Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2002 #1 Skrevet 13. mai 2002 Hei!Jeg lurer på hvordan dere fant ut at dere hadde PCO eller andre sykdomer?Sluttet på pillen for over 9 mnd siden,og har hatt mensen en gang etter det.Hadde også veldig uregelmessig før jeg startet på pillen.Har vært til gynekolog,som tok innvendig ultralyd og andre prøver,men han fant ikke noe galt.Det kjennes ofte ut som om mensen kommer,fordi jeg har sånn vondt i magen,men nei da.. Fant dere det ut på vanlig undersøkelse,eller er det mer som skal til? Julie
CeCe Skrevet 13. mai 2002 #2 Skrevet 13. mai 2002 PCO (polycystiske ovarier) vil si at man har mange små innkapslete egg i eggstokkene. Mange kvinner har slike cyster på eggstokkene uten å få plager av det, andre igjen får PCOS (polycystisk ovariesyndrom) Noen av symptomene er (man trenger ikke ha alle symptomene); uregelmessig eller uteblitt mens, vektoppgang, problemer med kviser og hårvekst, tretthet/slapphet m.m. Det tydeligste kjennetegnet på at du har PCOS er å finne ut om du har slike cyster på eggstokkene som skaper hormonforandringer. Det er forøvrig ganske normalt å ha uregelmessig eller manglende menstruasjon en tid etter du har sluttet med p-piller. Klem fra CeCe
@lfakrøll Skrevet 14. mai 2002 #3 Skrevet 14. mai 2002 Min gynekolog fant på en helt vanlig undersøkelse noen små cyster på mine eggstokker. Jeg ytret ønske om barn, og sa at vi hadde vært 19 mnd. uten prevensjon. Selv om jeg og mann min bare er 25 var det ikke noe spørsmål om å ta tida til hjelp - fikk innvendig ultralyd i forbindelse med en vanlig gyn. undersøkelse. Der fant han ut at det var en mulighet for at jeg har PCO - så nå skal jeg inn til hormonanalyse (blodprøve)om 10 dager for å finne ut om jeg har EL. En ganske enkel sak å finne ut av dette - spør gynekologen din.....men fant han ikke noe så er det vel mest sannsynlig ikke noen cyster der - kan ikke misse dem...lett å oppdage.... I motsetning til deg har jeg nå fått regelmessig mens ved hjelp av akupunktur - ligger nå på 32-33 dg. mot opptil 52 tidligere.....slitsomt... Lykke til !12
Gjest Tone20 Skrevet 11. mars 2003 #4 Skrevet 11. mars 2003 Etter å ha lest litt om PCO tror jeg jeg har det selv. Vet noen hvordan lege jeg burde oppsøke for å finne ut dette? Gynekolog, lege, fastlege? Har hørt at mange leger ikke er så flinke, så lurte på om noen hadde noen råd? Har mye hårvekst, får jeg dette gratis fjernet med laser hvis jeg har PCO? Er det lange ventetid på dette? Noen bivirkninger? Håper noen kan hjelpe meg med problemene mine. Hadde blitt veldig takknemlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå