Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #202 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Beklager, men jeg ble bare litt sur på den annonyme brukeren som anklaget meg for å kopiere gåtene jeg sa jeg har laget selv. Endret 12. juli 2011 av Jafar
Miki Skrevet 12. juli 2011 #203 Skrevet 12. juli 2011 Beklager, men jeg ble bare litt sur på den annonyme brukeren som anklaget meg for å kopiere gåtene jeg sa jeg har laget selv. Jammen drit i det da. Hva var svaret på gåten? ;o)
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #204 Skrevet 12. juli 2011 Ok da. Jeg skal ikke la den ene brukeren ødelegge for resten. Syns det er tåpelig å slenge ut påstander man har 0 peiling på på den måten. Men la gå. Svaret på gåten: Venter 5 minutter til for å øke spenningen litt =P
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #205 Skrevet 12. juli 2011 Den gamle mannen hadde reist frem i tid med en tidsmaskin. Dette er ikke noe overnaturlig, man vet at dette er mulig og det har til og med blitt gjort i mindre skala. Det som hindrer mennesker å reise flere år frem i tid er mangelfull teknologi, da dette krever store mengder energi, men dette er bare et tidspørsmål før lar seg gjøre i praksis. Å reise bak i tid er tvilsomt mulig. Ok, så tilbake til den gamle mannen. Han hadde altså reist noen år frem i tid med tidsmaskinen sin. Da gutten ikke visste dette, og heller ikke visste hvor mange år han hadde reist frem i tid var det umulig for gutten å regne ut alderen. Modifisert definisjon for alder: Alder= Nåtidens årstall-årstall man er født-antall år man har reist frem i tid. Minustegn på den siste fordi det kun er mulig å reise frem i tid. Det siste leddet var altså den ukjente variabelen gutten ikke visste.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #206 Skrevet 12. juli 2011 Den gamle mannen hadde reist frem i tid med en tidsmaskin. Dette er ikke noe overnaturlig, man vet at dette er mulig og det har til og med blitt gjort i mindre skala. Det som hindrer mennesker å reise flere år frem i tid er mangelfull teknologi, da dette krever store mengder energi, men dette er bare et tidspørsmål før lar seg gjøre i praksis. Å reise bak i tid er tvilsomt mulig. Ok, så tilbake til den gamle mannen. Han hadde altså reist noen år frem i tid med tidsmaskinen sin. Da gutten ikke visste dette, og heller ikke visste hvor mange år han hadde reist frem i tid var det umulig for gutten å regne ut alderen. Modifisert definisjon for alder: Alder= Nåtidens årstall-årstall man er født-antall år man har reist frem i tid. Minustegn på den siste fordi det kun er mulig å reise frem i tid. Det siste leddet var altså den ukjente variabelen gutten ikke visste. Makan til piss. Tips til deg: Skal du lage gåter bør du holde deg til realiteter, eller i det minste opplyse om at her setter bare fantasien grenser. 2
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #208 Skrevet 12. juli 2011 Makan til piss. Tips til deg: Skal du lage gåter bør du holde deg til realiteter, eller i det minste opplyse om at her setter bare fantasien grenser. Ok, enten så er du et troll ellers så er du ignorant. Tidsreiser frem i tid er realiteter. Dette kan du sjekke opp i selv med litt enkel googling. At du ikke skjønner at det går er en annen sak
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #209 Skrevet 12. juli 2011 Dette var fakisk litt skuffende Jaha og hvorfor det? Jeg forventer ikke at folk her inne forstår så mye fysikk, men du kan jo fint sjekke opp at det er mulig =)
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #210 Skrevet 12. juli 2011 Jaha og hvorfor det? Jeg forventer ikke at folk her inne forstår så mye fysikk, men du kan jo fint sjekke opp at det er mulig =) ok, da tar jeg tilbake at det var skuffende, det var jo igrunn litt stilig. Takk for at du gav oss løsningen i allefall.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #211 Skrevet 12. juli 2011 Makan til piss. Tips til deg: Skal du lage gåter bør du holde deg til realiteter, eller i det minste opplyse om at her setter bare fantasien grenser. Ehhh. Set er faktisk mulig om man akslererer opp til hastigheter nær lysfarten, selv om dette krever enorme mengder energi.Dette har til og med blitt testet. Det er også mulig ved å utnytte sterke gravitasjonsfelt. Dette har til og med blitt testet. Gå og les en bok eller to du, så skjønner du kanskje neste gåte bedre.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #212 Skrevet 12. juli 2011 Ok, enten så er du et troll ellers så er du ignorant. Tidsreiser frem i tid er realiteter. Dette kan du sjekke opp i selv med litt enkel googling. At du ikke skjønner at det går er en annen sak Fysiske tidsreiser for mennesker i den grad og funksjon du har brukt som premiss for denne gåten, er ikke realiteter i dag. Ingen googling hjelper på det. Hvis du har et minimum av peiling så vet du jo det. Eller har det seg sånn at du tar alt du finner med litt enkel googling for god fisk, uavhengig av dets vitenskapelige grunnlag? Isåfall er jo det absolutt en annen sak. Uansett egner du deg åpenbart dårlig som gåtemaker. Don't quit your day job. 4
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #213 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Fysiske tidsreiser for mennesker i den grad og funksjon du har brukt som premiss for denne gåten, er ikke realiteter i dag. Ingen googling hjelper på det. Hvis du har et minimum av peiling så vet du jo det. Eller har det seg sånn at du tar alt du finner med litt enkel googling for god fisk, uavhengig av dets vitenskapelige grunnlag? Isåfall er jo det absolutt en annen sak. Uansett egner du deg åpenbart dårlig som gåtemaker. Don't quit your day job. Jeg vet nok mer om dette temaet enn deg. Jeg er fysiker selv. Og jeg vet nok til å vite at det er ekstremt store sjanser for at det blir mulig i fremtiden. Jeg nevnte ingenting om at gutten og mannen i gåten levde i år 2000, så at det ikke er mulig med dagens teknologi har ingenting med saken å gjøre. Om du faktisk hadde forstått hva relativitetsteorien går ut på så hadde du visst det du også. Og jeg tar ikke ting for god fisk uten vitenskaplig grunnlag. Jeg har faktisk imotsetning til deg god kunnskap innen både spesiell og generell relativitetsteori. Jeg har nok av vitenskaplig grunnlag til å komme med disse påstandene. Endret 12. juli 2011 av Jafar
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #214 Skrevet 12. juli 2011 Fysiske tidsreiser for mennesker i den grad og funksjon du har brukt som premiss for denne gåten, er ikke realiteter i dag. Hvorfor er det et premiss for denne gåten da det ikke ble nevnt at hendelsen skjedde i dagens samfunn? Det kan ha skjedd i år 4000 for alt vi vet. Tidsreiser i fremtiden er aldeles ikke en fjern tanke. For 1000 år siden trodde man mye, man vet idag er mulig, var umulig. Heldigvis at alle ikke er som deg. Da hadde ikke verden gått fremover. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #215 Skrevet 12. juli 2011 Jeg vet nok mer om dette temaet enn deg. Jeg er fysiker selv. Og jeg vet nok til å vite at det er ekstremt store sjanser for at det blir mulig i fremtiden. Jeg nevnte ingenting om at gutten og mannen i gåten levde i år 2000, så at det ikke er mulig med dagens teknologi har ingenting med saken å gjøre. Om du faktisk hadde forstått hva relativitetsteorien går ut på så hadde du visst det du også. Og jeg tar ikke ting for god fisk uten vitenskaplig grunnlag. Jeg har faktisk imotsetning til deg god kunnskap innen både spesiell og generell relativitetsteori. Jeg har nok av vitenskaplig grunnlag til å komme med disse påstandene. Tja, hva folk her inne faktisk vet om det ene eller det andre er det jo ikke godt for meg å vite heller. Men nå sier du jo selv nettopp det jeg poengterte: Du bruker premisser for gåten som ikke er realiteter. Tidligere hevdet du at joda, det er realiteter. Men nå kommer du med at du sa ingenting om når de levde, "så at det ikke er mulig med dagens teknologi har ingenting med saken å gjøre". Så da er du plutselig enig i at du ikke har brukt realiteter som premiss for gåten likevel? Eller hva blir det til? Ingen vet hva som kan bli mulig i fremtiden, så her kunne man like gjerne svart at mannen var en zombie, mannen har latt seg fryse ned og blitt tint opp igjen, mannen var en klone av sine gamle stamceller, tja - hvem vet. There's no end to the possibilities!, for å sitere kabelduden. Ingen kunne påstått at svaret var feil, så her er det jo fritt frem i alle bauger og kanter Første regel når man lager gåter: Folk må ha en mulighet til å kunne komme frem til løsningen ut fra reelle metoder. Ikke hva det eventuelt finnes sjanser for at "kan blir mulig i fremtiden". Du har jammen overraskende liten logisk sans om du ikke fatter såpass. 2
Jafar Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #216 Skrevet 12. juli 2011 Tja, hva folk her inne faktisk vet om det ene eller det andre er det jo ikke godt for meg å vite heller. Men nå sier du jo selv nettopp det jeg poengterte: Du bruker premisser for gåten som ikke er realiteter. Tidligere hevdet du at joda, det er realiteter. Men nå kommer du med at du sa ingenting om når de levde, "så at det ikke er mulig med dagens teknologi har ingenting med saken å gjøre". Så da er du plutselig enig i at du ikke har brukt realiteter som premiss for gåten likevel? Eller hva blir det til? Ingen vet hva som kan bli mulig i fremtiden, så her kunne man like gjerne svart at mannen var en zombie, mannen har latt seg fryse ned og blitt tint opp igjen, mannen var en klone av sine gamle stamceller, tja - hvem vet. There's no end to the possibilities!, for å sitere kabelduden. Ingen kunne påstått at svaret var feil, så her er det jo fritt frem i alle bauger og kanter Første regel når man lager gåter: Folk må ha en mulighet til å kunne komme frem til løsningen ut fra reelle metoder. Ikke hva det eventuelt finnes sjanser for at "kan blir mulig i fremtiden". Du har jammen overraskende liten logisk sans om du ikke fatter såpass. Forskjellen mellom zombier i fremtiden og tidsreiser har 1 vesentlig forkjell. Sannsynligheten. Utifra mitt ståsted så vet jeg at tidsreiser frem i tid er et teknokogi og energi spørsmål. Og at sansynligheten for at den tekonologien er mulig i fremtiden er stor. Jo man kan foreslå alt mulig, men så må man ta sansynlighetsbetraktinger med i beregningene også da vettu Men det går selvsagt an å kverrulere som du gjør og si at det ikke er 100% sjanse for at det vil skje. Jeg ser på sansynligheten for dette som såpass stor til å anse det som en realitet. Dessuten, når alt kommer til alt, så er alt basert på sansynligheter. Man kan faktisk ikke bevise noen teorier, så ifølge dine "gåteregler" kan man da ikke lage noen gåter. Hvordan vet du at det er mulig å spise en is? For alt du vet kan ingen av dine opplevelser være relle, men at alt er illusjoner, mens den virkelige verden ser på deg som en nutcase. What is real? You dont know.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #217 Skrevet 12. juli 2011 Hvorfor er det et premiss for denne gåten da det ikke ble nevnt at hendelsen skjedde i dagens samfunn? Det kan ha skjedd i år 4000 for alt vi vet. Tidsreiser i fremtiden er aldeles ikke en fjern tanke. For 1000 år siden trodde man mye, man vet idag er mulig, var umulig. Heldigvis at alle ikke er som deg. Da hadde ikke verden gått fremover. Ja det skulle nok vært moro den gang i 1011, om noen laget en gåte som sa: "Jeg snakker med min bror. Jeg hører hans stemme. Han hører min. Jeg ser hans ansikt mens han snakker. Han ser mitt. Han bor på den andre siden av havet, femten dagsreiser unna. Hvordan er det mulig?" Heldigvis at alle gåtemakere ikke er som deg. Da hadde det vært kjedelig å løse gåter. Og ikke minst; å lage dem. Så mange teoretiske og praktisk mulige svar! Og relativt, alt etter hvilke premisser man eventuelt legger til grunn. Hurra. Jeg ser Jafars løsning og høyner med parallelle univers ispedd et par hittil uutforskede dimensjoner. Det er jo bare noen av mange mulige fremtidige - og dermed riktige - svar. Om man skal følge logikken her da. For den gjelder vel ikke kun for gåtemakeren selv?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #218 Skrevet 12. juli 2011 Man kan faktisk ikke bevise noen teorier, så ifølge dine "gåteregler" kan man da ikke lage noen gåter. Hvordan vet du at det er mulig å spise en is? For alt du vet kan ingen av dine opplevelser være relle, men at alt er illusjoner, mens den virkelige verden ser på deg som en nutcase. What is real? You dont know. ... og der meldte du deg selv ut, ja. Det kunne vært en interessant digresjon hvis det ikke hadde vært for fosspadlingen. Filosofi som argument for sviktende fysisk relevans i en gåte? Good one Ikke overraskende at du setter gåteregler i anførselstegn. Det er forlengst åpenbart at du har en særegen oppfatning av hvordan gåter fungerer. 2
cellar Skrevet 12. juli 2011 #219 Skrevet 12. juli 2011 Noe så dumt! Tror du skal holde deg unna gåte-laging fremover, Jafar.. 1
Judge Judy Skrevet 12. juli 2011 #220 Skrevet 12. juli 2011 Jeg skal spare meg for å si at det var en dårlig gåte, det har jeg tydeligvis ikke forutsetninger for å uttale meg om. Jeg vil likevel gi en liten kritikk til deg Jafar. Når selv den første oppgaven var for komplisert for KGs brukere, hvorfor i all verden valgte du da å legge ut en gåte der det logiske svaret inneholder tidsreiser? Kanskje gåten din hadde slått godt an på et fysikkforum, men kvinneguiden? 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå