AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #1 Skrevet 10. juli 2011 Jeg har tidligere år bare hatt frikort med tanke på skatt, da jeg ikke har hatt samlet lønn på over 30.000. Men i år, så vil jeg tjene mer enn grensen på frikortet, og lurer på hva jeg bør ha da.. Jeg vil tjene rundt 50.000 på sommerjobben, og håper på å få en jobb utenom skolen fra høsten av. Jeg kan ingenting om slik skattekort osv, så hva bør jeg ha, og gjøre?
Grønt blad Skrevet 10. juli 2011 #2 Skrevet 10. juli 2011 Logg deg inn på "min side" på skattetatens hjemmesider, fyll ut informasjon, og det beregnes hvor mye skatt du skal betale. Du får sendt skattekortet hjem til din folkeregistrerte adresse. Tidligere har jeg ringt inn npr jeg har hatt spørsmål om skatt og skattekort, og da har de også sendt nytt skattekort hjem til meg.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 Hvor er det jeg legger inn informasjonen og slikt?
Grønt blad Skrevet 10. juli 2011 #4 Skrevet 10. juli 2011 Hvor er det jeg legger inn informasjonen og slikt? http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Bestill-skattekort-og-frikort/Soknad-om-endring-av-skattekortforskuddskatt/
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #5 Skrevet 10. juli 2011 Tusen takk! Men hva i alle dager er de forskjellige tingene? Hvis jeg ikke har tjent noe til nå(får lønning 21. juli) så skriver jeg ikke noe på den første boksen? Og hva er lurt å skrive i forventet lønn? Jeg vet jeg tjener rundt 50.000 i sommer, og vil ha jobb til høsten utenom skole. Hvor mye bør jeg skrive som forventet lønn da? 60.000 eller bare fyre 70-80 for å være safe? Hva er lurest? Og må jeg skrive noe på alle tingene? Fordi jeg vet jo knapt hva det betyr haha. "Trekkpliktig utgiftsgodtgjørelse"???
Grønt blad Skrevet 10. juli 2011 #6 Skrevet 10. juli 2011 Tusen takk! Men hva i alle dager er de forskjellige tingene? Hvis jeg ikke har tjent noe til nå(får lønning 21. juli) så skriver jeg ikke noe på den første boksen? Og hva er lurt å skrive i forventet lønn? Jeg vet jeg tjener rundt 50.000 i sommer, og vil ha jobb til høsten utenom skole. Hvor mye bør jeg skrive som forventet lønn da? 60.000 eller bare fyre 70-80 for å være safe? Hva er lurest? Og må jeg skrive noe på alle tingene? Fordi jeg vet jo knapt hva det betyr haha. "Trekkpliktig utgiftsgodtgjørelse"??? Jeg skjønner ikke hva alt er, og dersom det er noe jeg ikke skjønner, så pleier jeg ikke å fylle ut. Litt vanskelig for å oss å si hva du kommer til å tjene. Hvor mye skal du jobbe? Hva tror du timelønnen vil bli? Jobber du mye kveld/helger? Anbefaler deg å sette deg ned for å regne litt på det. Jeg ville heller tatt i litt for mye, enn å oppgi ca. akkurat. Når det er sagt tror jeg nok at du kommer til å tjene mer enn 10 000 i løpet av høsten, med mindre du jobber veldig lite.
Dobbeltseng Skrevet 10. juli 2011 #7 Skrevet 10. juli 2011 (endret) Lurer på dette selv! Endret 10. juli 2011 av Dobbeltseng
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #8 Skrevet 10. juli 2011 Jeg vet jo ikke om jeg får jobb en gang.. Og da heller ikke timelønn, eller noe. Men om jeg skriver 70.000, og bare tjener 50.000. Vil jeg ikke få det igjen på skatten da? Eller taper jeg noe på det?
Hecubaa Skrevet 10. juli 2011 #9 Skrevet 10. juli 2011 (endret) Jeg har oppgitt 50.000, og det tilsvarer cirka 5% i skatt Endret 10. juli 2011 av Hecubaa
Hecubaa Skrevet 10. juli 2011 #11 Skrevet 10. juli 2011 Jeg fant en grei kalkulator, og i følge den trekkes det nesten 6% hvis du tjener 50.000 og nesten 9% hvis du tjener 70.000. Link: http://www.abcnyheter.no/node/118086
Grønt blad Skrevet 10. juli 2011 #12 Skrevet 10. juli 2011 Jeg vet jo ikke om jeg får jobb en gang.. Og da heller ikke timelønn, eller noe. Men om jeg skriver 70.000, og bare tjener 50.000. Vil jeg ikke få det igjen på skatten da? Eller taper jeg noe på det? OK. Er du over 18? Hvor ønsker du å jobbe? Butikk? Timelønn rundt 132 kr (jeg vet ikke sikkert, men tipper)? La oss si at du har jobber en eller to kvelder i uka, i snitt 8 timer i uka? Det blir 1056 kr/uka + ev. kvelds- og helgetillegg. Jobber du i snitt 10 timer i uka blir det 1320 kr/uka. For sept., okt., nov. og des. blir det tilsammen henholdsvis 17 952 kr og 22 440 kr + kvelds- og helgetillegg. Får du utbetalt etterskuddsvis (normalt) får du desemberlønna i januar og må trekke fra litt. Hadde det vært meg hadde jeg skrevet 80 000. Da har du noe å gå med tanke på tillegg, ekstravakter, ev. bedre lønn ++. Du får tilbake det du betaler for mye neste år. Vet en del med vilje trekker en del ekstra som en måte å spare på, siden de ikke er så flinke til å spare på egen hånd. Når de får igjen på skatten kan de sette en større sum inn på sparekonto/BSU.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #13 Skrevet 10. juli 2011 Jeg fant en grei kalkulator, og i følge den trekkes det nesten 6% hvis du tjener 50.000 og nesten 9% hvis du tjener 70.000. Link: http://www.abcnyheter.no/node/118086 så lite? når jeg fikk nytt skattekort nå, fikk jeg trekkprosent på 24. jeg kommer ikke til å ha mer en 70 i inntekt i år tror jeg. jeg har et huslån og studielån , og to nedbetalte biler forresten. men skattekortet før huskjøpet var på 11 prosent. er det riktig at jeg skal trekke så mye bare pga huslånet da, når jeg faktisk har 10 tusen mindre i inntekt i år?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå