PenaLena Skrevet 10. juli 2011 #1 Skrevet 10. juli 2011 Heisann vakre mennesker :D Jeg har noen spørsmål ang styretrening, og lurte på om dere hadde lyst å hjelpe meg litt Jeg er (veldig) fersk i trenings-gamet. Begynte på treningsstudio i november, og stortrives. Trodde aldri jeg skulle si det Har klart å gått ned 4 kg også :D Og kondisen er myyyye bedre ^_^ Men det jeg lurer på er: Når man trener styrke, burde man dele det opp i forskjellige muskelgrupper? Jeg trener styrke ca annen hver dag, og da trener jeg alt av styrke og så ingenting dagen etterpå. ER dette feil? Jeg prøvde å trene slik at jeg tok armer, mage og rygg ene dagen og rumpe, lår og bein andre. Er det det som er rett? Eller er det opp til hver enkelt å finne hva som er best? Hvis jeg må velge så liker jeg best å ta alt en dag og ha en hviledag. For når jeg tar alt på en gang så tar jeg meg skikkelig ut og blir sliten og føler meg så bra. Når jeg trener forskjellige grupper pr dag så er jeg ikke like flink føler jeg. Men når jeg er innom forskjellig blogger så her jeg at de deler treningen inn i muskelgupper... Hva er rett/best? Mine mål for treningen er lansiktig. Ønsker å gå ned 15 kg og å bli strammere i kroppen og få fine muskler. Men dette stresser jeg ikke med. Mitt kortsiktige mål er å få trening til å bli en vane. Merkelig nok så synes jeg det er gøy å dra på treningsstudioet å trene, eller å hive på jeg joggeskoene og dra ut i terrenget. Det er blitt ekstra gøy nå som jeg klarer å holde ut lengre. Da jeg begynte i november gikk jeg på 5km/t på mølla og klarte ikke å jogge. Nå går jeg på 7 km/t meg 7 % i stigning i 3 min, jogger på 8km/t i 10 min så går jeg på 7 igjen i 3 min, så 8 og de 2 siste minuttene jogger jeg på 10 km/t. Dette er stor for meg, og jeg er lykkelig etter hver trening. Men nok skryt , hihi Noen som har tips ang styrketrenings spørsmålene?
sunsweet Skrevet 10. juli 2011 #2 Skrevet 10. juli 2011 Så flink du har vært. Syns du har all grunn til å skryte. Det viktigste skrittet er jo å synes at trening er gøy og få det til å bli en rutine! Jeg er ingen eksepert på området, men har vært en habil periodetrener en god stund (jeg burde også ha rutine som mål med andre ord). Men jeg har hatt personlig trener, og til tider lest mye om temaet. Etter det jeg har forstått så handler dette med å trene hele kroppen eller dele det opp litt med hvor mye du kan trene, eller hvor mange treningsdager du har. De som ønsker å trene styrke hver dag, deler kroppen etter muskelgrupper slik at de trener f.eks ben mandag og overkropp tirsdag for å gi muskelgruppene en hviledag . Jeg brukte denne metoden for noen år tilbake, siden jeg da hadde anledning til å dra på treningssenteret daglig. Nå om dagen har jeg ikke anledning til å trene hver dag så jeg trener hele kroppen hvis jeg trener styrke. Jeg tror også det går litt på hva du føler er best. Mye av fremgangen til trening ligger i kosthold og restitusjon. Jeg har også tro på variasjon, så kanskje kroppen din vil få litt mer utfordring hvis du i en periode prøver å dele styrketreningen etter muskelgrupper? På SATS har de gratis treningsveiledning, og jeg anbefaler å bruke den til det fulle! Men igjen; syns du har vært superflink og lykke til med å nå målene dine Jeg blir alltid så motivert av å lese om andres resultater så nå pushet du meg indirekte litt i ryggen her
Tullepia Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 Heisann vakre mennesker :D Jeg har noen spørsmål ang styretrening, og lurte på om dere hadde lyst å hjelpe meg litt Jeg er (veldig) fersk i trenings-gamet. Begynte på treningsstudio i november, og stortrives. Trodde aldri jeg skulle si det Har klart å gått ned 4 kg også :D Og kondisen er myyyye bedre ^_^ Gratulerer! Bra jobba Men det jeg lurer på er: Når man trener styrke, burde man dele det opp i forskjellige muskelgrupper? Jeg trener styrke ca annen hver dag, og da trener jeg alt av styrke og så ingenting dagen etterpå. ER dette feil? Jeg prøvde å trene slik at jeg tok armer, mage og rygg ene dagen og rumpe, lår og bein andre. Er det det som er rett? Eller er det opp til hver enkelt å finne hva som er best? Hvis jeg må velge så liker jeg best å ta alt en dag og ha en hviledag. For når jeg tar alt på en gang så tar jeg meg skikkelig ut og blir sliten og føler meg så bra. Når jeg trener forskjellige grupper pr dag så er jeg ikke like flink føler jeg. Men når jeg er innom forskjellig blogger så her jeg at de deler treningen inn i muskelgupper... Hva er rett/best? Det kommer an på hva som er målet ditt og hvor mye du pleier trene. Si at du har anledning til å trene hver dag. Da er det lurt å dele inn styrketreningen i ulike muskelgrupper, for eksempel Dag 1 - Bein Dag 2 - Bryst, triceps, mage Dag 3 - Utholdenhet (jogge/sykle - fri fra styrketrening) Dag 4 - Rygg Dag 5 - Skuldre, biceps, mage Dag 6 - Utholdenhet Dag 7 - Pause Trener du sjeldnere, kan du for eksempel ta øvre del av kroppen en dag og nedre en annen dag, eller du kan selvsagt trene hele kroppen. Du må nesten kjenne etter hva som er greit for deg og se an hvor mye du får trent. Grad av slitenhet forteller jo noe om hvor god innsats vi har gjort. På den annen side er det ikke slik at vi skal slepe beina etter oss hver gang vi har trent - trening skal jo gi overskudd. Føler du at det virkelig ikke tar på å trene bare deler av kroppen bør du vurdere om du ikke må øke belastningen (denne skal økes straks du kjenner at det er "lett" å løfte vektene). Du bør også se om du ikke kan finne flere øvelser til hver muskelgruppe: hvis du skal trene beina kan du ta både knebøy, utfall og beinpress. Mine mål for treningen er lansiktig. Ønsker å gå ned 15 kg og å bli strammere i kroppen og få fine muskler. Men dette stresser jeg ikke med. Mitt kortsiktige mål er å få trening til å bli en vane. Merkelig nok så synes jeg det er gøy å dra på treningsstudioet å trene, eller å hive på jeg joggeskoene og dra ut i terrenget. Det er blitt ekstra gøy nå som jeg klarer å holde ut lengre. Da jeg begynte i november gikk jeg på 5km/t på mølla og klarte ikke å jogge. Nå går jeg på 7 km/t meg 7 % i stigning i 3 min, jogger på 8km/t i 10 min så går jeg på 7 igjen i 3 min, så 8 og de 2 siste minuttene jogger jeg på 10 km/t. Dette er stor for meg, og jeg er lykkelig etter hver trening. Men nok skryt , hihi Noen som har tips ang styrketrenings spørsmålene? Kjempebra! Jeg synes det er fornuftig å ha som mål å like trening. Det er faktisk ikke merkelig å glede seg til å trene. Er det først blitt en vane og man kjenner mestring, så er det både flott og naturlig. Trening er jo noe vi skal trives med, og det skal vi ikke synes er merkelig eller skammelig. Fortsett det gode arbeidet og kjenn etter hva som er best for deg. Snakk gjerne med en av de ansatte på treningssenteret for å få fullgod veiledning.
PenaLena Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2011 Tusen takk for svar og gode ord Jeg er ikke å trener styrke hver dag, da jeg prøve å utnytte sommeren og det fine været. Går mye turer og jogger de dagene jeg ikke er på treningsstudio Prøver å være i aktivitet hver eneste dag, men også ha styrketrening 3 dager i uka. Jeg kjører på ganske hardt. 3x12. Har på den vekta jeg max klarer. Kjenner det godt dagen etterpå Så det er ikke feil slik jeg gjør det? Ei uke med trening kan se slik ut hos meg: Mandag: Jogge ute i 45 min Tirsdag: 20 min mølle, styrketrening i 1-1,5 time, 1000m på romaskin Onsdag: Samme som mandag pluss rockering i 10 min Torsdag: Som tirsdag Fredag: Studiotreing uten styrke Lørdag: Fri Søndag: Som tirdag Er selvfølgelig ikke slik hver uke. Siden jeg jobber turnusarbeid, og har vakter til alle døgnets tider, er det ikke altid like lett å planlegge treningen. Pluss at jeg sliter litt med søvnen også.
Redbull Skrevet 11. juli 2011 #5 Skrevet 11. juli 2011 Jeg vil også gjerne ha svar på siste spm til TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå