AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #1 Skrevet 9. juli 2011 Hei Jeg er en jente på 19 år som ønsker å gå ned i vekt, snakker ikke om 3-5 kilo, men rundt 60, jeg veier rundt 120kg (flaut, men jeg vil i alle fall gjøre noe med det.) Jeg har vært overvektig helt siden jeg var liten, tror at det har noe med at mamma også er overvektig (nei, jeg skylder ikke på gen blablabla, hun la på seg da hun fikk meg.) men at hun har latt meg spise mye, fordi hun har spist mye selv. Og før alle sier at jeg må kutte ut junk food, og spise mindre, (siden det virker som alle inne på KG tror at alle overvektige spiser 5 måltider i ett måltid) så spiser jeg nesten aldri junk food, selvfølgelig så koser jeg meg med pizza på jentekvelder med venner en gang i blandt, og spiser kanskje på Burger King 2 ganger i året, og spiser langt ifra mye. Etter at jeg begynte på vgs, og kiloene bare braste på, så blir jeg flau av å spise, og spiser aldri når jeg er ute, så spiser kanskje 1-2 ganger om dagen, noe som er for lite, som fører til at jeg blir ekstra sulten når jeg først skal spise. Jeg prøver å kutte ut brus og godterier, men det klarer jeg fint ved å ta "krom tabletter" hver dag, har liksom ikke det sukkersuget lengre Det var litt informasjon om meg, spør om det er noe.. Jeg har jo alltid prøvd å gå ned i vekt og failet, men nå vil jeg virkelig siden jeg har så dårlig selvtillit at det ødelegger utrolig mye for meg. Jeg har nesten ingen venner, for jeg tør ikke ta intiativ til å snakke med folk, jeg er utrolig sjenert, føler meg ensom og stenger meg inne fra omverdenen, som ikke hjelper - siden må jo ha noe aktivitet, som jeg ikke har nå. Jeg setter utrolig pris på tips om hva jeg kan gjøre for å klare målet mitt, helst uten å måtte gå på treningssenter, men med kanskje øvelser jeg kan gjøre hjemme? (dårlig selvbilde som sagt) tips til mat? hvor ofte jeg burde spise, og hvordan jeg skal klare å holde dietten? Det meste av vekta mi ligger på hofter og lår, litt på armene, men igrunn ikke så mye på overkroppen sånn egentlig (om det hjelper til å vite hvilke øvelser jeg burde gjøre) Tusen takk til de som kommer med tips, og om noen gidder å komme med stygge kommentarer, vær orginal i alle fall, ikke si ting som er så oppbrukt å si.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #2 Skrevet 9. juli 2011 Jeg anbefaller VG sin Vektklubb.no. Da kan du få en pekepinn på hvor mye kalorier du kan spise for å nå målet ditt. Og du har ei dagbok du fører inn maten du spiser. Har gjort dette selv, og det var en kjempevekker for min del. F.eks kutt ut brød - spis knekkebrød istedet. Lag salat. Her har man egentlig mye spennende å variere i. Har erfart at folk synes matpakka mi ser god ut;-) Jeg forstår at du synes det er vanskelig nå: jeg fortalte aldri noen om at jeg var medlem av vektklubb.no. Jeg var bare kjempe bevisst på at ned i vekt skulle jeg. Dersom du ikke vil på treningssenter med det første, så kan det være en fin start med å gå turer. Gå en kveldstur før du legger deg. La den ha en varighet på halvtime til å begynne med og øk til en time. (Eller når som helst på dagen etter som det passer deg.) Etterhvert kan jeg forestille meg at selvtilliten øker og du kan ta motet til deg å melde deg på treningssenter =) Litt rotete svar, men...
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #3 Skrevet 9. juli 2011 Og! Kanskje ta en tur til legen å ta noen blodprøver og snakke om vektnedgang. Siden du skriver at du egentlig ikke spiser så mye junkfood og godterier kan det være snakk om lavt stoffskifte. Du kan også sikkert få sjekket insulinet ditt.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #4 Skrevet 9. juli 2011 Jeg får snakke litt med mamma om vektlubb.no, siden hun må betale, hehe. Men noe sånt hadde jo vært aktuelt, og liksom ha litt oversikt (: takk for tips :D og da jeg var mindre lå jeg på grensen til lavt stoffskifte, så fikk resept på medisiner, men vi hadde ikke råd til å betale for dem der og da. og etterhvert så flytta vi, og jeg fikk ny lege, tok nye tester, men siden jeg ikke var under den grensa fra normalt og lavt, så fikk jeg ikke medisiner for det, noe som var litt kjipt, for har alle symtomene på lavt stoffskifte (treig fordøyelse f.eks) og har sjekka insulinet mitt, helt normalt takk gud, vil ikke dra på meg diabetes.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #5 Skrevet 9. juli 2011 Hvor mye trener/er du i bevegelse da? Det spiller jo også en stor rolle her...
SkalNED Skrevet 9. juli 2011 #6 Skrevet 9. juli 2011 Hey, det er en tråd her inne for oss som vil gå ned mer enn 50 kg Du kan jo lage en ny bruker og hive deg med der?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #7 Skrevet 9. juli 2011 Hvor mye trener/er du i bevegelse da? Det spiller jo også en stor rolle her... som sagt, jeg er ikke i mye aktivitet pga. liten vennekrets (som bare henger med meg når de ikke har noen andre å henge med) så det er ikke ofte. Vært mye stress med flytting de siste måndene, men før det var jeg flink til å gå tur 30-60 minutter hver kveld, blitt lite av det nå.. @SkalNED oi, det har jeg ikke sett, link? :D
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #8 Skrevet 9. juli 2011 vektklubben.no er gratis, og anbefales veldig høyt at du plutter inn alt der. Du får deg nok et lite sjokk.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #9 Skrevet 9. juli 2011 vektklubb.no koster penger. vektklubben.no er gratis, og er koseligere synes jeg =) Men ja, det er ofte så enkelt som : spis sunnere, vær i mer aktivitet. Aktivitet trenger ikke være intervalltrening... men du kan gå tur hver dag 1 time f.eks =) Til å begynne med.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #10 Skrevet 9. juli 2011 Jeg synes lavkarbo hjelper på søtsuget. Brød, ris, pasta osv inneholder en del karbohydrater og det er jo en form for sukker. Jeg føler at når jeg spiser slike ting tenker jeg mer på godteri fordi jeg hele tiden får litt sukker i meg. Men på lavkarbo har det gått mye bedre, og i tillegg begrenser det litt hva du kan spise, slik at du rett og slett ikke kan spise så mye lenger. Du kan kjøpe deg en sykkel og sykle hjemme? Men da MÅ du bruke den. Det beste du gjør er å gå ut og gå, helst litt i oppoverbakke, så rask gange som du klarer. Kjøp deg nye sko og se om du finner litt treningstøy som du føler deg fin/vel i. Det gjør det mye kjekkere Vei deg maks en gang i uken. Drikk MYE vann. Minst 3 liter for dagen. For å klare dette så kan det være lurt å drikke romteperert vann fra store glass. Det er lettere å drikke romtemperert vann enn kaldt vann om man feks skal hive nedpå et halvliter glass. Tyggis er greit på tur, da blir man ikke så tørst Smink og pynt deg hver dag. Føler man seg bra så er det lettere å gjøre de kjipe tingene. Jeg er også overvektig, men ganske pen egentlig. Jeg kommer meg lettere ut døren for å gå tur om jeg føler meg vel fra før av. Og sminke, gode sko og en litt pen treningstrøye gjør at jeg føler meg vel. Dette betyr ikke at jeg står og nisminker meg før jeg skal ut og trene, men jeg sminker meg om morgenen og går tur på kvelden. De dagene jeg går tur tidlig hiver jeg på litt mascara og en farget dagkrem. Så setter jeg håret opp i en høy hestehale. Dette med overvekt og dårlig selvtillit går jo på utseende, så det er derfor jeg anbefaler deg dette. Man får bedre selvfølelse om man føler seg litt fin og feminin.. Ikke gå i de vanlige fellene om at nøtter er sunt osv. Bli bevisst på kalorier. Ja, nøtter er sunt fordi de inneholder det riktige fettet, men det er utrolig mye kalorier i det, så man kan ikke fråtse. 100g nøtter inneholder mer (eller var det like mye?) kalorier enn 100g sjokolade. Skri matdagbok. Bli gjerne enig med noen du kjenner om at du skal rapportere til de underveis. Vær 100% ærlig. ALLTID. Ikke vær flau over at du slanker deg. Vær ærlig og la folk få vite det. Da er det lettere for de å ikke friste deg, og du får også litt pushing på at du må gjøre som du har sagt. LIK DEG SELV, OG VÆR STOLT FOR AT DU TAR ANSVAR FOR DIN EGEN HELSE, både fysisk og mentalt 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #11 Skrevet 9. juli 2011 Bor du fortsatt hjemme? Få med deg moren din på Grete Roede kurs! Det er viktig at du snakker med noen om at du ønsker å gå ned i vekt for "snikslanking" fungerer ikke i lengden. IKKE prøv enkle kurer! Du må finne en ny livsstil som du kan ha resten av livet. Kg som går raskt av kommer som regel raskt tilbake. Husk at du vil gåpå en del smeller, ikke la dem vare i flere dager. Lykke til! 2
SkalNED Skrevet 10. juli 2011 #12 Skrevet 10. juli 2011 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=571114&st=60
Spøkelse Skrevet 10. juli 2011 #13 Skrevet 10. juli 2011 Ja, få med moren din, det er enklere om dere er sammen om det når dere bor i samme hus og sikkert deler på mat og handletur/matlaging osv. Kan jo ta en god prat med henne, ikke bare si i forbifarten at du har tenkt til å gå ned i vekt. Snakk om helsefordeler, hvor farlig det er å være såpass overvektig, kanskje dere kan ta kurs/klasser sammen i forhold til trening og finne noe dere liker å gjøre sammen. Det er ofte også enklere å ikke slurve unna en trening når man er to stk, for da svikter man partneren sin også. Det finnes et TONN av ting dere kan gjøre hjemme uten utstyr om dere ikke har lyst til å trene med andre enda. www.bodyrock.tv har mange gode tips til korte, men intense treningsøkter.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #14 Skrevet 10. juli 2011 Ja, få med moren din, det er enklere om dere er sammen om det når dere bor i samme hus og sikkert deler på mat og handletur/matlaging osv. Kan jo ta en god prat med henne, ikke bare si i forbifarten at du har tenkt til å gå ned i vekt. Snakk om helsefordeler, hvor farlig det er å være såpass overvektig, kanskje dere kan ta kurs/klasser sammen i forhold til trening og finne noe dere liker å gjøre sammen. Det er ofte også enklere å ikke slurve unna en trening når man er to stk, for da svikter man partneren sin også. Det finnes et TONN av ting dere kan gjøre hjemme uten utstyr om dere ikke har lyst til å trene med andre enda. www.bodyrock.tv har mange gode tips til korte, men intense treningsøkter. Mamma vil jo at vi skal trene sammen, men greia er at jeg er flau over mamma.. Hun er rar, hun trekker til seg oppmerksomhet, som er noe jeg prøver å unngå. Vi krangler liksom hele tiden. Hun vil jo også ned i vekt, så vi kjøper ikke inn usunne ting, bortsett fra når vi skal kose oss i helgene, som vi og burde få lov til en gang i blandt. Og kan lese litt om den lavkarbo tingen kan finne en diett som passer for både meg og mamma, så sparer vi på pengene. (er vel ikke verdens rikeste at vi kan handle inn så mye forskjellig) Og jeg prøver å sminke meg, kle meg bra sånn at jeg føler meg noenlunde bra med meg selv, fremheve ting i ansiktet mitt jeg liker og skjule ting som jeg ikke liker, men så går jeg å ser meg selv i et helspeil, og ser hele kroppen så føler jeg meg som en fettklump igjen. Snakker ikke så mye med vennene mine om slike ting, bortsett fra en, men hun er for opptatt med sitt til å gidde å bry seg om mitt.. eller, hun bryr seg der og da, men det virker bare som om hun driter i det. gode venner sa du? Men har snakka med legen min om slanking, og ble enige om at jeg skulle komme innom hver 3. måned, eller oftere om jeg ville det, og se om jeg har gått ned og vise han hva jeg har spist (fikk sånn hefte) men så flytta vi, og nå har jeg ny lege som jeg ikke har vært hos enda. Er i grunn ganske åpen om slanking til alle, men jeg har tynne venner, så selv om jeg skal være sunn så driter vel de i det, og kjøper seg usunne ting.. og ender da opp med å gjøre det selv, som er helt feil D: Men nå skal jeg sjekke dietter, ordne meg sånn at jeg føler meg litt bra, og gå en lang tur ikveld.
Redbull Skrevet 11. juli 2011 #15 Skrevet 11. juli 2011 Masse lykke til, det er en utfordring å endre livsstil, men dette klarer du! Men bare en ting jeg stussa over, du sier du ikke er i aktivitet fordi at vennene dine ikke har tid. Ta musikk i ørene å begynn å gå, begynn med det å øk på med motbakker/intervaller osv senere
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #16 Skrevet 11. juli 2011 Jeg skal også mye ned, og jeg har holdt på med ketolyse-kuren noen uker nå. Jeg har prøvd det meste av det som mevnes her inne før, både vektklubben, GR ect. Jeg har gått ned på det, men har også gått opp igjen. Lavkarbo/Ketolyse syntes jeg det er lettere å holde seg til, iom at det er såpass mye god mat man kan spise! I tillegg er det ikke alt stresset med 1000 små måltider her og der. Man spiser når man er sulten og spiser seg mett. Punktum. I tillegg er det en bonus med raske resultater, det er ihvertfall viktig for min motivasjon. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå