Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte en ny VGS i vår, som jeg ville inn på. Logget meg på nett i dag og regnet med jeg hadde kommet inn, da jeg hadde gode karakterer fra 1. og 2. året... Men nei. Fikk tilbud om 2. valget mitt, liksom. Det skjønner jeg ikke, for jeg hadde 57.5 "konkurransepoeng" eller hva det heter, og får meg ikke til å tro at snittet for å komme inn på skolen er over dette. :O Er ikke gjennomsnittet (selvfølgelig med variasjoner her og der) av karakterene på landsbasis rundt 3,5-4?

Noen som har peiling på om det kan ha skjedd noe galt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge X antall andre søkere (vet ikke hvor mange plasser som finnes) har like gode karakterer spiller jo inntakssnittet egentlig ingen rolle, det er uansett bare et begrenset antall plasser å fordele. Hvis du bytter skole siste året og de fleste av de som allerede går på den nye skolen ønsker å ta sitt siste år der er det mulig de går foran deg (ikke sikker på hvordan det fungerer lenger, noen år siden jeg gikk ut av VGS)? Du får ta en telefon i morgen og sjekke om det kan ha skjedd en feil. Du fikk vel uansett vite hvor mange som er før deg på venteliste, eller gjør de ikke det lenger?

Skrevet

De som allerede går på skolen er prioritert foran andre søkere så sant de har stått i fag. Heldigvis er det sånn:) Det er nok rett og slett fordi alle som gikk der fra før, gjerne vil fortsette:) Ringer du inntakskontoret og er hyggelig og spør pent, så pleier de å finne en ordning:) Det ville jeg prøvd

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Men har de lov til å prioritere de som allerede er elever, da? Jeg trodde det var slik at det eneste vurderingsgrunnlaget de hadde lov til å ta hensyn til var karakterer?

Sjekket på en av de sidene man må klikke seg gjennom på VIGO, og der stod det:

"Inntaket til de videregående skolene blir gjort på grunnlag av karakterpoengsum. Nedre inntaksgrense kan til dels være svært ulik mellom skolene. Det er derfor ikke formelt klagegrunnlag at du ikke har fått plass ved en spesiell skole når karakterene dine ikke er gode nok til å få plass ved denne skolen."

Kan det ha noe med hvilke fag jeg må ha til neste år? Jeg bare får meg ikke til å fatte at jeg ikke kommer inn pga. for lav poengsum. Kjenner flere av de som går der nå, de er venner av meg, og selv de som skal gå samme linje som meg med samme programområde (allmenn), har lavere snitt. :(

Skrevet

Ts her

Men har de lov til å prioritere de som allerede er elever, da? Jeg trodde det var slik at det eneste vurderingsgrunnlaget de hadde lov til å ta hensyn til var karakterer?

Sjekket på en av de sidene man må klikke seg gjennom på VIGO, og der stod det:

"Inntaket til de videregående skolene blir gjort på grunnlag av karakterpoengsum. Nedre inntaksgrense kan til dels være svært ulik mellom skolene. Det er derfor ikke formelt klagegrunnlag at du ikke har fått plass ved en spesiell skole når karakterene dine ikke er gode nok til å få plass ved denne skolen."

Kan det ha noe med hvilke fag jeg må ha til neste år? Jeg bare får meg ikke til å fatte at jeg ikke kommer inn pga. for lav poengsum. Kjenner flere av de som går der nå, de er venner av meg, og selv de som skal gå samme linje som meg med samme programområde (allmenn), har lavere snitt. :(

Ja, det har de lov til, fordi disse reglene gjelder KUN ved inntak første året, og da søker man med karakterer fra ungdomskolen. De som allerede går der, blir prioritert først i de senere årene for å slippe å måtte splitte opp etablerte klassemiljø... Det kan også være fordi skolen ikke tilbyr valgfagene du har hatt, eller at fagene var fullbooket. På min gamle skole, hadde jeg filosofi 1, og fikk automatisk plass i filosofi 2 klassen året etter, mens de andre søkerne fikk begynne i klassen, om noen av oss som hadde hatt faget året før, takket nei... Det virker sikkert urimelig på deg, men tror tanken er at folk ikke skal være redd for å miste skoleplassen sin. Men som sagt; Snakk med inntakskontoret. Jeg har hatt samme problem som deg, og da ordnet de en plass til meg fordi noen ikke møtte opp første skoledag... Bare vis litt intiativ, så kan jeg garantere deg at det ikke er noe problem. Alltid noen som ikke møter opp, og da mister de skoleplassen sin

AnonymBruker
Skrevet

Mins det også er opptak som er karakter basert til andre året. Husker da jeg gikk på vgs var det noen som ikke kom inn på samme skolen året etter pga dårlige karakterer.

Gjest WendyClear
Skrevet

En venninne av meg kom ikke inn på samme skolen 2. året på vgs. Hun hadde alt for dårlige karakterer og høyt fravær (men stod utrolig nok alikevel), så hun måtte starte på en skole enda lenger unna og gikk der de 2 siste årene. Så skolen hennes prioriterte tydligvis ikke elever som allerede gikk der. Dette er i Akershus og for 3-4 år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...