Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

De får beskjed om å gjette fargen, men gamlefar er av den oppfatning at kun det ene alternativet er en farge. Dette klarer familien sammen å komme på, og alle gjetter dermed det alternativet de vet at gammeln mener er en farge. Og alle gjetter riktig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle har samme farge og tør ikke svare svart siden alle har hvitt, eller motsatt?

Skrevet

Hmm, vet ikke helt hvordan svaret blir, men kanskje det har en sammenheng med at svart og hvitt ikke er ordentlige farger?

Skrevet

De får beskjed om å gjette fargen, men gamlefar er av den oppfatning at kun det ene alternativet er en farge. Dette klarer familien sammen å komme på, og alle gjetter dermed det alternativet de vet at gammeln mener er en farge. Og alle gjetter riktig.

Så da vil det sikkert være noen med svart som gjetter at de har hvitt merke. Som jo er feil. Så nei ;)

Skrevet

Hmm, vet ikke helt hvordan svaret blir, men kanskje det har en sammenheng med at svart og hvitt ikke er ordentlige farger?

Har ingenting med det å gjøre. I dagligtale omtaler man svart og hvitt som farger. Skulle kanskje sagt rød og blå istedet.

Skrevet (endret)

Ettersom de ikke kan kommunisere mens de står der, burde også alle kunne gjette riktig om de går alene inn i et rom etter tur, og får utdelt en farge der, som de skal gjette på med en gang.

Ser ikke hvordan det kan bli noe annet enn 50/50 sjanse for å gjette riktig/feil.

Venter spent på svaret, men det kommer vel ikke før i morgen.

Endret av Litia
Skrevet

Ettersom de ikke kan kommunisere mens de står der, burde også alle kunne gjette riktig om de går alene inn i et rom etter tur, og får utdelt en farge der, som de skal gjette på med en gang.

Ser ikke hvordan det kan bli noe annet enn 50/50 sjanse for å gjette riktig/feil.

Venter spent på svaret, men det kommer vel ikke før i morgen.

Du har mer rett enn du aner ;) Angående nå svaret kommer, så vet jeg ikke. Om det kommer i det heletatt...

Skrevet

Nå skal jeg gi et ganske stort hint:

Det er helt umulig å resonere seg fremt til hvilken farge man selv har i pannen. Det er 50/50 sjanse!! Så ja, annon. Du må skjerpe luktesansen din!

AnonymBruker
Skrevet

Da må du skjerpe luktesansen din.

Det var du som sa de ikke kunne resonnere seg frem til sin farge.

Du har mer rett enn du aner ;) Angående nå svaret kommer, så vet jeg ikke. Om det kommer i det heletatt...

Jeg blir bare mer og mer sikker på at svaret hverken er logisk eller matematisk.

At noe ikke kan resonneres frem til og er matematisk/logisk, er selvmotsigende.

Skrevet (endret)

Det var du som sa de ikke kunne resonnere seg frem til sin farge.

Jeg blir bare mer og mer sikker på at svaret hverken er logisk eller matematisk.

At noe ikke kan resonneres frem til og er matematisk/logisk, er selvmotsigende.

Et paradoks eller utenfor din forstand?

Edit: Man resonerer selvsagt. Men husk nå på hva det var som var målet da.

Endret av Jafar
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg gi et ganske stort hint:

Det er helt umulig å resonere seg fremt til hvilken farge man selv har i pannen. Det er 50/50 sjanse!! Så ja, annon. Du må skjerpe luktesansen din!

Hvis det hele koker ned til at hver enkel har 50/50 sjangse til å gjette riktig farge, er sannsynligheten for at alle hundre gjetter riktig 0,5^100. Ikke bankers, med andre ord.

Skrevet

Hvis det hele koker ned til at hver enkel har 50/50 sjangse til å gjette riktig farge, er sannsynligheten for at alle hundre gjetter riktig 0,5^100. Ikke bankers, med andre ord.

FEIL!!!

AnonymBruker
Skrevet

FEIL!!!

..Så må du ikke villede med å si at hver enkelt har en 50/50 sjangse til å treffe. Det "hintet" vil lede de fleste ut i sannsynlighetsregning.

Skrevet

..Så må du ikke villede med å si at hver enkelt har en 50/50 sjangse til å treffe. Det "hintet" vil lede de fleste ut i sannsynlighetsregning.

Det er ikke villedning. De har det...

Skrevet

Funderte et øyeblikk på om de sier begge fargene, men det er vel litt fjernt. :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Alle svarer hvit og får rett, siden alle klistermerkene er hvite på baksiden... Haha, nå tok jeg den... eller ikke.. Æsj!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke villedning. De har det...

Åkei. Jeg gleder meg til å se hvordan 50% og 100 personer skal gi 100%. Når kommer du til å legge ut svaret?

AnonymBruker
Skrevet

Et paradoks eller utenfor din forstand?

Edit: Man resonerer selvsagt. Men husk nå på hva det var som var målet da.

Djees, bestem deg da! De skulle ikke resonnere, men bruke logikk. Du kaller meg dum fordi jeg påpeiker at resonnement og logikk henger sammen, men så, uupti, de skal resonnere!?

Skrevet

For dere som ble villedet av det hintet, ignorer det. Men det er sant det som står der.

Skrevet

Djees, bestem deg da! De skulle ikke resonnere, men bruke logikk. Du kaller meg dum fordi jeg påpeiker at resonnement og logikk henger sammen, men så, uupti, de skal resonnere!?

Du skrev resonnere deg frem til fargen man har i pannen. Du skal resonnere, men ikke frem til det! Og jeg har aldri kalt deg dum heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...