Gå til innhold

Er overvektige dumme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om røykere er dumme, spør jeg om dette...

De vet det er helsefarlig, men fortsetter allikevel å spise usunn mat...

Litt på samme måte som røyker'ne bruker røyken, bruker de overvektige mat som trøst.

De klarer ikke å slanke seg, fordi det er vanskelig å legge om vanene...

Jeg bare spør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:ler: Godt spørsmål..
Skrevet

...men nå er det vel ikke sånn at alle overvektige er det fordi de spiser for mye da..

Gjest Madam Felle
Skrevet

hvaer overvektig? hvem skal da bestemme hva overvektig er?

Skrevet

[...]

Litt på samme måte som røyker'ne bruker røyken, bruker de overvektige mat som trøst.

Det er en viss sjanse for at dette innlegget ikke var ment seriøst, men jeg ble så provosert av dette at jeg klarer ikke å holde kjeft. For i hvilken bok er det opplest og vedtatt at personer som er overvektige er late triste mennesker som tilbringer fritiden sin med å trøstespise kolesterolbomber? (og bare arrester meg om jeg har feilstavet kolesterol)

Jeg er laaangt fra noen ekspert på dette området, men jeg har alltid levd i den villfarelsen at de som er overvektige kan være det av årsaker som sykdom, medisinering, stoffskifte og andre arvelige egenskaper. På samme måte som "tynne" mennesker ikke alle er tynne fordi de spiser fedon-mat og trener hver dag. Noen rett og slett bare er det.

Er det jeg som er helt på jordet her?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er en viss sjanse for at dette innlegget ikke var ment seriøst, men jeg ble så provosert av dette at jeg klarer ikke å holde kjeft. For i hvilken bok er det opplest og vedtatt at personer som er overvektige er late triste mennesker som tilbringer fritiden sin med å trøstespise kolesterolbomber? (og bare arrester meg om jeg har feilstavet kolesterol)

Jeg er laaangt fra noen ekspert på dette området, men jeg har alltid levd i den villfarelsen at de som er overvektige kan være det av årsaker som sykdom, medisinering, stoffskifte og andre arvelige egenskaper. På samme måte som "tynne" mennesker ikke alle er tynne fordi de spiser fedon-mat og trener hver dag. Noen rett og slett bare er det.

Nei det er ikke du som er helt på jordet :wink:

Gjest lekebøll
Skrevet

Nei.

Skrevet
hvaer overvektig? hvem skal da bestemme hva overvektig er?

Du vet vel hva som er overvektig?

Hvem skal bestemme det? Det er vel allerede bestemt.

(... ikke at jeg liker ordet bestemt i denne sammenhengen ...)

Vedtatt kanskje.

Det er jo skalaér som er satt opp av leger og erneringseksperter.

Samt, jeg selv synes enkelte ting sier seg selv.

En person på 180cm, og som veier 200kg =er= overvektig.

Skrevet

er ikke fedme definert som en sykdom i noen tilfeller da?

en ting jeg lurer på er hvorfor alkoholisme og fedme kan vøre definert som sykdommer mens narkotika-avhengighet og røyke-avhengighet ikke er det

Skrevet

Det er vel strengt tatt like helsefarlig å være for tynn som å være for tykk så da er de vel dumme de som er tynne også da?? Men som det er sagt før det kan være flere grunner til at noen er overvektige!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok...

Da spør jeg - er mennesker som legger ut slike innlegg som dette dumme? :wink:

Skulle tro at de fleste vet at det kan være flere grunner til at et menneske er overvektig?! :o

Skrevet
en ting jeg lurer på er hvorfor alkoholisme og fedme kan være definert som sykdommer mens narkotika-avhengighet og røyke-avhengighet ikke er det

Viktig spørsmål lurven. Nå er det slik at flere og flere leger definerer rusavhengighet som en sykdom og mener at narkomane bør få hjelp deretter. De har også fått øynene opp for at personer som lider av fedme - rusmisbruk - alkoholisme har en fellesnevner, nemlig noe forskere kaller "misbruksgenet".

Likheten mellom disse lidelsene har vært kjent blant behandlere av spiseforstyrrelser lenge (eks. Finn Skårderud). Blandingsmisbruk er et velkjent fenomen. Folk som misbruker mat gjør dette fordi de får en slags rus-effekt på lik linje med de som ruser seg på stoff.

Og nei, jeg synes ikke overvektige er dumme.

Jeg prøver å la være å bli provosert over spørsmålet og synes ikke man uten videre kan trekke paraleller mellom røyking og overvekt.

Dessuten tror jeg du vil finne svært få overvektige (da mener jeg virkelig overvektige, dvs en bmi over 30 som defineres som fedme) som er overvektige fordi de er så glad i mat. Tenk litt på det før dere latterliggjør overvektige personer.

Skrevet

fedme er en livsstil sykdom i følge mine fagbøker. og det er ikke like lett for alle og gå ned. akkurat som det ikke er så lett for andre og gå opp.

men jeg tror foreldre må ta mer ansvar for hvilken matvaner de gir barna sine. jeg mener ikke at foreldre som er overvektige og som får overvektige barn ikke burde ha barn osv. for det vet jeg ikke stemmer.

men jeg tror voksenes slaking smitter over på barna, i hvert fall sånn dum slanking som går ut på og nesten ikke spise hele dagen. hvis man klarer og gi barn et normalt sundt kosthold tror jeg man har kommet ett stykke på vei, men det er kanskje ikke så lett. jeg har jo ikke vært der selv.

jeg sliter med litt for mye både her og der jeg, og det er ikke så lett og bli kvitt kiloene. kanskje er jeg dum av den grunn. men da får jeg heller være det da.

Skrevet

Det vel ikke så mange overvektige som utsetter andre for passiv overvektighet.

Gjest Anonymous
Skrevet
:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:
Gjest sexysadie
Skrevet
Inspirert av tråden om røykere er dumme, spør jeg om dette...

De klarer ikke å slanke seg, fordi det er vanskelig å legge om vanene...

Jeg bare spør?

Vi er nok litt teite/korttenkte i hodet i og m det at vi er så altfor glade i mat og mindre glad i fysisk fostring. :oops:

Skrevet

Kanskje hvis man blir tråkket på tærne? :blunke:

Skrevet

Jeg har alltid levd i den villfarelsen at de som er overvektige kan være det av årsaker som sykdom, medisinering, stoffskifte og andre arvelige egenskaper. På samme måte som "tynne" mennesker ikke alle er tynne fordi de spiser fedon-mat og trener hver dag. Noen rett og slett bare er det.

:klem:

Skrevet

:hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vel riktig det, men der er også mange som lider under ønsket om å spise potetgull og drikke cola uten hemninger, dette kalles en sykdom, syns det på lik linje med mye annet kan kalles dårlige vaner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...