Gå til innhold

Mating av katter med ulikt fôrbehov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere andre det med to katter som trenger ulikt fôr? Jeg har hittil gjort det slik at begge kattene har tørrfôr stående fremme hele tiden, siden ingen av dem er overvektige og begge er aktive utekatter. Men problemet er at snuppa helst vil spise maten til gamlingen. I en periode nå har jeg gitt dem samme fôr, og det har bedret problemet, selv om hun helst spiser av hans skål. Men jeg tror ikke at maten er optimalt for henne, så jeg blir nødt å gi dem ulikt fôr igjen. Er eneste løsningen å gi mat på hver sitt rom og holde dem adskilt til de har spist, eller har noen lure tips til meg?

Og tips til hva ei kastrert snuppe på rundt året kan spise uten å få mye luft i magen mottas også med stor takknemlighet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har nylig fått meg enda en katt. Gamlekatta mi er ingen overspiser, så hun har alltid hatt full matskål stående. Men nykatta vår eter hele skåla om hun har mulighet, og bekymringen for overvekt er tilstede. Men det ordna seg ganske kjapt for min del da, da jeg plasserte gamlepus sin matskål oppe på en benk. Her får hun ha maten sin ifred. Og hvis den nye pusen prøver å hoppe opp, så sprayer vann på henne med sprayflaske. Etter to sprayinger så holder hun seg helt unna, og må nøye seg med sine egne posjoner som hun får på sin egen plass. Du kan prøve dette med dine hvis du har mulighet, om ikke, så kan det være at du må ha dem på separate rom.

Ang. mat, så styr unna whiskas, friskies og den maten man får på daglivarebutikken. den maten er ikke god for 5flate.

Gå på dyrebutikken/vetrinæren, der kan de hjelpe deg å finne riktig mat til katten din. De har ofte 400grams poser med mat som du kan prøve ut for å se om katten din liker maten og om den fyller næringsbehovet. Det finnes også mange ulike typer mat spesielt for steriliserte katter, som hjelper på urinveis systemet. Selv så har jeg tre sekker med forskjellige typer som jeg blander, men som regel så holder det med en type. :)

Til en pus med følsom mage, så kan du prøve royal canin Digestive eller sensible.

Eller så kan du sjekke denne nettsiden, der får du mer informasjon om hvilke typer for du kan velge i.

http://www.royalcanin.no/filestore/index_katt_.html

Lykke til :)

Endret av Næjøss
Skrevet

Whiskas og den slags kommer ikke i hus hos meg, nei! Hun fikk RC kitten til å begynne med, han spiser RC sterilized. Det er det hun også har fått i det siste, men hun har altså hatt mye luft i magen med begge disse fôrtypene. Har fått prøver på Hills av dyrelegen, men det spiser ingen av mine. Så jeg har tenkt på RC sensible, men det er jo kjekt med andres erfaringer :)

Skrevet

Vannflaska har jeg forresten prøvd, men den har hun ikke nok imot til at det funker... Så jeg holder på å lære henne "nei", men det tar litt tid med disse dyrene som har så mye personlighet :rodmer:

Skrevet

Er hun gammel nå da? :) RC har jo bl.a Digestive-fôret som har runde biter som de bruker mer tid til å tygge. Selv pleier jeg å strø fôret utover en bit av gulvet slik at min ikke gulper i seg maten, min får nemlig masse luft i magen av det. Det er også godt for fordøyelsen, det fôret. Men det er jo for voksne katter. :)

Skrevet

Veterinæren som steriliserte henne mente at hun er over året, kanskje halvannet, så hun er gammel nok til voksenfôr :) Vi begynte med kitten-fôr fordi de jeg hentet henne oss trodde hun var ganske ung pga størrelsen, hun veier bare 2,5 kilo. Hun ble funnet som hjemløs, derfor har vi vært usikker på alder.

Det med å ligge maten på gulvet var ikke så dumt, hun var skikkelig fæl til å sluke all mat da jeg fikk henne. Tipper hun har vært vant til å måtte spise fort og så mye som mulig når hun først har funnet mat ute... Det har heldigvis bedre seg etterhvert som hun har slått seg til ro, men hun spiser fortsatt fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...