Gjest Squill Skrevet 9. juli 2011 #1 Del Skrevet 9. juli 2011 Jeg spør her, siden jeg er ganske grønn på hva som er normale gaver til bryllup! Jeg og samboer er invitert i bryllup til en ganske god venninne av meg, vi sees noen ganger i året. Vi er invitert til middag og etterfølgende fest, alt på hotell. Fri bar. Vi må dra et stykke for å komme dit, så vi har litt reiseutgifter, og vi må betale for en natt på hotellet. Hvor mye bør jeg bruke på gave fra meg og samboer (til sammen)? Blir takknemlig for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #2 Del Skrevet 9. juli 2011 Det sies at om man er nære venner/familie er det "vanlig" med 500,- om man skal til kaffe og 1000,- om man skal i alt... Men dette er såklart individuellt, da vi har forskjellig økonomi alle Jeg gav for 800 til min kusine i fjor. min beste venninne skal gifte seg til neste år, og da vil jeg tro vi havner på rundt 1500,-, men så skal jeg vere forlover også da Jeg har gitt for 3-400,- til venner, litt mer om det er felles venner til både meg og sambo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #3 Del Skrevet 9. juli 2011 Jeg gifta meg for et halvt år siden og vi ønsket oss penger. I snitt fikk vi mellom 1000 og 2000 av de vi innviterte til middag, og 500 til 1000 av de som kom til festen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 10. juli 2011 #4 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg spør her, siden jeg er ganske grønn på hva som er normale gaver til bryllup! Jeg og samboer er invitert i bryllup til en ganske god venninne av meg, vi sees noen ganger i året. Vi er invitert til middag og etterfølgende fest, alt på hotell. Fri bar. Vi må dra et stykke for å komme dit, så vi har litt reiseutgifter, og vi må betale for en natt på hotellet. Hvor mye bør jeg bruke på gave fra meg og samboer (til sammen)? Blir takknemlig for svar! Det er økonomien deres som setter grensen. Er dere begge studenter kan dere gi mindre, har dere romslig økonomi gir dere mer. Det "vanlige" ligger på 500-1000 kroner, men man må la økonomien sette grensene. Det at festen har fri bar, holdes på hotell osv har ingenting å si for hvor mye man skal gi. Det eneste er de utgiftene dere måtte ha for å komme dere dit/overnatte - de kan bli med og senke prisen på gaven hvis økonomien er trang. Paret har sikkert en ønskeliste. Der finnes det nok ønsker i alle prisklasser. Velg noe dere har råd til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 10. juli 2011 #5 Del Skrevet 10. juli 2011 Da vi giftet oss for et år siden fikk vi omtrent 1000,- kr fra mannens tanter og onkler med familie, omtrent 500,- fra kusiner og fettere med egen familie, 400-800,- fra venner som var invitert i middagen. De fleste i begges slekter og omgangskrets har en helt gjennomsnittlig økonomi. Jeg synes ikke at man skal blakke seg på bryllupsgaver. Til en god venninne ville jeg gitt for 400-800 kr. Jeg fikk selv 600,- fra min forlover (venninne) og hennes mor, som har dårlig studentøkonomi. Mer enn nok, synes jeg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #6 Del Skrevet 10. juli 2011 Siden vi er et par, gir vi sånn ca for 1000 kr hvis det er forholdsvis nær familie, litt mindre til venner. Ville gitt ca halvparten om bare en av oss var invitert eller om jeg var singel, tror jeg. Men det kommer først og fremst an på hva man føler man har råd til, har aldri opplevd at brudeparet har forventet så og så mye, tvert i mot har alle sagt at det viktigste er at man kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #7 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg og samboeren brukte 500 tilsammen på bryllupsgaven og vi har rimelig god økonomi MEN det ble en hel del reiseutgifter, vi deltok begge i utdrikningslaget og det har vært en del smågaver knyttet til det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 10. juli 2011 #8 Del Skrevet 10. juli 2011 En solid 800 kr. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 10. juli 2011 #9 Del Skrevet 10. juli 2011 Jeg gav for 1200 til venninne jeg var forlover for, og kommer til å gi for ca 500 til venninne jeg ikke er forlover for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #10 Del Skrevet 10. juli 2011 Vi har gitt 500 kr til vennepar, men vi har vært studenter. Framover (vi er ferdige med studietida nå) blir det nok 500-800 kr dersom vi er invitert til middag og kaffe/fest, avhengig av hvor nærme vi er brudeparet. Andre forhold som kan spille inn er utgifter til reise/opphold, og om det er svært mange andre bryllup og 40-/50-/60-årslag samme år/periode, samt om det er forhold som tilsier at man en periode har dårligere økonomi enn forventet. Hva koster hotell og reise? Jeg ville lagt meg på en 600-700 kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 10. juli 2011 #11 Del Skrevet 10. juli 2011 Vi har gitt for gjennomsnittlig 1000 kr til vennepar, men da jeg var singel pleide jeg å gi 500. Som forlover har jeg gitt mer. Men om det er veldig mange bryllup en sommer blir det jo en del utgifter, så dette må man nesten bare vurdere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #12 Del Skrevet 10. juli 2011 Vi har gitt for gjennomsnittlig 1000 kr til vennepar, men da jeg var singel pleide jeg å gi 500. Som forlover har jeg gitt mer. Men om det er veldig mange bryllup en sommer blir det jo en del utgifter, så dette må man nesten bare vurdere. Slik har jeg/vi også gjort det. Unntaket var den sommeren halve vennegjengen giftet seg og det var bryllup nesten hver helg om sommeren + et par på vår og høst. Tror vi var i ti bryllup det året, og da gav vi vel 500-600, litt mer der vi var forlovere. Ble nok utgifter, kan man si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 10. juli 2011 #13 Del Skrevet 10. juli 2011 Har alltid gitt 1000 som folk sier:) Blir man bedt på kaffe:500^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #14 Del Skrevet 10. juli 2011 I vår vennekrets er det vanlig med 500 pr par, og jeg har ikke vært i et eneste bryllup der venner har gitt hverandre for 1000 kr. Men det virker som det er veldig vanlig her inne, men kanskje ikke like vanlig ute i den virkelige verden. Snakket akkurat med min søster om det, og i henens vennekrets er det også vanlig med 500 pr par. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Squill Skrevet 10. juli 2011 #15 Del Skrevet 10. juli 2011 Takk for svar! Jeg ser at folk er gavmilde her inne, og det er jo veldig hyggelig Det blir noen utgifter i forbindelse med bryllupet. Vi var i hvert vårt utdrikningslag, jeg ga 1000 for mitt, samboeren min ga 500. Hotell og reise kommer på 2000 til sammen. I tillegg skal vi hjelpe til med forberedelser og rydding. Jeg er student, men samboeren min jobber. Jeg har hittil kjøpt fra gavelisten for ca. 600 kroner, men får vurdere å legge på litt til, siden det åpenbart er vanlig å legge seg på 1000-lappen. Bryllup er utrolig hyggelig, men det blir utgifter gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 11. juli 2011 #16 Del Skrevet 11. juli 2011 Takk for svar! Jeg ser at folk er gavmilde her inne, og det er jo veldig hyggelig Det blir noen utgifter i forbindelse med bryllupet. Vi var i hvert vårt utdrikningslag, jeg ga 1000 for mitt, samboeren min ga 500. Hotell og reise kommer på 2000 til sammen. I tillegg skal vi hjelpe til med forberedelser og rydding. Jeg er student, men samboeren min jobber. Jeg har hittil kjøpt fra gavelisten for ca. 600 kroner, men får vurdere å legge på litt til, siden det åpenbart er vanlig å legge seg på 1000-lappen. Bryllup er utrolig hyggelig, men det blir utgifter gitt! Jeg synes ikke du trenger legge på noe på bryllupsgaven. Utgiftene du har med dette bryllupet er høye nok fra før. (1000 kr for et utdrikningslag hadde jeg ikke akseptert). Til sammen vil dere ha brukt 4000 kr på dette, det er altfor mye (og i tillegg skal dere hjelpe til). Det vanlige er ikke å gi for 1000-lappen. Det vanlige er på 500 og oppover alt etter egen økonomi og andre utgifter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mischa Skrevet 11. juli 2011 #17 Del Skrevet 11. juli 2011 Jeg har hørt en eller annen (tåpelig?) regel om at man gir gave lik verdien av det man får i bryllupet (mat, opplevelser etc.) Selv tror jeg at jeg ville holdt meg til 500-600 hvis jeg var alene, og 1000-1200 om vi var et par. Men om du har store utgifter i forbindelse med bryllupet så synes jeg det er naturlig å kutte på en eventuell gave. Du betaler jo tross alt ganske mye for å delta på dagen deres! Er det bryllup i utlandet er det i mine kretser en uskreven regel at brudeparet ikke kan ønske seg gaver. Gaven er at gjestene bruker av ferien og midler for å ta del i feiringen. Men det er selvsagt ikke alle som har fått med seg dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #18 Del Skrevet 11. juli 2011 Takk for svar! Jeg ser at folk er gavmilde her inne, og det er jo veldig hyggelig Det blir noen utgifter i forbindelse med bryllupet. Vi var i hvert vårt utdrikningslag, jeg ga 1000 for mitt, samboeren min ga 500. Hotell og reise kommer på 2000 til sammen. I tillegg skal vi hjelpe til med forberedelser og rydding. Jeg er student, men samboeren min jobber. Jeg har hittil kjøpt fra gavelisten for ca. 600 kroner, men får vurdere å legge på litt til, siden det åpenbart er vanlig å legge seg på 1000-lappen. Bryllup er utrolig hyggelig, men det blir utgifter gitt! Jeg synes ikke dere trenger å kjøpe mer. Det som er vanlig er å gi 500-1000, alt etter hvordan ens økonomiske situasjon er. Da vi var studenter hendte det ofte at vi gav mindre, for vi hadde rett og slett i råd til mer dersom hverdagen skulle gå rundt. 600 er en fin gave. Kose dere i bryllupet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #19 Del Skrevet 11. juli 2011 Jeg syns 600 høres ut som en fin gave! Jeg var i bryllup i sommer, og var med og spleisa på en gave. Vi fant ut at siden vi alle er studenter, var 500 kr per enhet (noen var par) en passende pris. Siden vi spleisa fikk vi dessuten råd til en ganske stor og flott gave. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #20 Del Skrevet 11. juli 2011 hva med de som er single da? Kan de gi 250, og 500 er "vanlig" for par? Var i ett bryllupp i vinter, hvor vi snakket om at alle skulle legge i 1000kr hver på en gave til en venninne. Vi var 5 stykker, 2 par og meg. Gjett om jeg og måtte betale 1000kroner.. Er det bare meg som syns det er urettferdig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå