kokkosmamma Skrevet 9. juli 2011 #1 Skrevet 9. juli 2011 Hva kontakter jeg, og hva bør jeg trene og være oppmerksom på om jeg vill bli jeger? jeg vill starte i det små og ta en ting av gangen. Går det ann og være med og se, føre man melder seg inn? er det ett kursj for meg og ett kursj for bikkja? en ting er jo att jeg må lære og skyte, men bikkja må også lære og trene og gå på jakt... Har noen erfaringer vill jeg gjerne høre =)
Katana Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 Du gir veldig lite informasjon om deg selv (går ut fra at du er over 18 år?), hva slags hund du har, eller hvilken type jakt du har i tankene. De fleste av oss har en bekjent, en slektning eller et familiemedlem som jakter. Snakk med ham og spør om å få bli med for å se om jakt kan være noe for deg. På forhånd skaffer du deg en av jegerprøvebøkene, slik at du har litt teoretisk kunnskap. Meld deg så inn i et av de lokale lagene av Norges Jeger- og Fiskerforbund, eller i et skytterlag (de arrangerer også jegertreninger og skyteprøver). Du må trene mye før du er klar til å gå på jakt, men start med å bli en del av miljøet, så tar du det derfra. 2
kokkosmamma Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2011 Du gir veldig lite informasjon om deg selv (går ut fra at du er over 18 år?), hva slags hund du har, eller hvilken type jakt du har i tankene. De fleste av oss har en bekjent, en slektning eller et familiemedlem som jakter. Snakk med ham og spør om å få bli med for å se om jakt kan være noe for deg. På forhånd skaffer du deg en av jegerprøvebøkene, slik at du har litt teoretisk kunnskap. Meld deg så inn i et av de lokale lagene av Norges Jeger- og Fiskerforbund, eller i et skytterlag (de arrangerer også jegertreninger og skyteprøver). Du må trene mye før du er klar til å gå på jakt, men start med å bli en del av miljøet, så tar du det derfra. Ok, takk nå fikk jeg litt mere imfo =) ja, jeg er over 18. desverre jeg kjenner ingen som har vert på jakt, jeg vet om noen... men kjenner di nesten ikke... har drevet litt søk med hunden min og hunden syntes det er morro! er veldig godt lynne på hunden min som er 3 år, det er en tisspe som er blandings rase av to raser: Afrikank løvehund og JackRussel, den er 75 prosent jack Russel. så da vet du litt om billja. foresten var hun en av di raskeste i løp da vi var med i en konkurangse blandt andre hunder kom hun på 3 plass, flink til og høre. men får hun snusen på noe føre jeg reagerer er hun borte på ett blunk, men sisst vi så en gjort på veldig nert hold, stivnet henne, men det gjorde også gjorten, vi bare sto og så på, den var så søt, men når vi gikk videre løp gjorten, og da var jeg glad jeg hadde ho i bond, for da var hun helt i 100 =) vet ikke hva jeg skall si om meg selv, men hva kreves da? Skal se om jeg for lant den boken du snakket om på biblioteket eller noe =) jeg er lat i perioder, men får jeg en ide om noe jeg har lyst til og syntes er morro så er jeg i full gang =) liker meg i naturen, og alt som kan gi litt spenning, syntes det er morro og lære hunden min nye ting, og har lyst og oppleve noe sammen med henne...
Katana Skrevet 13. juli 2011 #5 Skrevet 13. juli 2011 Siden du ikke kjenner noen privat, tar du kontakt med et skytterlag eller lokallaget av NJFF der du bor. Det første du bør gjøre, er å lese deg opp på emnet. Da får du et helt annet utbytte, og det vil være enklere å følge praktisk instruksjon. Det er veldig mye å sette seg inn i, og det virker useriøst dersom en bare møter uten å være forberedt overhodet. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå