Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #261 Skrevet 12. juli 2011 En avtale om at han skal si noe f.eks. hvis en eller to sidepersoner har en bestemt farge, vil det også regnes som kommunikasjon? Ja. Jeg gjentar: ingen av arvingene skal bli noe klokere pga det en annen arving sier eller gjør. Det er det jeg mener med 0 komunikasjon. Det eneste som skal sies i dette rommet er fargen man tror man har på merket. Ingenting annet. Og den skal heller ikke sies på en spesiell måte slik at det sender ut signaler om farger til andre.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #262 Skrevet 12. juli 2011 Ja. Jeg gjentar: ingen av arvingene skal bli noe klokere pga det en annen arving sier eller gjør. Det er det jeg mener med 0 komunikasjon. Det eneste som skal sies i dette rommet er fargen man tror man har på merket. Ingenting annet. Og den skal heller ikke sies på en spesiell måte slik at det sender ut signaler om farger til andre. Jeg begynne å tvile litt på at dette er et problem som kan stilles opp med noe som ligner matematikk. Gleder meg dog til svaret (håper det blir "Aha!", og ikke )
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #263 Skrevet 12. juli 2011 Siden de ikke kan kommunisere seg imellom har de leid inn en buktaler som svarer for dem? Eller de bruker armbåndsurene som speil?
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #264 Skrevet 12. juli 2011 Siden de ikke kan kommunisere seg imellom har de leid inn en buktaler som svarer for dem? Eller de bruker armbåndsurene som speil? Nei, det er kun tippoldefaren og de 100 arvingene som er i rommet. Og å bruke armbåndsur som speil bryter med at ingen av dem kan se sitt eget merke, som det står i gåten at de ikke kan.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #265 Skrevet 12. juli 2011 Tilfeldig gjetter de riktig..? Når kommer du med svaret?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #266 Skrevet 12. juli 2011 Tippoldefaren døde før møtet og alle fikk sin arvelodd.
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #267 Skrevet 12. juli 2011 Tilfeldig gjetter de riktig..? Når kommer du med svaret? Dette bryter da med kriteriet om at de ikke fikk arven pga ekstrem flaks. Har ikke bestemt meg for når eller om jeg skal si svaret. Tenkte å vente litt for å se om noen klarer det.
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #268 Skrevet 12. juli 2011 Tippoldefaren døde før møtet og alle fikk sin arvelodd. Han hadde nok ting på stell i testamentet sitt. De måtte klare dette for å få arven.
Judge Judy Skrevet 12. juli 2011 #269 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Er de avhengige av å komme inn i rommet og stå oppstilt slik som i oppgaven for å kunne svare riktig, eller ville de klart det selv om de ikke så hverandre? Edit: Og en åpenbar en - får de tildelt klistremerkene etter de ankommer rommet? Har de bind for øynene når klistremerkene blir satt på? Endret 12. juli 2011 av Judge Judy
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #270 Skrevet 12. juli 2011 Han har klistret annenhver svart og annenhver hvit og alle kan se at det er et mønster. Derfor gjetter de riktig?
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #271 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Er de avhengige av å komme inn i rommet og stå oppstilt slik som i oppgaven for å kunne svare riktig, eller ville de klart det selv om de ikke så hverandre? Edit: Og en åpenbar en - får de tildelt klistremerkene etter de ankommer rommet? Har de bind for øynene når klistremerkene blir satt på? Alle kan se de andre sine farger. De kan bare ikke se sin egen. De er ikke nødvendigvis nødt til å stå i en sirkel da. De har ikke binn forran øynene når klistremerkene blir satt på. Og de får de klistret i pannen etter de har ankommet rommet. Annon: Nei, ingen spesiellt mønster. Endret 12. juli 2011 av Jafar
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #272 Skrevet 12. juli 2011 Alle kan se de andre sine farger. De kan bare ikke se sin egen. De er ikke nødvendigvis nødt til å stå i en sirkel da. De har ikke binn forran øynene når klistremerkene blir satt på. Og de får de klistret i pannen etter de har ankommet rommet. Annon: Nei, ingen spesiellt mønster. Så skal de resonnere seg frem til sin egen farge ved hjelp av de andre personene/deres farger. Jeg kan ikke se hvordan dette skal kunne gjøres uten å falle inn under din definisjon av kommunikasjon.
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #273 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Så skal de resonnere seg frem til sin egen farge ved hjelp av de andre personene/deres farger. Jeg kan ikke se hvordan dette skal kunne gjøres uten å falle inn under din definisjon av kommunikasjon. Nei, men det lar seg gjøre EDIT: Så skal de resonnere seg frem til sin egen farge ved hjelp av de andre personene/deres farger? Jeg skal være litt forsiktig med å si ja på den der. Endret 12. juli 2011 av Jafar
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #274 Skrevet 12. juli 2011 De ser speilbildet i øynene til gamlingen eller hverandres øyne.
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #276 Skrevet 12. juli 2011 (endret) De ser speilbildet i øynene til gamlingen eller hverandres øyne. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt dette nå, men de kan IKKE på noen som helst måte se sitt eget merke. =P Til brukeren over: Nei, merkene deles ut tilfelidig. Det finnes ingen mønster. Endret 12. juli 2011 av Jafar
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2011 #277 Skrevet 12. juli 2011 Den gamle mannen hadde reist frem i tid med en tidsmaskin. Dette er ikke noe overnaturlig, man vet at dette er mulig og det har til og med blitt gjort i mindre skala. Det som hindrer mennesker å reise flere år frem i tid er mangelfull teknologi, da dette krever store mengder energi, men dette er bare et tidspørsmål før lar seg gjøre i praksis. Å reise bak i tid er tvilsomt mulig. Ok, så tilbake til den gamle mannen. Han hadde altså reist noen år frem i tid med tidsmaskinen sin. Da gutten ikke visste dette, og heller ikke visste hvor mange år han hadde reist frem i tid var det umulig for gutten å regne ut alderen. Modifisert definisjon for alder: Alder= Nåtidens årstall-årstall man er født-antall år man har reist frem i tid. Minustegn på den siste fordi det kun er mulig å reise frem i tid. Det siste leddet var altså den ukjente variabelen gutten ikke visste. Ærlig talt. Ikke noe overnaturlig og perfekt logisk forklaring - hjelpes.
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #278 Skrevet 12. juli 2011 Ærlig talt. Ikke noe overnaturlig og perfekt logisk forklaring - hjelpes. Nei, det er ikke overnaturlig faktisk. Du kan ikke nok fysikk til å uttale deg. Men nok om den oppgaven nå!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #279 Skrevet 12. juli 2011 Nei, men det lar seg gjøre EDIT: Så skal de resonnere seg frem til sin egen farge ved hjelp av de andre personene/deres farger? Jeg skal være litt forsiktig med å si ja på den der. Ergo de skal ikke resonnere seg frem til fargen sin? Dette begynne å lukte overnaturlig, synes jeg. 2
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #280 Skrevet 12. juli 2011 Ergo de skal ikke resonnere seg frem til fargen sin? Dette begynne å lukte overnaturlig, synes jeg. Da må du skjerpe luktesansen din.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå