Gå til innhold

Klage fra nabo

Anbefalte innlegg

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Er det mulig. Fikk nettopp skriftlig klage fra en nabo at jeg må ta vekk ugress fra plenen min. Hun nevnte noe om luking, men hva betyr det? Og hvordan ser ugress ut? Jeg kan ingenting om hagearbeid. Trodde det var borettslaget som ordnet sånt jeg. Merkelig hva folk skal bry seg med.

• Liker 2
Gjest Purple Haze
Skrevet

Du har da ansvar for din egen hage selv om du bor i borettslag. Hvis du synes det er vanskelig å vite hva som er ugress, kan sikkert denne naboen hjelpe deg. Ugresset nappes opp og hives på der til egnet sted.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, vet du ikke hva luking er?

• Liker 7
Gjest Bjørn82
Skrevet

hehe.. dette var gøy. Skøyer du nå eller?

• Liker 4
Gjest Consensio
Skrevet

Du klipper gresset. Dersom du har blomsterbed så luker du da dette for det som ser ut som gress, løvetann og annet bortsett fra blomster, så det ser pent ut. Dersom du har bed, men ingen blomster og ikke gidder bruke tid på det heller, så kan du jo luke det for gress og helle over småstein så det ikke ser så sjuskete ut.

Det er det som skal til egentlig for at det skal se greit ut, uten at jeg vet eksakt hvordan din hageflekk ser ut da.

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Seriøst, jeg vet ikke hva luking er. Hvordan foregår det? Jeg har aldri hatt hage før jeg. Prøvde å sjekke hagen min nå (har busker og gress rundt en steinterrasse) men jeg vet jo ikke hvordan ugress ser ut. For busken er ikke ugress eller?

Er det teit å ringe på hos naboen som klagde og spør om dette? Kommer han til å syns jeg er blond da? Vurdere å leie en polakk til å fikse dette, jeg kan seriøst ingenting om hagearbeid..

• Liker 3
Skrevet

Er det mulig. Fikk nettopp skriftlig klage fra en nabo at jeg må ta vekk ugress fra plenen min. Hun nevnte noe om luking, men hva betyr det? Og hvordan ser ugress ut? Jeg kan ingenting om hagearbeid. Trodde det var borettslaget som ordnet sånt jeg. Merkelig hva folk skal bry seg med.

Din hage er ditt ansvar. Hva du velger å gjøre med hagen din er derimot din sak. Det er likevel en kjensgjerning at en overgrodd hage er synonymt med latskap, styggedom og sykelighet i manges øyne, altså fy-fy. Den enkleste løsningen for deg blir nok å skaffe deg en gressklipper og klippe ned alt som vokser. Å luke er å fjerne ugress. Ugress er - enkelt sagt - planter som ikke er gress eller blomster du har plantet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo at plenen er din. Er det din plen, og ikke en del av fellesområdet, så er det ditt ansvar å holde plenen ved like. Du er pliktig å holde din del av området i presentabel stand. Les vedtektene for borettslaget. De skal du ha fått da du flyttet inn, og de burde du satt deg inn i på forhånd. Vet du ikke hva ugress er for noe, kan du låne en bok om hagestell på biblioteket. Verre er det ikke.

De fleste liker å ha det pent og ordentlig rundt seg. Om du ikke gjør din del av jobben med å holde borettslaget i presentabel stand er det klart det er irriterende for naboene.

• Liker 2
Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Din hage er ditt ansvar. Hva du velger å gjøre med hagen din er derimot din sak. Det er likevel en kjensgjerning at en overgrodd hage er synonymt med latskap, styggedom og sykelighet i manges øyne, altså fy-fy. Den enkleste løsningen for deg blir nok å skaffe deg en gressklipper og klippe ned alt som vokser. Å luke er å fjerne ugress. Ugress er - enkelt sagt - planter som ikke er gress eller blomster du har plantet.

Takk for svar! Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Skrevet

Syntes det er merkelig at naboen blander seg opp i hva du gjør med din egen hage... Jeg klipper plenen utenfor leiligheten min og det er mine naboer fornøyd med... Du kan jo gjøre som folk sier å bare fjerne bedene så sant det er din hage ene og alene, men om det er det, skjønner jeg fortsatt ikke hvordan naboene mener de kan ha rett til å bry seg...

Om det er borettslag, er det vanlig å få en liste over plikter vasking osv... Har du fått et sånn, kan det jo være lurt å gå over den

• Liker 1
Skrevet

skjønner godt det der :P da jeg flyttet inn i leiligheten min, og det ble sommer skjønte jeg ikke forskjell på ugress og spirer fordi jeg ikke ante hva den forrige eieren hadde plantet.

Har bare latt ting i beddet gro jeg også dro jeg opp det jeg kan se er gress og later som jeg har luket:P

Heldigvis er det ingen som har klagd på meg, men det kan være fordi det kun er mannfolk som har hageflekk der jeg bor og de bryr seg heller ikke om beddet :P

• Liker 2
Skrevet

Vi har plen foran og bak. Jeg klipper den, og ferdig med det. Har plenty med ugress, men jeg står da ikke å luker der ute. Alt klippes og ferdig. Kjøp deg en Flymo, så er jobben gjort på noen minutter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er merkelig at naboen blander seg opp i hva du gjør med din egen hage... Jeg klipper plenen utenfor leiligheten min og det er mine naboer fornøyd med... Du kan jo gjøre som folk sier å bare fjerne bedene så sant det er din hage ene og alene, men om det er det, skjønner jeg fortsatt ikke hvordan naboene mener de kan ha rett til å bry seg...

Om det er borettslag, er det vanlig å få en liste over plikter vasking osv... Har du fått et sånn, kan det jo være lurt å gå over den

Det er borettslag det er snakk om. Det er noe annet enn om det hadde vært selveie. I et borettslag har man selv ansvar for, og kan gjøre som man vil med, det som befinner seg innendørs (med visse unntak, som ved vannrør og andre ting som påvirker felles deler av bygningsmassen). Utendørs er man derimot ikke fri til å gjøre som man vil. Man kan f.eks. ikke male huset som man selv vil. Det er borettslaget som eier bygningsmassen, og som har ansvaret for utearealene. Reglene i borettslaget sier hva man er pliktig til å gjøre for å holde utearealene ved like. Når man har hage, har man plikt til å holde hagen ved like, på samme måte som andre som bor i blokk må bidra til at oppganven blir vasket (enten ved å vaske selv, eller ved å betale for vaskehjelp via fellesutgifter f.eks).

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Kjøp deg en Flymo, så er jobben gjort på noen minutter.

Flymo er det en type gressklipper?

Skrevet

Jepp. Går på strøm. Du bare går fram og tilbake med den.Jeg har hatt sånn med kniver, som du svetter over, ikke å anbefale. Dra på nærmeste Plantasjen i morgen, de tror jeg har den. Oransje farge på plastdekslet.

Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Dersom du ikke har mye overgrodde blomsterbed, så synes jeg det er rart om de ber deg luke i plenen. Jeg har endel løvetann i plenen min, men klipper det bort uten å luke det bort hele tiden. Det er en håpløs kamp. Du trenger egentlig ikke kjøpe så mye hagebøker heller.

Se rundt buskene dine. Er det langt gress som fletter seg inn i dem fordi du ikke kommer nær nok med klipperen, så røsk og rydd ved sånt gress. La plenen ha samme høyde til under busken så det ser pent ut. Gror det over feks på utsiden av en hekk eller gjerde, så vil nok naboen at du skal rydde dette også, så det blir mer hage enn utmark.

Dersom dere har grus/singel på gårsplassen og det vokser løvetann og gress opp i flekker i grusen, så er det mange som synes dette er rotete. Litt grovsalt kan ta knekken på det meste (store sekker i matbutikken) eller round-up. Kan også røske vekk endel.

Med blomsterbed, så kan du kanskje tenke degselv. Dersom det er gresstrå rundt plantene, fjern denne. Små grønne vekster som går igjen rundt mange planter uten blomst og som vokser på skakke overalt, er trolig ugress. Luk det bort om du vil. Det er ditt blomsterbed. Noen opplever at det hjelper å ha bark (fås på hagesenter) på jorda rundt plantene, da sliter ugress litt mer med å få lys/fukt nok til å vokse - men der vil alltid være litt.

Jeg hater å luke bed, så jeg skaffet meg noen små blomsterbusker og noen einebusker som vokser flatt utover på Plantasjen og disse regjerer nå bedet i en vilter samling, uten at ugress får slippe til. Jeg slipper å stelle, ingen kan si det er sjuskete. :fnise:

Det er et tiltak å rydde i en hage om det er langt gress rundt gjerder, ved husvegger, rundt busker og endel ugress i blomsterbedene. Men etter et skippertak er det nok å plukke i noen minutter hver gang du klipper plenen. Er min erfaring hvertfall.

Flymo er forresten en herlig klipper - dersom du har liten plen. Den er litt slitsom på større plener. :) Vi måtte bytte vår flymo etter å ha flyttet fra en liten hageflekk i Oslo sentrum til byggefelt med plen på nesten 1 mål. Det var nesten så vi vurderte traktorklipper... men vi fikk en god bred klipper med bioklipp (hakker opp gresset og blåser det ned igjen i plenen, slipper å rake gress og slipper å tømme oppsamlingsbinge. (Flymoen gir omtrent samme effekt om du klipper ofte.)

Lykke til med nye grønne fingre. ;)

• Liker 1
Skrevet

Be naboen vise deg hva som er ugress og hva som eventuelt er stauder (flerårige planter) som du sikkert vil sette pris på å ha i hagen. Det som regnes som ugress er ville planter som blant annet smørblomster, kløver, brennesler, hestehov. Noen av disse har jeg beholdt når jeg har hatt hage, men da hadde jeg selveier og ingen som kunne bry seg.

Beholdt en del hestehov fordi de har røtter som går flere meter ned i bakken og tilfører jorda gunstige næringstoffer. Men noe ble fjernet, en måte er å klippe av og strø salt i stengelen. Det finnes også gift, men det er ikke jeg tilhenger av.

Skrevet

Det finnes sikkert en ungdom i nærheten som kan litt mer enn deg om hagestell (det skal forsåvidt ikke så mye til ;)) og som kan tenke seg å tjene noen kroner. Spør rundt eller heng opp lapp på nærbutikken med tilbud om 200 kr til den som vil klippe plen og luke blomsterbed for deg en gang i uka eller hver 14. dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg synes du skal ringe på hos naboen.

Hilse pent og si som det er at dette har du ingen greie på, men kanskje han kan komme med noen tips for at du skal komme igang. Han kommer neppe noen vei hvis du ikke klipper og steller i din hage, men det må j være godt for deg å ha litt orden rundt deg også.

Lykke til!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...