Gå til innhold

Andre barns uvaner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 8 år gamle sønn har en kamerat, som har noen ufyselige uvaner. Jeg vet at jeg lett irriterer meg over ting, derfor må jeg nesten spørre her om dette er noe jeg kan si fra om eller om jeg bare skal holde kjeft. Den verste uvanen er at han sitter og "hveser" frem slim fra halsen. Jeg aner faktisk ikke hva ordet for det han gjør er, men det er sånn jeg av og til ser litt eldre menn gjøre før de spytter enn skikkelig klyse på bakken. Håper dere skjønner hva jeg mener. Og denne gutten gjør dette HØYT og ofte. Jeg synes snørr er så kvalmt at jeg nesten brekker meg, så det kribler etter å be ham slutte så lenge han er i mitt hus. Men er det greit å prøve å plukke av andres barn sånne uvaner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 8 år gamle sønn har en kamerat, som har noen ufyselige uvaner. Jeg vet at jeg lett irriterer meg over ting, derfor må jeg nesten spørre her om dette er noe jeg kan si fra om eller om jeg bare skal holde kjeft. Den verste uvanen er at han sitter og "hveser" frem slim fra halsen. Jeg aner faktisk ikke hva ordet for det han gjør er, men det er sånn jeg av og til ser litt eldre menn gjøre før de spytter enn skikkelig klyse på bakken. Håper dere skjønner hva jeg mener. Og denne gutten gjør dette HØYT og ofte. Jeg synes snørr er så kvalmt at jeg nesten brekker meg, så det kribler etter å be ham slutte så lenge han er i mitt hus. Men er det greit å prøve å plukke av andres barn sånne uvaner?

Syns ikke det gjør noe at du snakker til han når han er i ditt hus. Kanskje foreldrene hans ikke legger merke til det.

Jeg var mye hos naboen og det var moren i huset som lærte meg at man tygger med lukket munn :) Hun var nøye på bordvaner og hadde andre regler enn vi hadde. Tok ikke skade av det og har masse fine minner fra den tiden.

• Liker 3
Skrevet

Det kan da umulig være noe galt i å be han om å slutte. Da jeg var barn (for 10år siden) så fikk jeg beskjed om at slike ting var uhøflig når man var på besøk. Du kan jo si det på en slik måte, så han kanskje skjønner at det ikke "sømmer" seg å gjøre det når han er på besøk.

Jeg regner med at hvis han hadde vært voksen, så ville du vell bedt ham slutte? Burde ikke gjøre forskjell på barn. Oppdragelsen av barn skjer ikke bare i eget hjem.

• Liker 3
Skrevet

be han om og slutte med det.jeg hadde ikke funnet meg i det.det er rett og slett kvalmt og sitte og høre på.

Skrevet

Enig med hun over her som sier at hun lærte å tygge med lukket munn hos naboen. Det gjorde jeg også. Jeg tror mange barn setter pris på å få slike rettesnorer, i allefall i ettertid, ettersom det sparer dem for mye i framtida. Ikke så greit å finne ut i en alder av 30 år at ingen orker å være sammen med deg fordi du konstant går rundt og "rensker" halsen.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje trenger han en voksen i livet som kan veilede ham i hva som er rett og galt? Syns ikke det blir feil å korrigere ham.

Gjest hilde
Skrevet

Jeg syns ikke du skal bry deg. Barn er veldig sårbare overfor sånn type kritikk. Jeg har selv ei datter som gjør dette i perioder, jeg har snakket med henne om det, hun klarte å slutte, men gjør det likevel innimellom. Det virker som hun ikke klarer å la være. Nei, overhør det du, det er ikke ditt ansvar.

Skrevet

Hei!

Det kan også være ting utenfor guttens kontroll som gjør at han driver på med sånt. Tics osv. Jeg ville spurt forsiktig om han er klar over at han gjør det, men ikke irettesatt han for noe som han kanskje ikke kan hjelpe for? Jeg er skikkelig anti når det gjelder smatting, men jeg oppdrar kun mitt eget barn og velger å overse andres unoter så langt det er mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...