AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #1 Skrevet 9. juli 2011 jeg har plager som gjør at jeg ikke klarer å jobbe eller komme meg ut av huset noen dager. Er derfor 100 prosent sykemeldt. Men jeg vil gjerne studere. har forsøkt tidligere, men jeg klarte ikke å møte opp til undervisningen så jeg måtte slutte. Er det noen som har noen gode tips til hva eller hvor jeg kan studere? Og noen som har noen positive historier?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #2 Skrevet 11. juli 2011 jeg har plager som gjør at jeg ikke klarer å jobbe eller komme meg ut av huset noen dager. Er derfor 100 prosent sykemeldt. Men jeg vil gjerne studere. har forsøkt tidligere, men jeg klarte ikke å møte opp til undervisningen så jeg måtte slutte. Er det noen som har noen gode tips til hva eller hvor jeg kan studere? Og noen som har noen positive historier? Prøv nettstudier! f.eks www.nki.no
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #3 Skrevet 15. juli 2011 ja, men dette er jo så dyrt! jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få råd til det dessverre.....
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #4 Skrevet 15. juli 2011 ja, men dette er jo så dyrt! jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få råd til det dessverre..... Studielån, som de fleste andre studenter. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #5 Skrevet 15. juli 2011 jeg har ikke mulighet til å betjene et lån dessverre. jeg får minimum fra nav så jeg har allerede et lån for å betale legeregninger osv.....
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #6 Skrevet 15. juli 2011 Litt sent på året å tenke på det, eventuelt tidlig. Men jeg skal begynne på videregående til høsten, og jeg får aap ihvertfall første året. Min behandler fra nav sa at de ikke legger seg borti hva folk gjør på fritiden og at skole er fritid. Så lenge man er i aktiv behandling samtidig så går det. Du får snakke med nav, eller det beste er å gå via en psykolog/lege.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #7 Skrevet 15. juli 2011 jeg trodde at nettstudier kunne man begynne ¨på hele året? Og jeg skjønner ikke helt hvordan skole kan være fritid? det står jo på meldekortet utdanning/jobb, det virker for meg som om disse er likestilt.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #8 Skrevet 15. juli 2011 Ja nettstudier ja. Men de tviler jeg på du får hjelp med og må ta lån istedet. Og jeg vet ikke helt hva nav damen mente, men hun sa nå det hun sa da.
Snop Skrevet 15. juli 2011 #9 Skrevet 15. juli 2011 Her er det vanskelig å gi et fasitsvar ettersom det er like mange forskjellige regler ift situasjoner som det er saksbehandlere i nav som har stått opp på riktig/feil fot den morningen. Men jeg studerer nå mens jeg går på AAP og ikke jobber og kjenner flere som gjør det samme - også noen som er på sykemeldingsperioden det første året. Her er alle situasjonene svært forskjellige, men det alle har til felles er at NAV har vært enige i at tiltaket/utdanningen er nødvendig og hensiktsmessig for at vi skal stille bedre på arbeidsmarkedet på kort eller lang sikt. Hva er planen din med utdanningen du har lyst til å ta? Det er vanskelig å få NAV til å dekke utdanning uten noe mål Jeg brukte 1-2 år på å klare å overtale min saksbehandler om at utdanningen var hensiktsmessig for meg. Til slutt fikk jeg det til, og nå studerer jeg ernæringsfysiologi. Dette er på en privatskole som koster 150 000 for hele bachelorgraden, men jeg betaler bare 50 000 av det selv, NAV betaler resten. Jeg ser du skriver at du ikke kan betjene et studielån, men dersom du utdanner deg for å kunne jobbe (hvilket jo er hele poenget med utdanning) kommer du jo til å få en bedret betalingsevne etter hvert Skulle du ende opp sykemeldt etter utdanningen, har du rett på rentefri utsettelse av lånet i denne perioden. Til slutt vil jeg si at har du mulighet til å studere, så go for it! Det gjør så godt for den psykiske helsen, og mange studier er enkle å tilrettelegge en vanskelig hverdag. Jeg er så heldig at på min skole tar de lydopptak under hver undervisning så de dagene jeg ikke klarer å komme meg på skolen, kan jeg sitte hjemme og høre på alt som har blitt sagt, og så leser jeg MASSE på egenhånd. 1
Topplue Skrevet 15. juli 2011 #10 Skrevet 15. juli 2011 Hei, til sistemann: går du på atlantis? jeg ønsker veldig å studere ernæring der og jeg har skjønt at det er ganske greit tilrettelagt for nettstudentene. men når man er nettstudent bruker du like mange timer på å lese hjemme som skolestudentene ville brukt på skolen hver dag?
Snop Skrevet 15. juli 2011 #11 Skrevet 15. juli 2011 [quote name=Forever ' timestamp='1310747658' post='9468065] Hei, til sistemann: går du på atlantis? jeg ønsker veldig å studere ernæring der og jeg har skjønt at det er ganske greit tilrettelagt for nettstudentene. men når man er nettstudent bruker du like mange timer på å lese hjemme som skolestudentene ville brukt på skolen hver dag?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #12 Skrevet 15. juli 2011 Kan jeg spørre hva som feiler deg? Du skjønner jeg er selv i en ganske lignende situasjon, du minnet meg om meg selv.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2011 #14 Skrevet 17. juli 2011 jeg er under utredning for reumatiske plager itilegg til at jeg sliter med mageproblemer. er noen dager så dårlig at jeg må holde sengen, mens andre dager er jeg nesten frisk. sliter veldig med at jeg ikke får noe særlig med hjelp fra nav.... Men grunnen til at jeg vil studere er at jeg kun har fulfført vgs også ble jeg syk.... men synes det er vanskelig å finne et studie jeg kan klare hjemmefra.....
Surriball Skrevet 17. juli 2011 #15 Skrevet 17. juli 2011 Hm, på mitt universitet er det lite obligatorisk undervisning. Alle forelesninger ol. er frivillige, så man velger helt selv hva man dukker opp på. Og litt av poenget med universitetet er jo ansvar for egen læring og stor frihet. Litt avhengig av hva du studerer er det også en del innleveringer og oppgaver. På den humanistiske siden er det vel et par semesteroppgaver som må leveres inn, og realfaglig er det èn i uken. Men da kan du jo prøve å ligge litt i forkant, sånn at du kan dra ned på universitetet og levere inn de dagene du er frisk nok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå