Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men jeg ble bare litt sur på den annonyme brukeren som anklaget meg for å kopiere gåtene jeg sa jeg har laget selv.

Ok da. Jeg skal ikke la den ene brukeren ødelegge for resten. Syns det er tåpelig å slenge ut påstander man har 0 peiling på på den måten. Men la gå.

Svaret på gåten:

Venter 5 minutter til for å øke spenningen litt =P

Gåtene er kopiert! (Åkei, kanskje ikke tidsmaskinen, dén hadde jeg ikke hørt før.)

Det finnes "en million" lignende, med varierende antall spørsmål og svaralternativer. Alt du har gjort er å omformulere et veldig kjent "problem" innenfor sannsynlighetsregning (mener å huske at en helt lik oppgave var i min mattebok på vgs (eller så fikk vi den av læreren)). Mange som har hatt en multiple choise-eksamen har spekulert i det samme. ("Hvis jeg nå svarer a på alle oppgaver er jeg sikert minst 25% riktig" osv.) Ergo, intet nytt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gåtene er kopiert! (Åkei, kanskje ikke tidsmaskinen, dén hadde jeg ikke hørt før.)

Det finnes "en million" lignende, med varierende antall spørsmål og svaralternativer. Alt du har gjort er å omformulere et veldig kjent "problem" innenfor sannsynlighetsregning (mener å huske at en helt lik oppgave var i min mattebok på vgs (eller så fikk vi den av læreren)). Mange som har hatt en multiple choise-eksamen har spekulert i det samme. ("Hvis jeg nå svarer a på alle oppgaver er jeg sikert minst 25% riktig" osv.) Ergo, intet nytt.

Jeg tror nok ikke du har fått den oppgaven av læreren, for det du sammenligner det med er jo ikke litt det samme en gang. Du har nok ikke forstått den første oppgaven. Om man svarer a på alle oppgaver på en multiple choice eksamen er man aldeles ikke sikret minst 25%. For alt du vet kan alle svarene være b. Det er heller ingen som har spekulert i poenget med oppgaven, av 2 ganske åpenbare grunner. I en multiple choice eksamen med 2 svarsalternativer hadde man krevd langt mer enn 51 rette for å stå, i og med at antall rette vil flyte mellom alt fra 40-60 rette med en ganske stor sansynlighet dersom man bare tipper. Nummer 2: Scenarioet er helt urealistisk. Det er ingen som får levere inn flere eksamener. Det du skriver om har ingenting med oppgaven å gjøre. At selve problemstillingen er ny stemmer nok sikkert ikke, men uansett kan det hende han har laget den selv, og du kan derfor ikke konkludere med at han har kopiert og omskrevet problemet.

Kort fortalt: Det ser ikke ut til at du har skjønt oppgaven.

Om tidsmaskinggåten. Stemmer sikkert, men ikke en helt typisk gåte. Mer en fysikkoppgave.

• Liker 2
Skrevet

Skuffet, jeg melder meg ut av denne tråden for alltid

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok ikke du har fått den oppgaven av læreren, for det du sammenligner det med er jo ikke litt det samme en gang. Du har nok ikke forstått den første oppgaven. Om man svarer a på alle oppgaver på en multiple choice eksamen er man aldeles ikke sikret minst 25%. For alt du vet kan alle svarene være b. Det er heller ingen som har spekulert i poenget med oppgaven, av 2 ganske åpenbare grunner. I en multiple choice eksamen med 2 svarsalternativer hadde man krevd langt mer enn 51 rette for å stå, i og med at antall rette vil flyte mellom alt fra 40-60 rette med en ganske stor sansynlighet dersom man bare tipper. Nummer 2: Scenarioet er helt urealistisk. Det er ingen som får levere inn flere eksamener. Det du skriver om har ingenting med oppgaven å gjøre. At selve problemstillingen er ny stemmer nok sikkert ikke, men uansett kan det hende han har laget den selv, og du kan derfor ikke konkludere med at han har kopiert og omskrevet problemet.

Kort fortalt: Det ser ikke ut til at du har skjønt oppgaven.

Om tidsmaskinggåten. Stemmer sikkert, men ikke en helt typisk gåte. Mer en fysikkoppgave.

Det var jeg som kom med det riktige svaret på den;) Jeg skrev det hele litt fort, mente ikke sikret, men i gjennomsnitt vil det gi 25% f.eks. hvis det nå var 4 alternativer. Spekulerer man videre i det hele, kan man komme fra til noe lignende som den oppgaven (det hele var ment som et eksempel på at tankegangen ikke er ny, men blir berørt av studenter som kankje ikke engang kan så mye om sannsynlighet). Oppgaven har jeg fått før, men det er mange år siden vgs og jeg husker ikke helt om det var presis den samme med 100 spørsmål og to alternativer.

AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som kom med det riktige svaret på den;) Jeg skrev det hele litt fort, mente ikke sikret, men i gjennomsnitt vil det gi 25% f.eks. hvis det nå var 4 alternativer. Spekulerer man videre i det hele, kan man komme fra til noe lignende som den oppgaven (det hele var ment som et eksempel på at tankegangen ikke er ny, men blir berørt av studenter som kankje ikke engang kan så mye om sannsynlighet). Oppgaven har jeg fått før, men det er mange år siden vgs og jeg husker ikke helt om det var presis den samme med 100 spørsmål og to alternativer.

Ok, men det er da uansett ikke noe å spekulere i. 25% ville vært soleklart stryk. Det går ikke på noen som helst måte an å bruke dette prinsippet til å stå på en eksamen. Slik du formulerte posten så det ut som om du ikke hadde skjønt oppgaven, men hvis det var du som klarte den så har du vel skjønt den.

AnonymBruker
Skrevet

Kom gjerne med flere gåter. Det er i alle fall underholdende. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok, men det er da uansett ikke noe å spekulere i. 25% ville vært soleklart stryk. Det går ikke på noen som helst måte an å bruke dette prinsippet til å stå på en eksamen. Slik du formulerte posten så det ut som om du ikke hadde skjønt oppgaven, men hvis det var du som klarte den så har du vel skjønt den.

Jeg sa ingenting om at det fungerer, men det blir spekulert i. Jeg tror mange (i hvert fall blant dem jeg studerte med) har prøvd seg på tankegangen. "Jeg trenger 50 av 100 or å bestå. Hvis jeg svarer alle b, vil jeg teoretisk sett få 25 rett. Bytter jeg ut så og så mange bla bla bla". Man består ikke en multiple choise-eksamen ved å kunne regne, men å prøve (om så for gøy) å finne en metode, er dte mange som har gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet hva som kan bli mulig i fremtiden, så her kunne man like gjerne svart at mannen var en zombie, mannen har latt seg fryse ned og blitt tint opp igjen, mannen var en klone av sine gamle stamceller, tja - hvem vet. There's no end to the possibilities!, for å sitere kabelduden.

Ingen kunne påstått at svaret var feil, så her er det jo fritt frem i alle bauger og kanter :fnise:

Haha. Ved å si at det å åpne for tidsreiser er å åpne slusene for alle tenkelige hypotetsike scenarioer blir rett og slett for dumt. Tidsreiser frem i tid er faktisk noe man vet at går an, man har faktisk gjort eksprimenter med det og verifisert at det stemmer med relativitetsteorien. Det er et velkjent fenomen som kalles tidsdilasjon. Dette fenomenet gir merkbar utslag ved høye hastigheter eller sterke gravitasjonsfelt. I et gravitasjonsfelt så sterkt at tidsdilasjon blir merkbart ville man overlevd som menneske. Men det andre alternativet er noe vitenskapsmenn tar seriøst og har god tro på å få til i fremtiden. Jeg ville hvertfall ikke sammenlignet det med zombier og alt mulig man ellers ikke kan motbevise.

Er forresten enig med judging judy. Dette skulle heller vært postet på et fysikkforum. Dette er ikke noe mannen i gata er kjent med.

Til Jafar:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil forresten ta meg friheten til å svare på oppgaven med båten.

Den delen av båten som har reist lengst er masten. Da båten, når den seiler rundt jorden, seiler i en sirkel med jordens sentrum som sentrum av sirkelen, vil masten følge en sirkelbane med størst radius i og med at den er lengst unna jordsenteret.

Erik.

• Liker 5
Skrevet

Nå er jeg skuffet, Jafar... Kan du ikke lage noen som vi klarer å løse etter litt tid? En sånn "ÅJA SÅNN JA"-gåte?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ok, da skal jeg komme med en ny gåte. Jeg beklager om svaret på den andre var skuffende da den inneholdt ting som enda ikke er testet ut! Neste gåte inneholder ingenting slikt!

En svært rik tippoldefar har 100 arvinger. Men han vil ikke gi fra seg arven uten videre. De 100 arvingene blir stilt opp med i en sirkel i et stort rom, hver med et klistremerke hver i panna. Klistremerket har enten fargen svart eller hvit. Ingen av dem har på noen som helst måte mulighet til å se eller sanse fargen på merket de selv har i pannen. Fordelingen av antall svarte og hvite merker er totalt ukjent for arvingene. For alt de vet kan alle merkene være hvite. De 100 arvingene får vite om tilbudet en uke før og har derfor anledning til å komunisere før de skal inn i rommet, men når de først er i rommet er INGEN form for komunikasjon mellom arvingene tillatt. Når de ankommer rommet etter å ha fått tildelt plasser av tippoldefaren og står i ringen sier 1 og 1 arving høyt hvilken farge vedkommende tror det er på sitt merke. Dersom alle 100 arvingene sier korrekt farge på sitt eget merke får de arven. Det ender med at hver og en klarer å si korrekt farge og ingen blir arveløse, uten at dette var ekstrem flaks. Spørsmålet er hvordan de klarte dette!

Cerdit til den som klarer den!

Endret av Jafar
AnonymBruker
Skrevet

De har laget et tegn, f.eks. blunking. Så den som står rett ovenfor i sirkelen, gir tegn til den som skal svare.

Skrevet (endret)

De har laget et tegn, f.eks. blunking. Så den som står rett ovenfor i sirkelen, gir tegn til den som skal svare.

Det regnes som komunikasjon.

Endret av Jafar
AnonymBruker
Skrevet

De er romvesener som har slike øyne på stilker slik at det kan se seg selv i panna. For det er jo liv i rommet..eller?

• Liker 1
Skrevet

Nessda, vær nå litt logiske da!

.... de har alle tatt en tidsreise og vet dermed svaret. :fnise:

• Liker 3
Skrevet

De er romvesener som har slike øyne på stilker slik at det kan se seg selv i panna. For det er jo liv i rommet..eller?

Hvis du hadde lest skikkelig så hadde du sett at det står at ingen av dem kan se sitt eget merke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje vi snakker om både tidsreise og romvesener!

Skrevet (endret)

Nessda, vær nå litt logiske da!

.... de har alle tatt en tidsreise og vet dermed svaret. :fnise:

Nei, for det første går det ikke an å reise tilbake i tid, og for det andre skrev jeg at denne gåten ikke inneholder noe slikt. Skjønner forøvrig at du prøvde å være morsom. Noen seriøse som vil prøve seg? Kommer det flere useriøse svar kan det hende jeg lar være å avsløre løsningen dersom ingen klarer den.

Endret av Jafar
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for det første går det ikke an å reise tilbake i tid, og for det andre skrev jeg at denne gåten ikke inneholder noe slikt. Skjønner forøvrig at du prøvde å være morsom. Noen seriøse som vil prøve seg? Kommer det flere useriøse svar kan det hende jeg lar være å avsløre løsningen dersom ingen klarer den.

Hun prøvde ikke å være morsom, hun var morsom!

• Liker 2
Skrevet

Hun prøvde ikke å være morsom, hun var morsom!

Ok. Men da får dere finne ut av denne på egenhånd. Gidder ikke å bruke tid på dette når folk er barnslige og ikke kan svare seriøst...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...