Gå til innhold

Er overvektige dumme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns ikke det er så veldig smart om man er veldig overvektig og klager over vekta, samtidig som man hiver i seg sjokolade & brus til den store gullmedalje og spiser som en hest.

Og, nei, jeg sa ikke at alle overvektige gjør det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dummeste jeg har hørt!!!

Ser liksom ikke heeelt sammenhengen mellom inteligens (jada, jeg vet jeg har problemer med og stave det ordet!) og hva man spiser og mengden.

den teorien kan stappe et vist sted etter min mening.....

Skrevet
Dummeste jeg har hørt!!!

Ser liksom ikke heeelt sammenhengen mellom inteligens (jada, jeg vet jeg har problemer med og stave det ordet!) og hva man spiser og mengden.

den teorien kan stappe et vist sted etter min mening.....

Imidlertid ser jeg en viss sammenheng mellom overvekt og viljestyrke...

(som ikke har noe med iq å gjøre...)

Skrevet

Jeg er overvektig(ligger på under 30 BMI), men ikke dum.

Jeg spiser normale måltider og kanskje litt mindre enn det jeg burde...

Sitter ikke hjemme og spiser sjokolade og potetgull samtidlig som jeg stordrikker cola.. :roll:

Derimot er jeg enig med Poirot.. Mangler litt viljestyrke/ork til å trene :roll: Men som hun sier. Det er en stor forskjell...

Gjest lekebøll
Skrevet

Også er det de som heller ikke har noe ønske om å være slankere enn de er. Selv om de er større enn "normen".

Jeg synes det er frekt å putte disse innunder båsen sammen med de som klager og syter, og likevel ikke gjør noe med det.

Skrevet

Ja, men det er jo noe annet igjen.......

Skrevet

Ja, men det er jo noe annet igjen.......

Enig.

En annen ting: man kan være utrolig smart og oppegående og tenke at man veier for mye, men etter avveining (!) bli enig med seg selv at det er viktigere å kunne kose seg med god mat enn å være tynnere enn det man er. Ser ikke hvor dum skulle komme inn her..

Skrevet

Men det er jo ikke alle som ønsker å være slanke. Jeg vet at det finnes overvektige som samtidig har viljestyrke. :blunke:

Skrevet

En annen ting: man kan være utrolig smart og oppegående og tenke at man veier for mye, men etter avveining (!) bli enig med seg selv at det er viktigere å kunne kose seg med god mat enn å være tynnere enn det man er. Ser ikke hvor dum skulle komme inn her..

Som om jeg skulle sagt det selv! Det er ikke alle som prioriterer å bruke masse tid og krefter på å følge et (ikke alltid like sunt) skjønnhetsideal, og som i tillegg til å kose seg med god mat heller vil trimme hjernen med en god bok enn å slite seg ut på joggetur eller helsestudio.

Selvfølgelig gjelder den gyldne middelvei her som alle andre steder; selv om man liker sjokolade, bør man jo spise normalt sunt, og litt trim bør man jo få for helsas skyld, selv om man ikke ønsker å stresse for å leve opp til det omtalte skjønnhetsidealet.

For som Care sier, det er faktisk ikke alle som ønsker å være så fordømt slanke!

Skrevet

Men det er jo ikke alle som ønsker å være slanke. Jeg vet at det finnes overvektige som samtidig har viljestyrke. :blunke:

Sa ikke at ikke en del ønsker å være slik de er. Men tatt i betraktning hvor opoulær Fedon er, og slanketips her inne i ny og ne, er det jo helt tydelig at mange kvinner ønsker å være tynnere enn de er (meg selv iberegnet). HER kommer viljestyrke inn for en del, for det er ikke slik at alle har en sykdom som gjør at de er tykke.

Ergo; viljestyrke her mer med saken å gjøre enn iq.

Skrevet

Sa ikke at ikke en del ønsker å være slik de er. Men tatt i betraktning hvor opoulær Fedon er, og slanketips her inne i ny og ne, er det jo helt tydelig at mange kvinner ønsker å være tynnere enn de er (meg selv iberegnet). HER kommer viljestyrke inn for en del, for det er ikke slik at alle har en sykdom som gjør at de er tykke.

Ergo; viljestyrke her mer med saken å gjøre enn iq.

Jeg vet at de som slanker seg har god viljestyrke, men det betyr ikke at dem som ikke slanker seg ikke har god viljestyrke. Og hva iq har med dette å gjøre, skjønner jeg ikke bæra av :blunke:

Skrevet

Men kjære Care, nå trekker du en antitese det overhodet ikke er grunnlag for...

Jeg har da aldri sagt at de som ikke slanker seg mangler viljestyrke.

Det jeg har sagt er at en del av de som ønsker å ikke være overvektige mangler viljestyrke til å slanke seg/trene, ergo er de tykke. Det betyr ikke at de er dumme, da de kan ha høy iq på tross av lav viljestyrke.

Derav sammenhengen til iq (høy iq=smart, lav iq=dum, hvilket man spurte om i første innlegg).

Skrevet

Det jeg har sagt er at en del av de som ønsker å ikke være overvektige mangler viljestyrke til å slanke seg/trene, ergo er de tykke.

Jeg hører at du med flere sier det, men fins det empirisk material som kan verifiserer dette utsagnet? Det lurer jeg på. Litt stigmatiserende er det vel uansett. :wink:

Skrevet

Jeg hører at du med flere sier det, men fins det empirisk material som kan verifiserer dette utsagnet? Det lurer jeg på. Litt stigmatiserende er det vel uansett. :wink:

Vel, jeg har venninder som klager over at de er for tykke, går på slankekurs, går ned, spiser som vanlig for mye etterpå og går opp igjen. Jeg har meg selv, og jordbær sier hun er slik. Jeg tror ikke vi er unike.

Har ikke sagt "alle", jeg har sagt "en del", ergo er jeg et levende empirisk materiale. Tror du at ALLE overvektige i Norge enten er a)syke så de ikke kan gå ned, eller B) fornøyde?

Tror du INGEN rett og slett synes det er for mye ork og kjipt å slanke seg, men allikevel skulle gått ned noen kg?

Skrevet

Vel, jeg har venninder som klager over at de er for tykke, går på slankekurs, går ned, spiser som vanlig for mye etterpå og går opp igjen. Jeg har meg selv, og jordbær sier hun er slik. Jeg tror ikke vi er unike.

Har ikke sagt "alle", jeg har sagt "en del", ergo er jeg et levende empirisk materiale. Tror du at ALLE overvektige i Norge enten er a)syke så de ikke kan gå ned, eller B) fornøyde?

Tror du INGEN rett og slett synes det er for mye ork og kjipt å slanke seg, men allikevel skulle gått ned noen kg?

Joda, men jeg tror vi skal være forsiktig å kaste ut hypoteser om det ene og det andre som om det skulle være sannheter...vel vel, kan gjøre det selv :oops: vet det. Jeg tror ikke alle overvektige er fornøyde. Jeg tror heller ikke at de er syke, det jeg sier er at det ikke er alle som vil være tynne. Og at man derfor ikke trenger å ha dårlig viljestyrke. Vet mange eksempler på dette. Men merker at jeg stadig hører folk si at overvektige mangler viljestyrke- det er dette jeg reagere på :blunke:

Skrevet

*host*

Jeg skrev ork/viljestyrke til å trene, ikke til å slanke meg(for det er ikke det som er mitt problem)

Skrevet
det jeg sier er at det ikke er alle som vil være tynne. Og at man derfor ikke trenger å ha dårlig viljestyrke.

Men det har jeg da heller ikke sagt...... :roll:

Jeg har da aldri sagt at de som ikke slanker seg mangler viljestyrke.

mange kvinner ønsker å være tynnere enn de er (meg selv iberegnet). HER kommer viljestyrke inn for en del

Jorbær; sorry, misforstod litt. Men dårlig viljestyre har du, om du øsnker å slanke deg eller ei :blunke:

Skrevet

Jorbær; sorry, misforstod litt. Men dårlig viljestyre har du, om du øsnker å slanke deg eller ei :blunke:

:o

takk... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...