sunsweet Skrevet 10. juli 2011 #1 Skrevet 10. juli 2011 Hei. Jeg har i lang tid slitt med å etablere vedvarende treningsrutiner fordi jeg alltid pådrar meg noe som jeg kaller strekk (naprapaten min kaller det også strekk). Det rammer stortsett albueleddet eller baksiden av lårene og kommer etter en styrkeøkt. Det er til tider ganske smertefult, og sånn som idag sliter jeg fortsatt med å rette ut albuen (jeg trente styrke/stram opp på torsdag). Disse strekkene eller vedvarende stølheten gjør at det blir vanskelig å komme seg på trening igjen på noen dager.. og når jeg venter på at smerten gir seg og kroppen er fit for fight igjen så har motivasjonen stukket av. Er det noen her inne som har noen gode råd når "skaden" først har skjedd? Har vurdert tigerbalsam, men kanskje noen har andre råd? Har funnet ut at nedtrapping etter trening skal ha en forebyggende effekt, så skal prøve på det heretter..
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2011 #2 Skrevet 10. juli 2011 Ibumetin sammen med paracet - første er betennelsesdempende og andre er paracet. Deretter vil jeg anbefale deg at du får instruksjon på treningsenteret du går - hvis man trener riktig skal man ikke overstrekke muskler. Det kan virke på meg som om du gjør øvelsene galt - f.eks. at du strekker muskler med vekt for langt. Eller at du tar for stor vekt og for mange repetisjoner.
Tullepia Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 Hei. Jeg har i lang tid slitt med å etablere vedvarende treningsrutiner fordi jeg alltid pådrar meg noe som jeg kaller strekk (naprapaten min kaller det også strekk). Det rammer stortsett albueleddet eller baksiden av lårene og kommer etter en styrkeøkt. Det er til tider ganske smertefult, og sånn som idag sliter jeg fortsatt med å rette ut albuen (jeg trente styrke/stram opp på torsdag). Disse strekkene eller vedvarende stølheten gjør at det blir vanskelig å komme seg på trening igjen på noen dager.. og når jeg venter på at smerten gir seg og kroppen er fit for fight igjen så har motivasjonen stukket av. Er det noen her inne som har noen gode råd når "skaden" først har skjedd? Har vurdert tigerbalsam, men kanskje noen har andre råd? Har funnet ut at nedtrapping etter trening skal ha en forebyggende effekt, så skal prøve på det heretter.. Du kan alltids smøre på tigerbalsam og se om det har noen smertedempende effekt. Ellers er det nok lurt å strekke og tøye forsiktig. Når du skal trene neste gang vil jeg anbefale at du varmer opp på forhånd før timen, selv om det er lagt inn oppvarming i gruppetimene. Prøv ti-femten minutter på en ellipsemaskin med lite til moderat motstand. Du bør også være forsiktig når dere skal ta øvelser som belaster albue og bakside av lårene. Ta så lite belastning som mulig og spør også instruktøren om du har riktig teknikk. Etter trening er det lurt å trappe ned ved å riste løs og tøye forsiktig, men nøye. Du kan alltids gå på trening selv om du har vondt. Ta øvelser som ikke belaster de ømme musklene.
sunsweet Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2011 Blondie 65: Bakside lår har jeg klart å strekke mindre etter at jeg begynte å lytte mer til meg selv enn instruktørene. Fikk særlig strekk etter strake markløft, men etter at jeg konfererte med en treningsveileder som så på teknikken så gjorde jeg det riktig. Men jeg var for "stiv" til å gå så langt ned som instruktørene på timene ville, i tilegg har jeg litt vel mobile knær, noe som gjør at hvis jeg skal holde bena riktig uten å bøye de bakover så kom jeg ikke så langt ned. Men etter dette så har det blitt bedre der, for spørre om teknikken på biceps også Hva er ibumetin? Blir det likt ibux og paracet? Tullepia: Skal prøve dette med oppvarming på egenhånd. Føler ofte at oppvarmingen på timen blir litt kort og brå, og merker f.eks at kroppen min yter bedre mot slutten enn starten av timen. Er akkurat som kroppen min ikke rekker å "våkne" på oppvarmingen. Får bare beregne litt mer tid enn selve timen varer for å behandle kroppen litt bedre Tror kanskje jeg hadde litt for tung vekt på bicepsen, det kan jo være årsaken til at det ble "strekk" Takk for råd begge to... Er så kjedelig med vondter
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2011 #5 Skrevet 10. juli 2011 Ibux = Ibumetin. Med mobile knær ville jeg ikke brukt frivekter - jeg ville brukt apparater. Dvs. at aparatet har motvekt som gjør at når du ikke har krefter til å løfte lenger så er det aparatet som tar over. Ved frivekter er det en selv som må plassere vekten på plass, selv når en ikke har krefter lenger. I det hele tatt - med dine strekk ville jeg valgt apparater fremfor frivekter til du har opparbeidet meg nok styrke til å tåle treningen.
Fairchild Skrevet 10. juli 2011 #6 Skrevet 10. juli 2011 Ut ifra beskrivelsen din og manglende kontuinuitet i treningen høres det for meg ut som om problemet er stølhet heller enn strekk. Strekk er mer alvorlig og blir ikke bra etter et par dager. Strekk fører gjerne til hevelse og hematom (blåmerke) i området og muskulaturen vil være smertefull og svak, gjerne i flere uker etter skaden. Ved selvbehandling av strekk brukes is, kompresjon og hvile. Jeg tror at når kroppen din blir vant med øvelsene og treningen skjer på regelmessig basis, vil ubehaget du føler etter trening reduseres betraktelig.
sunsweet Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. juli 2011 Fairchild: Men er det riktig om stølheten varer i nærmere en uke? Hadde ganske sterke smerter i armen, men fulgte rådet her, men tok en naproxen om kvelden i to dager og smurte på en varmende salve og da ga det seg ganske fort...
Fairchild Skrevet 12. juli 2011 #8 Skrevet 12. juli 2011 Fairchild: Men er det riktig om stølheten varer i nærmere en uke? Hadde ganske sterke smerter i armen, men fulgte rådet her, men tok en naproxen om kvelden i to dager og smurte på en varmende salve og da ga det seg ganske fort... Stølhet kan hos utrente vare i en uke. En strekk blir man ikke kvitt på en uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå