det er alle de andre? Men dersom det er sånn at man kan fortelle halvløgner og halvsannheter blir det jo noe helt annet.

Hvis han alltid snakker sant, og du stiller spørsmålet om hvem som lyver mest, så vil han peke på den som lyver mest. Men hvordan hjelper dette?

Skrevet

Er "ett svar" det samme som ett ord, eller én setning, eller rett og slett et svar?

Om han som alltid snakker sant svarer "Alle de andre", så er vel det også et svar?

Du får en setning som svar. Dersom setningen stemmer snakker fyren sant. Dersom utsagnet ikke stemmer løy han.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men du vet jo ikke om han er den som alltid snakker sant eller om han er en som snakker sant på første og usant på andre.

Skrevet

Hvis han alltid snakker sant, og du stiller spørsmålet om hvem som lyver mest, så vil han peke på den som lyver mest. Men hvordan hjelper dette?

Alle de andre lyver jo like mye, siden de lyver på annenhvert spørsmål?

Skrevet

Jeg syns forslaget til Judge Judy var bra. Men det går desverre ikke. For å sette all tvil til side se på følgende scenario.

Er hovedstaden i Norge Oslo?

Svar:Ja.

Vi vet nå at personen enten er den som alltid snakker sant eller en som startet med å snakke sant for så å lyve.

Spørsmål 2: Hvem er det som bytter på å lyve og snakke sant?

Svar: Lyspæren i taket.

Altså funker det ikke. (Dette var en av dem som begynte med å snakke sant, for så å lyve)

Skrevet

Jeg ser min logiske brist, og henger meg på Xaphan istedet :gjeiper:

Skrevet

Jeg ser min logiske brist, og henger meg på Xaphan istedet :gjeiper:

Men jeg trodde min forklaring baserte seg på din? :ler: Kanskje vi heller burde ta det her en på dagtid en gang :gjeiper:

Skrevet

Alle de andre lyver jo like mye, siden de lyver på annenhvert spørsmål?

Nei da. Det kommer jo helt an på hvem som har blitt spurt mest ;)

Skrevet

Søren da. Jeg som var sikker på at dette var rette løsningen :snurt:

Skrevet

Xaphan sin funker heller ikke desverre =P

Skrevet

Men jeg trodde min forklaring baserte seg på din? :ler: Kanskje vi heller burde ta det her en på dagtid en gang :gjeiper:

Jeg tror vi er inne på noe, vi må bare finne det riktige oppfølgingsspørsmålet på alternativ 2 og 3 ;)

Og til AB - beklager for at jeg sikkert ga deg grå hår, jeg irriterer meg selv grenseløst over mennesker som ser seg blind på sin egen oppfatning :sjenert: Takk for hjelpen! :gjeiper:

Skrevet

Jeg skrev at forgje var siste jeg ville komme med, men mens vi venter på svarer legger jeg ut en til. Forhåpentligvis er denne litt enklere.

En spesiell type dyr som lever på jorden (disse dyrene finnes) blir plutselig helt utryddet av en bakterie som kun angriper disse dyrene. Ikke ett eneste eksemplar av dyrene er igjen på jorden. Etter noen uker begynner dyrene å komme tilbake igjen på jorden. Hvordan kan dette ha seg? (Og nei, de kom ikke fra verdensrommet, for de som vil være morsomme)

Skrevet

De legger egg, og eggene ble ikke bitt av basillen?

Skrevet

De legger egg, og eggene ble ikke bitt av basillen?

Eggene eller det som er inne i eggene teller også som disse dyrene, så de blir utryddet de også eventuellt. PS: Dere må ikke tolke dette som at dyret jeg snakker om legger egg.

Skrevet

Jeg spurte om en kamerat av meg kunne løse gåten. Etter å ha tenkt i en halvtime ga han meg følgende svar: "Om du spør to personer det samme spørsmålet og får to like svar, er det personen. Om man ikke får to like svar så bør man finne et annet mentalsykehus."

Om ikke han klarer det kommer jeg aldri til å klare det, han er en av de smarteste jeg kjenner og god på slik logisk tenking :fnise:

Skrevet

Jeg skrev at forgje var siste jeg ville komme med, men mens vi venter på svarer legger jeg ut en til. Forhåpentligvis er denne litt enklere.

En spesiell type dyr som lever på jorden (disse dyrene finnes) blir plutselig helt utryddet av en bakterie som kun angriper disse dyrene. Ikke ett eneste eksemplar av dyrene er igjen på jorden. Etter noen uker begynner dyrene å komme tilbake igjen på jorden. Hvordan kan dette ha seg? (Og nei, de kom ikke fra verdensrommet, for de som vil være morsomme)

Det er et murmeldyr! Sånn krysning av esel og hest, så det blir produsert nye etterhvert! Eller en liger eller lignende krysninger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et murmeldyr! Sånn krysning av esel og hest, så det blir produsert nye etterhvert! Eller en liger eller lignende krysninger.

Muldyr mener du, hehe.

Ja det må være svaret :)

Skrevet

Det stemmmer ;) Enten et muldyr (krysning mellom esel og hest) eller en liger (krysning mellom løve og tiger) osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...