Gjest Swipper Skrevet 11. juli 2011 #21 Skrevet 11. juli 2011 Bare hyggelig! Alt fettet kan være litt overveldende i starten (det var det ihvertfall for meg), men det er en vanesak. Jeg tror mye av det er psykisk, siden man har lært ganske lenge at fett er satans verk. Men det går seg til! Du får oppdatere om hvordan det går! Lykke til! Ja, skal oppdatere etterhvert!
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #22 Skrevet 11. juli 2011 Lavkarbo fungerer dårlig for dem som driver med intensiv trening. Karbohydrater er det som er lettest for kroppen å omdanne til energi. Om man skal trene hardt klarer ikke kroppen å forbrenne protein og fett fort nok, og resultatet blir at man ikke klarer å trene med høy intensitet. Selv om man har masse potensiell energi i form av proteiner og fett innabords. Redusert intensitet på treningen betyr at man får mindre helseeffekt, og må øke tidsbruken på trening for å brenne likt antall kalorier. Mindre intensitet betyr også mindre etterforbrenning, og dårligere maksimalt oksygenopptak. Godt oksygenopptak er veldig viktig for fettforbrenningen, og for å øke oksygenopptaket må man trene med høy intensitet. Dette lærte jeg -etter- at jeg testet ut lavkarbo. Jeg trener selv karate, og løper mye 4x4 i motbakker. Alt dette krever høy intensitet. Det fungerte overhodet ikke med lavkarbo. Jeg fikk samme følelsen som når man er tom for energi, og ble bare dårlig på trening. Selv om jeg altså hadde masse kalorier innabords. Jeg prøvde lavkarbo fordi det ble påstått det skulle hjelpe mot søtsug. Det gjorde det ikke. Det som har tatt knekken på mitt søtsug er å bøsse på med friske grønnsaker. Cherrytomater og paprika er gull mot søtsug. Jeg spiser enorme mengder salat og grønt, og bruker fullkornsvarianter av ris, pasta og brød. Så jeg anser lchf som "latmannsdietten" - passer kun for dem som daffer omkring Jeg er forøvrig ikke fan av folk som skal ha "spesialmat" når de kommer på besøk... Er man allergisk, helt ok. Har man bare bestemt seg for at dette vil jeg ikke spise, stiller man i mine øyne likt med kresne småunger. Man spiser det man blir servert, med mindre man blir fysisk syk av det. Jeg lager ikke spesialmat til lavkarbofolk, og jeg synes ikke noe om at folk har med seg medbragt mat med mindre de blir syke av vanlig mat.
Gjest Swipper Skrevet 11. juli 2011 #23 Skrevet 11. juli 2011 Lavkarbo fungerer dårlig for dem som driver med intensiv trening. Karbohydrater er det som er lettest for kroppen å omdanne til energi. Om man skal trene hardt klarer ikke kroppen å forbrenne protein og fett fort nok, og resultatet blir at man ikke klarer å trene med høy intensitet. Selv om man har masse potensiell energi i form av proteiner og fett innabords. Redusert intensitet på treningen betyr at man får mindre helseeffekt, og må øke tidsbruken på trening for å brenne likt antall kalorier. Mindre intensitet betyr også mindre etterforbrenning, og dårligere maksimalt oksygenopptak. Godt oksygenopptak er veldig viktig for fettforbrenningen, og for å øke oksygenopptaket må man trene med høy intensitet. Dette lærte jeg -etter- at jeg testet ut lavkarbo. Jeg trener selv karate, og løper mye 4x4 i motbakker. Alt dette krever høy intensitet. Det fungerte overhodet ikke med lavkarbo. Jeg fikk samme følelsen som når man er tom for energi, og ble bare dårlig på trening. Selv om jeg altså hadde masse kalorier innabords. Jeg prøvde lavkarbo fordi det ble påstått det skulle hjelpe mot søtsug. Det gjorde det ikke. Det som har tatt knekken på mitt søtsug er å bøsse på med friske grønnsaker. Cherrytomater og paprika er gull mot søtsug. Jeg spiser enorme mengder salat og grønt, og bruker fullkornsvarianter av ris, pasta og brød. Så jeg anser lchf som "latmannsdietten" - passer kun for dem som daffer omkring Jeg er forøvrig ikke fan av folk som skal ha "spesialmat" når de kommer på besøk... Er man allergisk, helt ok. Har man bare bestemt seg for at dette vil jeg ikke spise, stiller man i mine øyne likt med kresne småunger. Man spiser det man blir servert, med mindre man blir fysisk syk av det. Jeg lager ikke spesialmat til lavkarbofolk, og jeg synes ikke noe om at folk har med seg medbragt mat med mindre de blir syke av vanlig mat. Fint med tilbakemelding. Jeg sykler tilsammen ca. 1,5 time hver dag, da jeg sykler frem å tilbake til jobb. Kan hende det blir et problem? Jeg får hvertfall prøve og se. Om jeg finner ut at dette ikke er noe for meg så får jeg bare slutte. Men fint å høre flere syn på det. =)
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #24 Skrevet 11. juli 2011 Fint med tilbakemelding. Jeg sykler tilsammen ca. 1,5 time hver dag, da jeg sykler frem å tilbake til jobb. Kan hende det blir et problem? Jeg får hvertfall prøve og se. Om jeg finner ut at dette ikke er noe for meg så får jeg bare slutte. Men fint å høre flere syn på det. =) Det spørs jo hvor høy intensitet du har på syklingen. Om du daffer avgårde kan det jo gå bra, men om du sykler for å få skikkelig treningseffekt, altså ligge med høy puls, kan du få for lite energi. Men det er jo bare å prøve og se, det kan jo hende det funker for deg.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #25 Skrevet 11. juli 2011 Vil bare tilføye at du ikke nødvendigvis trenger å gå på lavkarbo for å bli kvitt søtsuget. Selv har jeg kuttet ut snop, kaker, kjeks, is, lefser, lyst brød + +, og holdt meg unna det i et par år. Spiser litt ved spesielle anledninger når de andre rundt meg forventer at jeg skal spise. Jeg har rett og slett vendt meg av med de usunne vanene, og søtsuget er der ikke lenger. Spiser fortsatt mye karbohydrater fra andre matvarer, så det funker på andre måter enn lchf også. Handler bare om å holde seg unna fyfy-maten lenge nok til at suget etter det slutter, og det tar omtrent like lang tid uansett om du går på lavkarbo eller ikke
Bringebærjenta Skrevet 11. juli 2011 #26 Skrevet 11. juli 2011 Jeg vil anbefale bøkene til dr Sofie Hexeberg. Frisk med lavkarbo og 100 oppskrifter. Det er ikke sikkert du blir slapp av lavkarbo. Faktisk kan du få mer energi etter den første perioden. Mange idrettsutøvere har bedret tidene sine og fått mer ut av trening ved å ha et lchf kosthold. Men vi er forskjellige. Hvis man er bedt bort får man forsyne seg med det som er mest greit synes jeg. Noen velger å ikke spise kjøtt, noen blir dårlig av melk og noen slanker seg og prøver å endre livet sitt. Kan ikke vertskapet forstå dette og "krever" at du skal spise mat som ødelegger dietten din for flere dager enn bare den dagen du spiser maten så synes jeg det er trangsynt og egoistisk. Du må ikke spise poteter til middagen, men heller forsyne deg av kjøtt/fisk, grønnsaker og saus. Etter en stund på lavkarbo/ketolyse blir jeg faktisk fysisk dårlig av mye karbo. Som sagt er det bare å prøve det ut, selv om det fungerer for meg så trenger det ikke fungere for deg. Men lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #27 Skrevet 11. juli 2011 Lavkarbo fungerer dårlig for dem som driver med intensiv trening. (...) Så jeg anser lchf som "latmannsdietten" - passer kun for dem som daffer omkring Regner med at du vet at f.eks verdensmester i triatlon spiser LCHF? Og Bjørn Ferry? Og flere fotballag? Og ganske mange vanlige folk som trener greit? Selv trener jeg styrke 3 ganger i uka (40 min program) og jogger 2 ganger i uka. Ikke helt triatlonnivå, men det er ytterst få som trener så intensivt, desto flere som trener som meg. Og det funker helt fint på LCHF, faktisk bedre for min del, jeg slipper å dytte innpå mat etter en treningsøkt fordi jeg er så "utmattet". Jeg kan fint trene en tung økt 3-4 timer etter mat, og ikke trenge mat rett etter. For de som bare hiver seg på "alle" hyper som suppedietter, pulverkurer osv så er det nok mange som ser på LCHF som en "vidunderkur" og "latmannskur". Men disse holder stort sett ikke ut lenger enn 1-2 uker. For de som setter seg inn i kostholdet før de begynner og endrer kostholdet varig, så er dette en ny livsstil som verken er vanskelig å følge eller vanskelig å leve med.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #28 Skrevet 11. juli 2011 Jeg er forøvrig ikke fan av folk som skal ha "spesialmat" når de kommer på besøk... Er man allergisk, helt ok. Har man bare bestemt seg for at dette vil jeg ikke spise, stiller man i mine øyne likt med kresne småunger. Man spiser det man blir servert, med mindre man blir fysisk syk av det. Jeg lager ikke spesialmat til lavkarbofolk, og jeg synes ikke noe om at folk har med seg medbragt mat med mindre de blir syke av vanlig mat. Men lavkarbo er da ikke "spesialmat"? Om man lager kjøttkaker så lager man f.eks bare litt ekstra grønnsaker til den som dropper poteten. Til kylling dropper man f.eks risen for ekstra salat. Om du absolutt må servere pasta når du vet at du får besøk av noen som spiser lavkarbo, så er det vel du som ikke tar hensyn heller enn at de "krever spesialbehandling"? Jeg er forsåvidt enig i at man spiser det man blir servert. Men man behøver ikke spise av alt man blir servert. Jeg dropper bare å forsyne meg av potetene, evt tar bare en liiiten en for syns skyld om det er folk jeg ikke kjenner godt. Jeg har fortsatt spist det jeg ble servert. Jeg er ikke allergisk mot noe så vidt jeg vet. Men jeg spiser ikke brød og pasta fordi jeg blir skikkelig dårlig i magen av det. Er ikke det god nok grunn heller? Hva med en diabetiker som ikke MÅ spise lavkarbo (fordi man alltids kan bruke mer insulin), men som velger det?
Gjest Swipper Skrevet 12. juli 2011 #29 Skrevet 12. juli 2011 Regner med at du vet at f.eks verdensmester i triatlon spiser LCHF? Og Bjørn Ferry? Og flere fotballag? Og ganske mange vanlige folk som trener greit? Selv trener jeg styrke 3 ganger i uka (40 min program) og jogger 2 ganger i uka. Ikke helt triatlonnivå, men det er ytterst få som trener så intensivt, desto flere som trener som meg. Og det funker helt fint på LCHF, faktisk bedre for min del, jeg slipper å dytte innpå mat etter en treningsøkt fordi jeg er så "utmattet". Jeg kan fint trene en tung økt 3-4 timer etter mat, og ikke trenge mat rett etter. For de som bare hiver seg på "alle" hyper som suppedietter, pulverkurer osv så er det nok mange som ser på LCHF som en "vidunderkur" og "latmannskur". Men disse holder stort sett ikke ut lenger enn 1-2 uker. For de som setter seg inn i kostholdet før de begynner og endrer kostholdet varig, så er dette en ny livsstil som verken er vanskelig å følge eller vanskelig å leve med. Når vi er inne på det så er det vel en del fotballspillere som har gått over på dette kostholdet også. Blant annet Strømsgodset(?). De har jo blitt en del bedre på banen, om det kommer av LCHF eller andre ting vet jeg ikke, men man må jo bare prøve =)
Meadow Skrevet 13. juli 2011 #30 Skrevet 13. juli 2011 Jeg er ikke allergisk mot noe så vidt jeg vet. Men jeg spiser ikke brød og pasta fordi jeg blir skikkelig dårlig i magen av det. Er ikke det god nok grunn heller? Hva med en diabetiker som ikke MÅ spise lavkarbo (fordi man alltids kan bruke mer insulin), men som velger det? Enig! Jeg får vondt i magen jeg også... så hvis jeg skal spise pasta for å være en høflig gjest, så blir jeg sittende på do resten av kvelden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå