Gjest Swipper Skrevet 9. juli 2011 #1 Skrevet 9. juli 2011 Jeg vurderer å begynne på et LCHF kosthold. Både pga vektnedgang og en bedre helse. Også er det jo så masse god mat en kan spise i det kostholdet. Blant annet masse ost, som jeg elsker! Lurer i den forbindelse på erfaringer fra andre som har prøvd eller går på dette kostholdet. Tenker på helsemessige fordeler/ulemper. Hvordan det er med tanke på å lage middag/lunsj til å ha med på jobb. Og hvordan du/dere gjør det om du skal på besøk og ikke kan bestemme maten selv? Og andre ting dere kan komme på?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 LCHF har ikke noen dokmentert effekt mtp vektreduksjon og bedre helse generelt. Hvis du vil ned i vekt bude du nok heller vurdere et kosthold som består av varierte, sunne råvarer og lite sukker og fett, kombinert med mer aktivitet. Spis mye frukt og grønnsaker, mer lyst enn rødt kjøtt, og moderat med karbohydrater. Kroppen trenger karbo, å kutte det ut vil føre til mangel.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #4 Skrevet 10. juli 2011 Det er utallige tråder i forumet "kosthold og trening", søk der
Gjest Swipper Skrevet 10. juli 2011 #5 Skrevet 10. juli 2011 LCHF har ikke noen dokmentert effekt mtp vektreduksjon og bedre helse generelt. Lurer på hvor du har dette fra? Altså hvor du har funnet den informasjonen. Hvis det ikke er så bra som alle sier så er det jo greit å revurdere det.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #6 Skrevet 10. juli 2011 Det finnes ingen publiserte artikler som viser at lchf har noen bedre effekt enn andre dietter. Det finnes mange publiserte artikler om lchf (og andre dietter forsåvidt), men ingen av dem viser at lchf er en bedre metode for å gå ned i vekt.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. juli 2011 #8 Skrevet 10. juli 2011 Min personlige erfaring er ikke bra. Gikk opp i vekt og fikk høyere kolesterol. I samråd med lege og ernæringsfysiolog fant vi altså ut at dette kostholdet ikke passet meg og min kropp, men vet mange som er svært fornøyde
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #9 Skrevet 10. juli 2011 Jeg er noen uker ut i ketolyse-kuren og er veldig fornøyd. De mest markante endringene er 16 cm mindre rundt livet på 3 uker, mer energi og generelt bedre humør og trivsel. Jeg føler meg ikke like oppblåst og søtsuget er så godt som borte. Med tanke på besøk og sånt, så har jeg opplyst folk om at jeg er i gang med ketolyse, mest fordi jeg har en teori om at når alle vet det blir det lettere å holde seg til det. Det har gjort det ganske greit med tanke på besøk. Det er jo også mye jeg kan spise, f. eks alt av kjøtt, mye grønnsaker, melkeprodukter ect, så det har ikke vært noe problem så langt. Nå skal det også sies at man ikke kutter ut karber på lavkarbo, man kutter ned. For min del har den største endringen vært at jeg må velge vekk de raske og usunne karbohydratene, som f. eks sukker. Etter at jeg begynte med dette er jeg litt i sjokk over de enorme megdene sukker som pøses inn i absolutt alt. I en pose med taco-krydder er det f. eks ganske mange gram med unødvendig sukker. Nå skal man som sagt altså spise noe karber på dette kostholdet, så for min del har det ført til at jeg har byttet ut de raske, usunne karbene med de som faktisk er bra. Jeg spiser f. eks grønnsaker til alle måltid, isberg, hjertesalat, spinat, agurk, tomat, løk, vårløk, purre, aubergine, squash osv. For å få opp fettmegden går det også mye i sunt fett, som fet fisk, oliven og avokado. På toppen av det hele krever ketolysekuren at man er i aktivitet, så jeg går turer hver eneste dag. Noe som er en stor forbedring for meg. Når jeg en dag når den vekta jeg ønsker, så kommer jeg til å gå over på en lavkarbo retning som tillater litt mer karber enn ketolyse. Da blir det også plass til moderate mengder av f. eks grovt brød ect., i tillegg. Så, du som mener at det er usunt med denne typen kosthold, kan du peke på hva problemet er her? 1
Gjest Swipper Skrevet 11. juli 2011 #10 Skrevet 11. juli 2011 Jeg er noen uker ut i ketolyse-kuren og er veldig fornøyd. De mest markante endringene er 16 cm mindre rundt livet på 3 uker, mer energi og generelt bedre humør og trivsel. Jeg føler meg ikke like oppblåst og søtsuget er så godt som borte. Med tanke på besøk og sånt, så har jeg opplyst folk om at jeg er i gang med ketolyse, mest fordi jeg har en teori om at når alle vet det blir det lettere å holde seg til det. Det har gjort det ganske greit med tanke på besøk. Det er jo også mye jeg kan spise, f. eks alt av kjøtt, mye grønnsaker, melkeprodukter ect, så det har ikke vært noe problem så langt. Nå skal det også sies at man ikke kutter ut karber på lavkarbo, man kutter ned. For min del har den største endringen vært at jeg må velge vekk de raske og usunne karbohydratene, som f. eks sukker. Etter at jeg begynte med dette er jeg litt i sjokk over de enorme megdene sukker som pøses inn i absolutt alt. I en pose med taco-krydder er det f. eks ganske mange gram med unødvendig sukker. Nå skal man som sagt altså spise noe karber på dette kostholdet, så for min del har det ført til at jeg har byttet ut de raske, usunne karbene med de som faktisk er bra. Jeg spiser f. eks grønnsaker til alle måltid, isberg, hjertesalat, spinat, agurk, tomat, løk, vårløk, purre, aubergine, squash osv. For å få opp fettmegden går det også mye i sunt fett, som fet fisk, oliven og avokado. På toppen av det hele krever ketolysekuren at man er i aktivitet, så jeg går turer hver eneste dag. Noe som er en stor forbedring for meg. Når jeg en dag når den vekta jeg ønsker, så kommer jeg til å gå over på en lavkarbo retning som tillater litt mer karber enn ketolyse. Da blir det også plass til moderate mengder av f. eks grovt brød ect., i tillegg. Så, du som mener at det er usunt med denne typen kosthold, kan du peke på hva problemet er her? Så bra at du har hatt så mange fordeler ved dette kostholdet. Høres jo helt fantastisk ut med mer energi og bedre humør samt alt annet som følger med. Jeg kan heller ikke helt forstå det AB sier om at det ikke er bra osv for jeg har nesten kun hørt historier som dine. Selvfølgelig er det ikke sånn at alle kan ha et slikt kosthold, men jeg vet jo ikke hvordan det funker på meg før jeg har prøvd. Men lurer på hvor mange gram karbohydrater du spiser hver dag? Jeg har blant annet lest av man bør ligge på under 20g om man ønsker vektnedgang.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #11 Skrevet 11. juli 2011 Så bra at du har hatt så mange fordeler ved dette kostholdet. Høres jo helt fantastisk ut med mer energi og bedre humør samt alt annet som følger med. Jeg kan heller ikke helt forstå det AB sier om at det ikke er bra osv for jeg har nesten kun hørt historier som dine. Selvfølgelig er det ikke sånn at alle kan ha et slikt kosthold, men jeg vet jo ikke hvordan det funker på meg før jeg har prøvd. Men lurer på hvor mange gram karbohydrater du spiser hver dag? Jeg har blant annet lest av man bør ligge på under 20g om man ønsker vektnedgang. Du får mer energi og livsglede av alle grønnsakene. Alt du trenger å gjøre er å kutte ut sukker og kutte ned/ut hvetemelet.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #12 Skrevet 11. juli 2011 Så bra at du har hatt så mange fordeler ved dette kostholdet. Høres jo helt fantastisk ut med mer energi og bedre humør samt alt annet som følger med. Jeg kan heller ikke helt forstå det AB sier om at det ikke er bra osv for jeg har nesten kun hørt historier som dine. Selvfølgelig er det ikke sånn at alle kan ha et slikt kosthold, men jeg vet jo ikke hvordan det funker på meg før jeg har prøvd. Men lurer på hvor mange gram karbohydrater du spiser hver dag? Jeg har blant annet lest av man bør ligge på under 20g om man ønsker vektnedgang. Jeg følger som sagt Ketolyse-kuren, som er relativt streng, og da er det max 15 g for kvinner og 20 g for menn. Det høres lite ut, men det går faktisk helt greit. Det er en overgangsperiode som er tøff, fordi man finner ut ganske raskt at veldig mange av de varene man tar for gitt er proppfulle av karber. Før pleide jeg f. eks å lage sånne små poser med nescafes caffelatte. Det viste seg ganske rast at en slik liten pose innholder nesten en hel dagsrasjon med karber! Store mengder karber gjelder spesielt ferdigvarer og halvfabrikater, så man må være obs på en del slike ting. Når man klarer å skrelle bort disse og finne frem til alternativer, så går det ganske så greit. Jeg tror det er veldig viktig å sette seg inn i dette med lavkarbo, før man hopper inn i det. Om man ikke vet hva man driver med, så er det fort gjort å gå i fellene, og da funker det ikke. På ketolyse-kuren er det f. eks ikke rom for å skeie ut og spise absolutt hva man vil hver lørdag. Og for noen er det rett og slett ikke rett type kosthold. Men som du sier selv, det vet du ikke før du har prøvd. Bare spør om det er noe du lurer på.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #13 Skrevet 11. juli 2011 Jeg kan også nevne at jeg har prøvd det meste av lavkalorikurer tildigere. Lavkarbo er uten tvil bedre. Først og fremst fordi jeg er mye mindre fokusert på mat. På lavkalori stresset jeg veldig med mat. Spise ofte, spise lite, spise kalorifattige produkter ect. På lavkarbo er alt det stresset borte. Jeg spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. Maten jeg spiser er god, så jeg går ikke rundt og drømmer om annen mat. Søtsuget er også borte. Forrige uke fikk jeg en diger boks med toffifee i gave. På lavkalori hadde den plaget meg til jeg hadde overbevist meg om at det er lov å skeie ut (lørdag, lillelørdag, nesten lørdag, gave, spesiell anledning, u name it), gaflet innpå en del og fått dårlig samvittighet. Nå plaget den ikke i det hele tatt, jeg hadde rett og slett ikke lyst på. Så den fikk samboeren og broren min ta seg av, uten at jeg har tatt så mye som en bit Det føltes som en ganske deilig seier, og det gjør meg også trygg på at dette er et type kosthold som jeg kan klare å holde meg til over tid. Jeg er ikke sulten og føler meg sunnere og i mer balanse enn noensinne. 1
Gjest Swipper Skrevet 11. juli 2011 #14 Skrevet 11. juli 2011 Jeg har allerede begynt å kutte ut noen av karbene sånn delvis før jeg kjører på for fullt, og jeg er overrasket selv over hvor mye karbohydrater det finnes i en del mat. Jeg som trodde jeg kunne så mye :gjeiper: Jeg har også prøvd meg på lavkalori (flere ganger), men jeg holder kun ut to dager eller tre også klarer jeg ikke mer. Må hele tiden passe på når jeg skulle spise og hva jeg skulle spise. Hadde nesten bare mat på hjernen hele tiden for å passe på at jeg ikke spiste for mye. Ganske slitsomt i grunn. Hvor lang tid tok det før du merket at søtsuget var borte? Det er vel akkurat det jeg sliter med for øyeblikket. Hehe.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #15 Skrevet 11. juli 2011 Jeg har allerede begynt å kutte ut noen av karbene sånn delvis før jeg kjører på for fullt, og jeg er overrasket selv over hvor mye karbohydrater det finnes i en del mat. Jeg som trodde jeg kunne så mye :gjeiper: Jeg har også prøvd meg på lavkalori (flere ganger), men jeg holder kun ut to dager eller tre også klarer jeg ikke mer. Må hele tiden passe på når jeg skulle spise og hva jeg skulle spise. Hadde nesten bare mat på hjernen hele tiden for å passe på at jeg ikke spiste for mye. Ganske slitsomt i grunn. Hvor lang tid tok det før du merket at søtsuget var borte? Det er vel akkurat det jeg sliter med for øyeblikket. Hehe. Ja, det er akkurat sånn jeg har hatt det på lavkalori også! Pluss at det har vært deprimerende å "gnage på en selleri" når de andre koser seg med god mat og drikke. Det går bedre nå. I helga koste vi oss f. eks med løvstek, gubb hadde potetbåter ved siden av, mens jeg koste meg med smeltet ost, salat og rømme som tilbehør. Funket som bare det, og nesten ingen karber! Det tok vel ca 1-2 uker tenker jeg. Men nå tar jeg også kosttilskudd som er beregnet på kuren, og en av de er krom, som hjelper på søtsuget. Så om du ikke allerede tar krom, så kan det være et godt tips. Den første uka hadde jeg en del hodepine, sukkerabstinenser, men det har også gitt seg. For meg har det også vært viktig å ikke gå så lenge at jeg blir skikkelig sulten, for da begynner jeg å fyse på alt mulig rart. Jo, et annet triks for å overleve det første søtsuget var også å kose meg litt med f. eks f. eks bringebær med litt kremfløte. Bringebær har ikke så mye karber, men de smaker søtt, slik at man får slukket "tørsten". Jordbær gjør samme nytten, men har flere karber, så man kan spise mer bringebær. I tillegg prøvde jeg å styre unna varer med kunstig søtning, f. eks lettbrus, fordi søtningen kan forsterke søtsuget. Nå som søtsuget er borte unner jeg meg et glass pepsi max eller fun-light i ny og ne, men jeg tror det var lurt å kutte det ut i starten.
Gjest Swipper Skrevet 11. juli 2011 #16 Skrevet 11. juli 2011 Ja, det er akkurat sånn jeg har hatt det på lavkalori også! Pluss at det har vært deprimerende å "gnage på en selleri" når de andre koser seg med god mat og drikke. Det går bedre nå. I helga koste vi oss f. eks med løvstek, gubb hadde potetbåter ved siden av, mens jeg koste meg med smeltet ost, salat og rømme som tilbehør. Funket som bare det, og nesten ingen karber! Det tok vel ca 1-2 uker tenker jeg. Men nå tar jeg også kosttilskudd som er beregnet på kuren, og en av de er krom, som hjelper på søtsuget. Så om du ikke allerede tar krom, så kan det være et godt tips. Den første uka hadde jeg en del hodepine, sukkerabstinenser, men det har også gitt seg. For meg har det også vært viktig å ikke gå så lenge at jeg blir skikkelig sulten, for da begynner jeg å fyse på alt mulig rart. Jo, et annet triks for å overleve det første søtsuget var også å kose meg litt med f. eks f. eks bringebær med litt kremfløte. Bringebær har ikke så mye karber, men de smaker søtt, slik at man får slukket "tørsten". Jordbær gjør samme nytten, men har flere karber, så man kan spise mer bringebær. I tillegg prøvde jeg å styre unna varer med kunstig søtning, f. eks lettbrus, fordi søtningen kan forsterke søtsuget. Nå som søtsuget er borte unner jeg meg et glass pepsi max eller fun-light i ny og ne, men jeg tror det var lurt å kutte det ut i starten. Ja masse godt man kan lage selvom man ikke skal ha så mye karber. Også elsker jeg ost :gjeiper: . Lurer på en ting til. Har du brukt noen bøker eller bare lest deg til det på nettet? Jeg vurderer å skaffe meg boken "Slank med ketolysekuren" av Torkil P. Andersen. Eller om du vet om noet annet lesestoff?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #17 Skrevet 11. juli 2011 Ja masse godt man kan lage selvom man ikke skal ha så mye karber. Også elsker jeg ost :gjeiper: . Lurer på en ting til. Har du brukt noen bøker eller bare lest deg til det på nettet? Jeg vurderer å skaffe meg boken "Slank med ketolysekuren" av Torkil P. Andersen. Eller om du vet om noet annet lesestoff? Ost er bra! Jeg har funnet ut at det er nesten ingen grenser for hva man kan ha ost på! Jarlsberg har 0 karber, så Jarlsberg er min bestevenn! Det eneste man skal passe på er at en del reven ost har tilsatt stivelse (karber) for ikke å klumpe seg, så om du kjøper revet oss, pass på at det er en av de som heter Ost og ikke bare Revet. Om du skal gå for ketolyse, så bør du så absolutt skaffe deg den boken ja! Den har alt du trenger å vite, fra en generell innføring, fakta om overvekt og slanking, alt som skjer i kroppen, til oppskrifter, tabeller over karber i forskjellige matvarer, forslag til trening, info om kosttilskudd osv. Det finnes jo en del lavkarbo kokebøker, jeg har noen, men bruker dem lite. Det er nemlig slik at mange av oppskriftene er lavkarbo i forhold til andre retninger, men allikevel har for mange karber i forhold til ketolyse. Så på forumet er det lettere å finne oppskifter som er ketolysevennlige. I tillegg står antall karber oppgitt i alle oppskiftene i ketolyseboka, det gjør de ikke i alle lavkarbobøker, så da er det mer pes å regne ut. Noen oppskifter i slike bøker funker fint, men iom at det er en del som ikke funker til ketolyse-kuren, så ville jeg ha prioritert ketolyse-boka. I tillegg til den boken anbefaler jeg http://forum.lavkarbo.no/index.php . Der har man bla et eget underforum for ketolyse, mange oppskrifter og Torkil P. Andersen er medlem og stikker innom i ny og ne. Den siden er gull, jeg henter det meste av oppskifter der. I tillegg er det mange hyggelige medlemmer med mye kunnskap, og man kan finne tips om det meste. Det er også egne tråder for medlemmer som starter samme måned, slik at man har noen som befinner seg på ca samme sted som man kan bli motivert av og utveksle erfaringer med. Om du ikke allerede vet om den, så kan jeg også anbefale diett.no. Der kan skrive inn det du spiser, og få opp hvor mange gram og prosent du spiser av de forskjellige tingene (fett, protein, karber, kalorier ect). Den er gratis og veldig smart å bruke i starten for å få oversikten. I forhold til ketolyse skal man jo ha max 15 g karber, så ditt.no gir deg en enkel måte å holde tellinga på. I tillegg er en god fordeling ca 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater. (kalorier skal man drite i med god samvittighet! ) Der er også denne kalkulatoren gull. Om man "kjøre seg fast" (vekten stopper) så er også en slik oversikt fin for å prøve å finne ut hva problemet kan være.
Gjest Swipper Skrevet 11. juli 2011 #18 Skrevet 11. juli 2011 Tusen takk for all informasjon! Du er en knupp Da er det bare for meg å få skaffet den boka og lese til meg litt mer før jeg starter =D
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #19 Skrevet 11. juli 2011 Her er forresten en handleliste for de som skal starte med ketolyse: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21567 . Den er veldig smart, for kuren blir veldig mye enklere å følge med når man har det man trenger i skapene for å lage variert kost og prøve seg på oppskriftene der inne. Jeg vet ikke om det står på lista, men jeg pleier også å alltid ha et par pakker løvstek liggende i fryseren. Stabburet sin har 0 karber og et greit innhold av fett og proteiner. Det er enkelt, i tillegg til at det er lett å lesse på med grønnsaker. Min favoritt er å smelte ost på løvsteken og lesse på med salat, agurk, en del tomat og løk og litt seterrømme. Mettende og kjempe godt! Et annet tips er å velge kylling med skinn fremfor kyllingfilet, for å få opp fettet.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #20 Skrevet 11. juli 2011 Tusen takk for all informasjon! Du er en knupp Da er det bare for meg å få skaffet den boka og lese til meg litt mer før jeg starter =D Bare hyggelig! Alt fettet kan være litt overveldende i starten (det var det ihvertfall for meg), men det er en vanesak. Jeg tror mye av det er psykisk, siden man har lært ganske lenge at fett er satans verk. Men det går seg til! Du får oppdatere om hvordan det går! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå