AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #21 Skrevet 11. juli 2011 Skrev naboen klagen direkte til deg? Det kan ikke personen gjøre faktisk. Hvis du bor i borettslag og andre beboere har klager på deg skal dette gå gjennom styret. Sitter faktisk i styret selv i et borettslag. Styret skal i så fall informere deg hva som kreves av deg som beboer. Normalt får man utdelt regler når man flytter inn hva du som eier er forpliktet til og gjøre. Men har du hage utforbi så er det din plikt og holde den iorden. Alle beboere har som regel en plikt og holde orden rundt eiendommen. Slik har vi det faktisk. Noen tror vi er vaktmestere og forlanger at vi skal male, sope, og rydde skit etter andre og de kan gjøre som de vil men sånn er det faktisk ikke. Opplever her at de som klager mest er de som roter mest. Men du kan jo ta en prat med noen i styret og høre hva de mener. Men naboen din har altså begått en feil med og sende brevet direkte til deg.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #22 Skrevet 11. juli 2011 Skrev naboen klagen direkte til deg? Det kan ikke personen gjøre faktisk. Hvis du bor i borettslag og andre beboere har klager på deg skal dette gå gjennom styret. Sitter faktisk i styret selv i et borettslag. Styret skal i så fall informere deg hva som kreves av deg som beboer. Normalt får man utdelt regler når man flytter inn hva du som eier er forpliktet til og gjøre. Men har du hage utforbi så er det din plikt og holde den iorden. Alle beboere har som regel en plikt og holde orden rundt eiendommen. Slik har vi det faktisk. Noen tror vi er vaktmestere og forlanger at vi skal male, sope, og rydde skit etter andre og de kan gjøre som de vil men sånn er det faktisk ikke. Opplever her at de som klager mest er de som roter mest. Men du kan jo ta en prat med noen i styret og høre hva de mener. Men naboen din har altså begått en feil med og sende brevet direkte til deg. Selvfølgelig kan man klage direkte til naboene! Det er faktisk det redeligste å gjøre. -Offisielle- klager må man selvsagt sende til styret, men det er vanlig, normal folkeskikk å si ifra til personen direkte før man gjør dette, ettersom klager sendt til styret får større følger enn om man enkelt og greit sier ifra til personen man har problemer med så hun får en sjangs til å rette opp i ting uten å havne i "svarteboka" til styret. I dette tilfellet var jo ts ikke klar over at hun måtte gjøre dette selv, og har ikke latt være fordi hun er vanskelig. Å sende klage til styret er som å ringe rett til politiet når noen har fest i stedet for å ringe på og be dem skru ned lyden først. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #23 Skrevet 12. juli 2011 Selvfølgelig kan man klage direkte til naboene! Det er faktisk det redeligste å gjøre. -Offisielle- klager må man selvsagt sende til styret, men det er vanlig, normal folkeskikk å si ifra til personen direkte før man gjør dette, ettersom klager sendt til styret får større følger enn om man enkelt og greit sier ifra til personen man har problemer med så hun får en sjangs til å rette opp i ting uten å havne i "svarteboka" til styret. I dette tilfellet var jo ts ikke klar over at hun måtte gjøre dette selv, og har ikke latt være fordi hun er vanskelig. Å sende klage til styret er som å ringe rett til politiet når noen har fest i stedet for å ringe på og be dem skru ned lyden først. I dette tilfellet skal det gå via styret, vi snakker om vedlikehold ikke fest. Vi får titt og ofte klage fra beboere pga manglende vilje til og gjøre ting som beboer er pliktig til og gjøre. Hadde beboere sprunget rundt til verandre hadde det blitt skikkelig sur stemning. Snakker av god erfaring her. Styret er der for og ordne opp i ting. Hos oss har beboerne fått skriftlig melding om at alle klager skal gå via styret uansett hva det gjelder. Når det gjelder bråk og fest og beboer ikke roer seg når andre ringer på så ringer man politiet. Men det var ikke det som det var snakk om her.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #24 Skrevet 12. juli 2011 Her er en oversikt over de fleste vanlige ugras: http://foto.bioforsk.no/fotoweb/ugras/no/index.fwx Kan kanskje være litt vanskelig om du har 0 peiling på planter fra før, men... Ville også hørt med styret og/eller den beboeren som klaget om hjelp til hvordan du skal stelle hagebiten din.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #25 Skrevet 12. juli 2011 Vet ikke hva luking og ugress er altså. Sånn går det når foreldre overbeskytter barna sine folkens. Noe dritt når det virkelig liv treffer deg i fleisen da 2
Tropic Skrevet 12. juli 2011 #26 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Kan en nabo virkelig kreve at deres naboer må luke hagen sin??? Høres helt på trynet ut... Skjønner at alle må klippe plenen i ny og ned, men om man vil luke eller ikke må man jo få bestemme selv? Endret 12. juli 2011 av Tropic
Cho Kon It Skrevet 12. juli 2011 #27 Skrevet 12. juli 2011 Vet ikke hva luking og ugress er altså. Sånn går det når foreldre overbeskytter barna sine folkens. Noe dritt når det virkelig liv treffer deg i fleisen da Ja det er noe dritt med de foreldrene som overbeskytter barna sine fra luking og ugress! 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #28 Skrevet 12. juli 2011 Vet ikke hva luking og ugress er altså. Sånn går det når foreldre overbeskytter barna sine folkens. Noe dritt når det virkelig liv treffer deg i fleisen da Jepp, nåde de foreldrene som oppdrar barna sine i en blokkleilighet hvor det nærmeste man kommer en hage er en blomsterkasse som henger på utsiden av rekkverket
Rayanne Skrevet 12. juli 2011 #29 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Vet ikke hva luking og ugress er altså. Sånn går det når foreldre overbeskytter barna sine folkens. Noe dritt når det virkelig liv treffer deg i fleisen da Det virkelige liv = Ugress? Du vet at det finnes barn som vokser opp uten hage? TS: Det første du bør gjøre er å sjekke reglene for borettslaget angående vedlikehold av uteareal/hage, og så forholde deg til det. Naboen din kan ikke pålegge deg noe utover dette. Dessuten kan ikke naboen din definere hva som er ugress i din hage. Selv hadde jeg nok anlagt løvetannfarm eller villblomsteng i ren trass. Endret 12. juli 2011 av Rayanne 1
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 12. juli 2011 #30 Skrevet 12. juli 2011 Takk for svar alle sammen. Skjønner at mange syns det er rart jeg ikke har hørt om ugress/luking, men har aldri hatt hage og derfor ikke trengt å forholde meg til det. Kom hjem i kveld og da var hagen klippet og tydeligvis alt ugress borte. Noen som var utålmodig ja! Får investere i en saks eller noe og begynne og klippe selv neste gang.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #31 Skrevet 12. juli 2011 Ja det er noe dritt med de foreldrene som overbeskytter barna sine fra luking og ugress! Vel, er de så overbeskyttet at de ikke vet hva noe så vanlig som ugress er, så lurer jeg på hva annet de ikke har fått med seg. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #32 Skrevet 12. juli 2011 Det virkelige liv = Ugress? Du vet at det finnes barn som vokser opp uten hage? TS: Det første du bør gjøre er å sjekke reglene for borettslaget angående vedlikehold av uteareal/hage, og så forholde deg til det. Naboen din kan ikke pålegge deg noe utover dette. Dessuten kan ikke naboen din definere hva som er ugress i din hage. Selv hadde jeg nok anlagt løvetannfarm eller villblomsteng i ren trass. Ehh..... Jeg vokste opp i blokk, men jeg hadde da sett en hage! Kjente jo folk som hadde hage og fikk jo med meg at de stelte den. Så at de lukte i nabolaget. Da jeg fikk hage selv, så jeg forskjell på gress og ugress........ Vet jo hvordan gress ser ut også. Eller vet ikke folk i blokk slikt? 2
Cho Kon It Skrevet 12. juli 2011 #33 Skrevet 12. juli 2011 Ehh..... Jeg vokste opp i blokk, men jeg hadde da sett en hage! Kjente jo folk som hadde hage og fikk jo med meg at de stelte den. Så at de lukte i nabolaget. Da jeg fikk hage selv, så jeg forskjell på gress og ugress........ Vet jo hvordan gress ser ut også. Eller vet ikke folk i blokk slikt? Så du tror altså at alle har de samme kunnskapene, og hvis noen mangler en kunnskap så er de bortskjemte?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #34 Skrevet 12. juli 2011 Så du tror altså at alle har de samme kunnskapene, og hvis noen mangler en kunnskap så er de bortskjemte? Ikke bortskjemt. Overbeskyttet. 1
Cho Kon It Skrevet 12. juli 2011 #35 Skrevet 12. juli 2011 Ikke bortskjemt. Overbeskyttet. Åh unnskyld - overbeskyttet. Hvis noen mangler en kunnskap så er de altså overbeskyttet. Good to know!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #36 Skrevet 12. juli 2011 Åh unnskyld - overbeskyttet. Hvis noen mangler en kunnskap så er de altså overbeskyttet. Good to know! Ja, det er dessverre konsekvensen av det. Forresten så er mange av dagens unge så overbeskyttet at de ikke vet hva renter er. Tragisk! 1
Cho Kon It Skrevet 12. juli 2011 #37 Skrevet 12. juli 2011 Ja, det er dessverre konsekvensen av det. Forresten så er mange av dagens unge så overbeskyttet at de ikke vet hva renter er. Tragisk! Bedre å være overbeskyttet enn å være et troll! 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #38 Skrevet 12. juli 2011 Bedre å være overbeskyttet enn å være et troll! Da tror jeg du ikke har fått med deg hva et troll er........ 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #39 Skrevet 12. juli 2011 Takk for svar alle sammen. Skjønner at mange syns det er rart jeg ikke har hørt om ugress/luking, men har aldri hatt hage og derfor ikke trengt å forholde meg til det. Kom hjem i kveld og da var hagen klippet og tydeligvis alt ugress borte. Noen som var utålmodig ja! Får investere i en saks eller noe og begynne og klippe selv neste gang. Skulle tro du var naboen min, for det samme skjedde her :D
Tøydokke Anna Skrevet 12. juli 2011 #40 Skrevet 12. juli 2011 Hvis du ikke vet hva ugress er, burde du ikke hatt hage 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå