Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var du som så på det som kommunikasjon! Spørsmålet var om det var kommunikasjon om en resonnerer seg frem til sin farge ut i fra de andre sine farger. Jeg gidder ikke lete igjennom alle sidene for å finne det eksakte innlegget.

(BTW; du virker ekstremt hoven.)

det var ingen som ressonerte seg frem til sin egen farge...

Videoannonse
Annonse
Gjest Applestore
Skrevet

Da kommer den siste gåten!

Du kommer inn i et rom i et mentalsykehus med 7 mennesker. 6 av dem vil veksle mellom å svare sant og usant på annethvert spørsmål de får. Merk at du ikke kan vite om de begynner med å snakke sant, eller motsatt på første spørsmålet. Poenget er at om de snakket sant første gangen vil de snakke usant neste gang osv. Den 7ende personen snakker alltid sant. Du har 2 spørsmål til rådighet som du kan stille 1 og 1 person. Du kan stille begge spørsmålene til 1 person, eller stille 1 spørsmål til 1 og et annet til en annen person. Målet ditt er å finne ut hvem som alltid snakker sant utfifra svarene du får på disse 2 spørsmålene. Lykke til!

Du kan se personen? Kan man ikke da spørre f.eks "er du mann?" begge gangene?

Skrevet

Hjelper jo ikke det. Da må du ha (veldig) flaks og treffe på den som forteller sannheten med en gang. :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Også svarer personen først ja, så nei. Gratulerer, du har nettopp funnet en av løgnerene. Hva gjør du nå?

Gjest Applestore
Skrevet

kan jeg ikke bare spørre alle sammen det samme og 6 svarer ja/nei men bare en svarer ja/ja (nei/nei)? Eller blir det helt feil tankegang fra min side?

Skrevet (endret)

Kan det være noe sånt som:

1. Sier du sannheten?

2. Hvem sier sannheten?

Endret av Litia
  • Liker 1
Skrevet

1. Sier du sannheten?

2. Hvem sier sannheten?

Glem det. Det funker ikke om man treffer på en som først er ærlig, og deretter lyver.

AnonymBruker
Skrevet

kan jeg ikke bare spørre alle sammen det samme og 6 svarer ja/nei men bare en svarer ja/ja (nei/nei)? Eller blir det helt feil tankegang fra min side?

Du har nok ikke lest oppgaven godt nok. Man kan kun stille 2 spørsmål. Og til 1 og 1 person.

Skrevet (endret)

1. Sier du sannheten?

2. Hvem sier sannheten?

Det kan jo ikke gå. Du kommer uansett til å få "ja" som svar på første spørsmål. Hvvordan skal du da vite om personen lyver på neste? Og om han snakker sant på første, og lyver på neste - da vet du jo ikke hvem han som snakker sant er...

Edit: Ser du skjønte det selv :P

Endret av Judge Judy
Skrevet

De vet seg imellom hvem som lyver osv?

Spør en et enkelt ja/nei-spm for å vite om h*n lyver og be så personen peke ut enten den ærligste eller den mest løgnaktige personen. Du vet jo om personen vil lyve eller snakke sant.

AnonymBruker
Skrevet

De vet seg imellom hvem som lyver osv?

Spør en et enkelt ja/nei-spm for å vite om h*n lyver og be så personen peke ut enten den ærligste eller den mest løgnaktige personen. Du vet jo om personen vil lyve eller snakke sant.

Det går ikke. Hvis personen svarer rett på et spørsmål vet du ikke om det er den som alltid snakker sant eller om det er en av dem som begynte å snakke sant og deretter vil lyve. Med andre ord: du vet ikke om du vil få servert en løgn eller sannhet på neste spørsmål.

Skrevet

Jeg tenker man må tilpasse spørsmål nummer 2 etter svaret du får på spørsmål 1. Du har tre muligheter;

Du starter med å spørre et spørsmål med et åpenbart svar, som "Hvilken farge har jakken min", eller noe slikt.

1) Du treffer en som lyver på første spørsmål.

I så fall vet du at han kommer til å snakke sant på neste spørsmål, og du kan spørre "Hvem av dere snakker alltid sant?".

2) Du treffer en som snakker sant på første spørsmål. I så fall kan du spørre "Hvem av dere lyver på annenhvert spørsmål?". Siden han vil lyve på dette spørsmålet vil svare mannen som alltid snakker sant.

3) Du treffer mannen som alltid snakker sant. Du vet ikke at dette er mannen som snakker sant, så klart, og fortsetter derfor med samme spørsmål som på forrige alternativ. Han vil da måtte svare alle de andre pasientene, og da har du igjen funnet han.

• Liker 3
Skrevet

Trooor du mente det samme som meg MsFoster? :)

Skrevet

Antar det ja! Men du vet jo selv hva svaret vil bli.

Du: Er du mann?

Mannlig psykpas: Ja.

Neste spm vil være en løgn.

Du: Pek ut den personen som snakker mest sant her.

Mannen vil da peke ut en løgner.

Du: Er du kvinne?

Mannlig pasient: Ja.

Neste spm vil være en sannhet.

Du: Pek ut den personen som lyver mest her.

Easy as that? :fnise:

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Men du har vel bare to spørsmål du kan stille totalt, ikke to spørsmål til hver?

Skrevet

^Hvis det var min løsning du tenkte på - så ja nettopp :) Jeg nevnte bare de to mulige utfallene. En vil få vite svaret uansett da en på første spørsmål kartlegger om personen er på en sannhet eller en løgn også tilpasser man det andre spørsmålet etter det.

Skrevet

Antar det ja! Men du vet jo selv hva svaret vil bli.

Du: Er du mann?

Mannlig psykpas: Ja.

Neste spm vil være en løgn.

Du: Pek ut den personen som snakker mest sant her.

Du: Er du kvinne?

Mannlig pasient: Ja.

Neste spm vil være en sannhet.

Du: Pek ut den personen som lyver mest her.

Easy as that? :fnise:

Om mannen svarer ja på om han er mann vet du ikke om det er han som alltid snakker sant eller en av de som begynner med å snakke sant, for så å lyve. Så du vet ikke at neste spørsmål vil være løgn. Det vil være sannhet dersom du traff på han som alltid snakker sant. Dessuten hjelper det deg ikke om noen peker på en løgner, det er han som alltid snakker sant du skal finne.

Skrevet

... der kommer sistedelen til Judy inn! :D

Skrevet

Men du har vel bare to spørsmål du kan stille totalt, ikke to spørsmål til hver?

To spørsmål totalt ja.

Gjest Applestore
Skrevet

Du har nok ikke lest oppgaven godt nok. Man kan kun stille 2 spørsmål. Og til 1 og 1 person.

å, ja da blir alt feil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...