hamia Skrevet 9. juli 2011 #1 Skrevet 9. juli 2011 Som ganske mange andre har jeg bilder jeg ikke vil miste så jeg kjøpte en ekstern harddisk for å lagre dem der.. Klarte å miste den på bakken to ganger. Den funket etter første gang, men ikke etter andre. Den lager ingen lyder og lyset er på,altså den funker men vil ikke koble seg til pc'n. Noen som vet hva jeg kan gjøre elr hvor jeg kan dra for å få fikset den til normal pris? Jeg var på elkjøp og der mente dem at det ville koste meg 14 tusen kr.. Det er nok litt for mye..
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 9. juli 2011 #2 Skrevet 9. juli 2011 Du kjenner ingen som er lit datakyndige da?
Gjest Fable Skrevet 9. juli 2011 #3 Skrevet 9. juli 2011 Det er utvilsomt dyrt å reparere harddisker. Men skal nok klare å få det til under 14 000. http://www.ahlbergdata.com/no/priser/privat Her har du en som tar fra 4000 opptil ca 10 000. Kommer jo an på hvor stort problemet er.
hamia Skrevet 9. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2011 Takk for svaret Joda jeg kjenner til noen som kan det her, men vil se på mulighetene før jeg gjør noe.
Giacomo_P Skrevet 10. juli 2011 #5 Skrevet 10. juli 2011 Det er ikke sikkert selve disken er skadet. Det virker mer sannsynlig at det er en kobling mellom selve harddisken og chipsettet inne i chassiset som har røket. Lyset du beskriver, sitter på dette chipsettet, og får strøm. Hvis selve disken (inne i chassiset) ikke får strøm f. eks. vil den virke død. Det kan også være selve datakoblingen her som er gått. Var disken koblet til da den gikk i gulvet? Holdt den på med noe? Får du noen feilmelding når du prøver å koble den til? Det går an å plukke ut selve harddisken, og koble den til datamaskinen gjennom en spesiell interface (koster noen hundrelapper), men det er litt plundrete nvis du ikke vet hvordan.
hamia Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 10. juli 2011 Det er ikke sikkert selve disken er skadet. Det virker mer sannsynlig at det er en kobling mellom selve harddisken og chipsettet inne i chassiset som har røket. Lyset du beskriver, sitter på dette chipsettet, og får strøm. Hvis selve disken (inne i chassiset) ikke får strøm f. eks. vil den virke død. Det kan også være selve datakoblingen her som er gått. Var disken koblet til da den gikk i gulvet? Holdt den på med noe? Får du noen feilmelding når du prøver å koble den til? Det går an å plukke ut selve harddisken, og koble den til datamaskinen gjennom en spesiell interface (koster noen hundrelapper), men det er litt plundrete nvis du ikke vet hvordan. Hmmm, ja jeg flyttet over noen filer fra pc'n til harddisken mens den falt ned. Nei jeg får ikke noe som helst opp på pc'n når jeg kobler den til, det er det som er problemet trur jeg. Spesiell interface?? Hva er det og hvor kan jeg få gjort det???
Gjest Nedfall Skrevet 10. juli 2011 #7 Skrevet 10. juli 2011 Hmmm, ja jeg flyttet over noen filer fra pc'n til harddisken mens den falt ned. Nei jeg får ikke noe som helst opp på pc'n når jeg kobler den til, det er det som er problemet trur jeg. Spesiell interface?? Hva er det og hvor kan jeg få gjort det??? Det Giacomo snakker om er ett S-ATA/IDE til USB adapter. Disse muliggjør at du kan koble en helt vanlig harddisk (det er akkurat samme typen disker som står i stasjonære og bærbare pcer), via en USB tilkobling. Det blir på presis samme måten som den er tilkoblet idag, men uten den fancy harddiskboksen. Er du heldi er det, som Giacomo sier, ikke noe galt med selve disken, men heller elektronikken utenom, eller noe som har rista løs. Siden det kan være noe gæli med harddisken, ville jeg sløyfet en slik adapter, og heller koblet den direkte til inni en stasjonær maskin. Da kommer du "tettere på" hardwaren, og du har større sjans for å hente ut filer. Det kommer selvsagt an på om det er fysiske feil på harddiskplatene, da er du stort sett føkka. Å miste disker i gulvet kan føre til at innmaten knuses! Step by step: 1.Få taki en datanerd som har skrudd pc-innmat, om du ikke har teken på det selv. 2.Plukk ut harddisken fra boksen. 3.Monter den i en vanlig stasjonær maskin, uten noe adapter av noe slag. 4.Start opp maskina med noen form for oppstartCD, som innholder programmet Testdisk. Det fins endel såkalte LiveCDer som har dette programmet inkludert. 3.Les dokumentasjonen (eller deleger jobben til din nerdeslave), kryss fingrene, og hent ut det du kan. 4.Kast disken (men ødelegg den skikkelig først, om du har noe liggende på den, som ingen andre bør få tak i).
hamia Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2011 Det Giacomo snakker om er ett S-ATA/IDE til USB adapter. Disse muliggjør at du kan koble en helt vanlig harddisk (det er akkurat samme typen disker som står i stasjonære og bærbare pcer), via en USB tilkobling. Det blir på presis samme måten som den er tilkoblet idag, men uten den fancy harddiskboksen. Er du heldi er det, som Giacomo sier, ikke noe galt med selve disken, men heller elektronikken utenom, eller noe som har rista løs. Siden det kan være noe gæli med harddisken, ville jeg sløyfet en slik adapter, og heller koblet den direkte til inni en stasjonær maskin. Da kommer du "tettere på" hardwaren, og du har større sjans for å hente ut filer. Det kommer selvsagt an på om det er fysiske feil på harddiskplatene, da er du stort sett føkka. Å miste disker i gulvet kan føre til at innmaten knuses! Step by step: 1.Få taki en datanerd som har skrudd pc-innmat, om du ikke har teken på det selv. 2.Plukk ut harddisken fra boksen. 3.Monter den i en vanlig stasjonær maskin, uten noe adapter av noe slag. 4.Start opp maskina med noen form for oppstartCD, som innholder programmet Testdisk. Det fins endel såkalte LiveCDer som har dette programmet inkludert. 3.Les dokumentasjonen (eller deleger jobben til din nerdeslave), kryss fingrene, og hent ut det du kan. 4.Kast disken (men ødelegg den skikkelig først, om du har noe liggende på den, som ingen andre bør få tak i). takk for hjelpen, takknemlig! skal få prøvd det her med en gang jeg er tilbake fra ferien!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå