Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Speil?

Nei. De kan ikke på noen som helst måte se eller sanse sitt eget merke.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Men da får dere finne ut av denne på egenhånd. Gidder ikke å bruke tid på dette når folk er barnslige og ikke kan svare seriøst...

:klemmer: Ikke vær så hårsår da!! De reiser ikke tilbake i tid, men frem - et par sekunder, og ser hvilket klistermerke som er i hver panne.

AnonymBruker
Skrevet

Har du glemt en detalj i oppgaven?

AnonymBruker
Skrevet

De føler seg frem til fargen og merker energien.

Skrevet

:klemmer: Ikke vær så hårsår da!! De reiser ikke tilbake i tid, men frem - et par sekunder, og ser hvilket klistermerke som er i hver panne.

Og hvordan i allverden skal det hjelpe dem? Om de skal reise frem i tid for å se fargen sin må de reise til det tidspunktet etter de har gjettet. Og da må de reise tilbake igjen med denne informasjonen for å gjette riktig. Ikke så veldig vanskelig å skjønne egentlig...

Skrevet

Har du glemt en detalj i oppgaven?

Hva skulle det være?

Skrevet

De føler seg frem til fargen og merker energien.

Føling=sansing. Jeg vet ikke om du visste det men det kalles faktisk følesans. Og som jeg skrev kan de ikke sanse hvilken farge de har.

AnonymBruker
Skrevet

Alle svarer hvit i håp om at det er fargen som betyr at de vil motta arv?

Skrevet

Alle svarer hvit i håp om at det er fargen som betyr at de vil motta arv?

Som sagt, så er arven de får ikke et resultat av ekstrem flaks.

Skrevet

De har blitt enige om at de skal gi et hint til nestemann om deres farge? For eksempel på måten de sier fargen på? Det MÅ jo være noe sånt. Men da må jo den første ha flaks, hvis han får sin riktig.

AnonymBruker
Skrevet

De stiller seg opp én for én, alltid på høgre side av en med hvit. Hvis en som stiller seg opp har et svart, vil den neste stille seg mellom den siste og nest siste, så får man vite hvor skillet mellom svart og hvit går på den ene siden. Når endene møtes blir en første i rekken stående hvis den ender med en hvit på høgre side, hvis ikke flytter den seg til skillet mellom svart/hvit. Således vet den siste hva den har.

AnonymBruker
Skrevet

De stiller seg opp én for én, alltid på høgre side av en med hvit. Hvis en som stiller seg opp har et svart, vil den neste stille seg mellom den siste og nest siste, så får man vite hvor skillet mellom svart og hvit går på den ene siden. Når endene møtes blir en første i rekken stående hvis den ender med en hvit på høgre side, hvis ikke flytter den seg til skillet mellom svart/hvit. Således vet den siste hva den har.

Glem siste delen, den trenger man jo faktisk ikke.

Skrevet (endret)

Godt og smart forslag (det beste og mest seriøse forslaget så langt), men dette blir egentlig en form for komunikasjon, da de signaliserer med hverandre ved å plassere seg på den måten. Særpreget tonefall når man sier fargen sin, eller organisert oppstilling når man ser en farge er regnet som komunikasjon. Feks om en stiller seg til høyre for en på enden istedenfor å plassere seg mellom siste og nest siste er det det samme som at personen "sier" eller gir signal om at han på enden har hvitt merke. På samme måte regnes det som komunikasjon dersom de feks sier fargen sin med en mørk stemme dersom neste som skal gjette har hvit eller lys stemme dersom nestemann har svart. Alt dette regnes som komunikasjon. Komuniskasjon trenger nødvendigvis ikke å være ved hjelp av lyd og ord.

For enkelhetens skyld, så folk slipper å tenke på dette med posisjon og oppstilling, så legger jeg inn i gåten at de får tildelt plassene sine av tippoldefaren!

Endret av Jafar
Skrevet

De har blitt enige om at de skal gi et hint til nestemann om deres farge? For eksempel på måten de sier fargen på? Det MÅ jo være noe sånt. Men da må jo den første ha flaks, hvis han får sin riktig.

Det blir egentlig en form for komunikasjon, og hadde lett blitt avslørt av tippoldefaren da han hadde hørt at de forskjellige fargene ble sagt på forskjellig måte. Men fint at du er seriøs =)

Skrevet

Siden det er litt forvirring rundt komunikasjonsbegrepet så kan jeg presisere at INGEN av arvingene skal bli noe klokere pga det en annen arving sier eller gjør. Det er det jeg mener med 0 komunikasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er litt forvirring rundt komunikasjonsbegrepet så kan jeg presisere at INGEN av arvingene skal bli noe klokere pga det en annen arving sier eller gjør. Det er det jeg mener med 0 komunikasjon.

Jeg vil tro "cluet" er at de kan snakke sammen før de skal stille seg i sirkelen. Men, hvilken enn avtale de da lager, vil jo nødvendigvis bli en form for kommunikasjon i situasjonen også, når planen skal gjennomføres. Er svaret matematisk og/eller logisk (altså overhodet ikke i samme kategori som forrige gåte)?

AnonymBruker
Skrevet

Han er blind og mener alle har svart riktig siden han selv ikke kan se?

Skrevet

Jeg vil tro "cluet" er at de kan snakke sammen før de skal stille seg i sirkelen. Men, hvilken enn avtale de da lager, vil jo nødvendigvis bli en form for kommunikasjon i situasjonen også, når planen skal gjennomføres. Er svaret matematisk og/eller logisk (altså overhodet ikke i samme kategori som forrige gåte)?

De kan komunisere før de går inn . Når de har kommet inn er det ingen komunikasjon mellom dem whatsoever. Ikke ett eneste signal. Komunikasjonen skjer på forhånd, uken før. Etter det er det 0 komunikasjon. Svaret er logisk og litt matematisk, men ikke veldig komplisert. Jeg vil tro de fleste er istand til å skjønne det.

AnonymBruker
Skrevet

De kan komunisere før de går inn . Når de har kommet inn er det ingen komunikasjon mellom dem whatsoever. Ikke ett eneste signal. Komunikasjonen skjer på forhånd, uken før. Etter det er det 0 komunikasjon. Svaret er logisk og litt matematisk, men ikke veldig komplisert. Jeg vil tro de fleste er istand til å skjønne det.

En avtale om at han skal si noe f.eks. hvis en eller to sidepersoner har en bestemt farge, vil det også regnes som kommunikasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...