Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #301 Skrevet 12. juli 2011 Åkei. Jeg gleder meg til å se hvordan 50% og 100 personer skal gi 100%. Når kommer du til å legge ut svaret? Vennligst les oppgaven skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #302 Skrevet 12. juli 2011 Du skrev resonnere deg frem til fargen man har i pannen. Du skal resonnere, men ikke frem til det! Og jeg har aldri kalt deg dum heller. Var ikke hele poenget om gåten å finne fargen på egen panne? Nei, nå gidder jeg ikke mer.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #303 Skrevet 12. juli 2011 Vennligst les oppgaven skikkelig. Det var ikke fra oppgaven, men dine påstander underveis. (Ref: Hver enkelt har 50/50 sjangse for å gjette sin farge!)
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #304 Skrevet 12. juli 2011 Vær så snill å si svaret, Jafar! Jeg har gått og grublet på denne i halve dag og kommer ikke til å få sove i natt!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #305 Skrevet 12. juli 2011 Synes egentlig ingen av gåtene her er spennende, det er bare irriterende når man prøver alt og ikke finner svaret. Enda mer irriterende er det når svaret er noe far out there man uansett ikke var inne på, det blir liksom "ok, og?". Ikke noe kjekt, "aha, jeg visste jo det" gåter er morsomst, ellers blir det bare oppgaver liksom. 2
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #306 Skrevet 12. juli 2011 Det var ikke fra oppgaven, men dine påstander underveis. (Ref: Hver enkelt har 50/50 sjangse for å gjette sin farge!) Det stemmer det. Men hvor har jeg nevt de 100%-ene?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #307 Skrevet 12. juli 2011 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan dette skal gå. De får snakke sammen før konkurransen, men ikke kommunisere på noen måte etter at de har fått merket. Slik sett vil jo ikke det føre til noen hjelp? De vet ikke fargen på eget merke, og kan ikke sanse det på noen måte eller få fargen kommunisert på noen måte. Jeg kan virkelig ikke forstå dette, og jeg håper det er en aha-løsning her, ellers blir jeg skuffet..
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #308 Skrevet 12. juli 2011 Synes egentlig ingen av gåtene her er spennende, det er bare irriterende når man prøver alt og ikke finner svaret. Enda mer irriterende er det når svaret er noe far out there man uansett ikke var inne på, det blir liksom "ok, og?". Ikke noe kjekt, "aha, jeg visste jo det" gåter er morsomst, ellers blir det bare oppgaver liksom. Det er helt valgfritt å følge med på de
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #309 Skrevet 12. juli 2011 Det stemmer det. Men hvor har jeg nevt de 100%-ene? Du dro inn prosenter og sannsynlighet skal "Det ender med at hver og en klarer å si korrekt farge og ingen blir arveløse..", skal du på ett eller annet vis komme frem til 100% ("alle/alt").
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #310 Skrevet 12. juli 2011 Jeg har ikke motsagt meg selv noen steder! Det ER umulig å resonnere seg frem til fargen man har i pannen. Det ER 50% sjanse for hver å gjette rette farge man har i pannen. Jeg har heller aldri lovet å si svaret.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #311 Skrevet 12. juli 2011 Du dro inn prosenter og sannsynlighet. Skal "Det ender med at hver og en klarer å si korrekt farge og ingen blir arveløse.." stemme, skal du på ett eller annet vis komme frem til 100% ("alle/alt").
Gjest uAnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #312 Skrevet 12. juli 2011 Er det det samme opplegget som fanger med hatter gåtene? Når de skal gjette fargen på hatten sin? noen som vet hva jeg mener? :D
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #313 Skrevet 12. juli 2011 Du dro inn prosenter og sannsynlighet skal "Det ender med at hver og en klarer å si korrekt farge og ingen blir arveløse..", skal du på ett eller annet vis komme frem til 100% ("alle/alt"). Den setningen betyr ikke at det var 100% sjanse for at de skulle klare det.
Pimp Skrevet 12. juli 2011 #314 Skrevet 12. juli 2011 Er det det samme opplegget som fanger med hatter gåtene? Når de skal gjette fargen på hatten sin? noen som vet hva jeg mener? :D jeg tror jeg har lest noe sånt for lenge siden, men husker ikke hvordan de fant ut fargene
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #315 Skrevet 12. juli 2011 Jeg har ikke motsagt meg selv noen steder! Det ER umulig å resonnere seg frem til fargen man har i pannen. Det ER 50% sjanse for hver å gjette rette farge man har i pannen. Jeg har heller aldri lovet å si svaret. Du har ikke et.
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #316 Skrevet 12. juli 2011 Du har ikke et. Jo, det har jeg Men du kan jo få tro det du vil =)
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #317 Skrevet 12. juli 2011 Den første sier om det er et odde (sier "hvit") eller jevnt (sier "svart") antall hvite merker. Nummer to ser da enten det samme som den første(ser odde antall hvite hatter, og sier "hvit", eller jevnt og "svart), i så fall må hun ha en svart hatt. Ellers ser hun det motsatte av hva den første ser, da må det være hun som utgjør forskjellen, og hun har da en hvit hatt. Dette vil alltid virke hvis den første snakker sant. Den første kan svare feil, så kanskje 95% sjanse.
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #318 Skrevet 12. juli 2011 Var ikke hele poenget om gåten å finne fargen på egen panne? Nei, nå gidder jeg ikke mer. Det vil man jo gjerne, men man kan ikke resonere seg frem til den. Den sjansen er 50-50.
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #319 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Den første sier om det er et odde (sier "hvit") eller jevnt (sier "svart") antall hvite merker. Nummer to ser da enten det samme som den første(ser odde antall hvite hatter, og sier "hvit", eller jevnt og "svart), i så fall må hun ha en svart hatt. Ellers ser hun det motsatte av hva den første ser, da må det være hun som utgjør forskjellen, og hun har da en hvit hatt. Dette vil alltid virke hvis den første snakker sant. Den første kan svare feil, så kanskje 95% sjanse. Ok, siden du er inne på det skal jeg si svaret. Men det er ikke 95% sjanse for å klare det. Det er 50/50. Husk at alle må klare det. Om 1 svarer feil går alt rett vest. Det de avtaler på forhånd er om det skal gjette på om antall hvite (eller svarte) er par eller odde. Det er 50% sjanse for å gjette rett på dette. De avtaler feks at antall hivte er odde. Det de gjør når de kommer inn i rommet er å telle antall hvite merker de selv ser. Alle med hvitt merke i pannen vil da se likt antall hvite merker. Det de da må gjøre er å gjette på fargen på sitt eget merke slik at antall hvite blir odde. De med svart vil se 1 mer hvitt merke enn de med hvitt, og vil også gjette sitt merke slik at totalt antall hvite blir odde. Gjør de dette vil enten alle gjette feil, eller alle gjette rett avhengig av om antall hvite faktisk var par eller odde. Med andre ord, de har 0 peiling på fargen i sin egen panne (det er 50/50) og kan ikke resonere seg frem til den. Men sjansen for at alle gjetter rett blir allikevel 50%. Og 50% sjanse for å klare noe regnes ikke som ekstrem flaks! Endret 12. juli 2011 av Jafar
Gjest uAnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #320 Skrevet 12. juli 2011 Da er det en prisoner and hats gåte. De torturerte oss med dem i mattetimene og jeg er for dum til å forstå de:D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå