Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir nå opp kampen mot kvisene og hudormene og alskens DRITT på brystet mitt og ryggen min. Etter at jeg sluttet og røyke ser ryggen min ut som en slagmark. Og det er nå et år siden jeg sluttet.

Har alltid spist sunt, og trent mye. Spiser masse fisk, og drikker masse vann, og trener 3-4 ganger i uka.

Men kvisene er der. Bruker ikke hud produkter som kan irritere eller forårsake kvisene.

Nå orker jeg ikke mer. Skammer meg hver gang jeg ser på ryggen min. Og alle topper og kjoler som viser mye av ryggen ligger bakerst i skapet.

Jeg er så lei!

Det ser ut som jeg er blitt mishandlet omtrent, der ser helt forferdelig ut.

Nå har jeg tenkt å bestille time hos legen og høre hva han kan gi meg. Noen som har gått til legen med et slikt problem før? Noen som har blitt kvitt kvisene på ryggen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Du har gode muligheter med antibiotika (helst i pilleform) og/eller p-piller.

Bestill time på mandag, jo før jo bedre (for deg altså) :)

Skrevet

Pass i tillegg på hva slags bodylotion du bruker. De fleste billige bodylotioner inneholder mineraloljer og dette fører til kviseboom deluxe. Balsam kan også være med på å forverre problemet med kviser på ryggen.

Nå som sommeren har kommet så pass i tillegg på hva slags solkrem du bruker. De billige fra matbutikken er ikke noen god deal når man sliter med kviser.

Forøvrig så støtter jeg forslaget om lege.

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde all verdens kremer. MD formulations, decleor, jan marini, matis osv. Var også igjennom to omganger antibiotika. Eneste som har fungert er Diane p-piller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt TS. Det er noe skikkelig herk å ha problemer med kviser på ryggen og på brystet. Jeg har selv dette problemet og går ikke med bar overkropp på sommeren. Jeg oppsøker aldri noen situasjoner hvor jeg må gå uten t-shorte. Det er kjedelig fordi jeg elsker å bade. =/

Gjest Cecilia Lind
Skrevet

Du har prøvd alt, ser det ut til. Så da hiver jeg meg på de som anbefaler lege (fastlegen din kan henvise, men det tar laaaang tid å få time). Og det kan jo være fastlegen din finner en årsak, slik at du får en kur med antibiotika. Jeg har vært der de er, kun AB tok knekken på problemet hos meg. Og jeg hadde i liket med deg prøvd alt... :)

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Bestill time hos legen og be om henvisning til hudlegen. Det har jeg gjort. Vet så altfor godt hvordan du har det. Har slitt med kviser på rygg, bryst og til og med neover armene i maange år nå...

Jo raskere du drar til legen og får henvisning videre til hudlege jo bedre. Jeg fikk henvisning videre i vår. Fikk time hos hudlege 8 mnd senere. Venter fortsatt... September (da jeg har time) begynner sakte men sikkert å nærme seg...

• Liker 1
Skrevet

Slet med det samme, om det var i forbindelse med graviditet/fødsel eller røykeslutt er vanskelig å si siden det overlappa, men jeg brukte kvisekremen Basiron. Den funka veldig bra på meg ihvertfall! :)

• Liker 1
Skrevet

Som alternativ til fastlege og offentlig hudlege så har man private hudleger også. Koster rundt 1200-1500 kr for en konsultasjon/time, men da får man time raskt, og de har som oftest tid til å høre etter hva problemet er.

Skrevet

hvor ofte skifter du på sengen din ? kan ver litt av grunnen om du skifte sjeldent har eg lest enplass.

Skrevet

Bor du i Oslo? Kan anbefale en flink hudspesialist som tar 650kr for 2 timer (konsultasjon og oppfølging). Kort ventetid er det og.

Går du på ppiller? Hvis du gjør det, kan du vurdere å bytte til Diane. De er veldig gode for huden. Brukes ofte som kur mot kviser, uavhengig av "ppilleeffekten".

Og til slutt, sjekk ut Isotretinoin tabletter. Det er reseptpliktige piller nettopp for slike problemer. De koster en del, men man kan få deler refundert.

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i Oslo? Kan anbefale en flink hudspesialist som tar 650kr for 2 timer (konsultasjon og oppfølging). Kort ventetid er det og.

Går du på ppiller? Hvis du gjør det, kan du vurdere å bytte til Diane. De er veldig gode for huden. Brukes ofte som kur mot kviser, uavhengig av "ppilleeffekten".

Og til slutt, sjekk ut Isotretinoin tabletter. Det er reseptpliktige piller nettopp for slike problemer. De koster en del, men man kan få deler refundert.

Ja, jeg bor i Oslo. Hvor holder hudlegen til?

Jeg går ikke på p-piller, har gjort det, men ble ganske ustabil i humøret, liker virkelig ikke å ta hormoner, men vurderer diane, fordi jeg er så lei :(

Leste litt om Isotretinoin, hørtes ut som litt alvorlige greier siden man må ta blodprøver. Men hadde vært fint å få snakket med en hudlege som visste hva det dreide seg om, og kunne anbefalt meg noe.

NOE må ihvertfall gjøres, ikke gøy å føle at man kaster bort livet når man er ung på å konstant dekke til rygg og bryst.

Fare for å virke forfengelig her, men jeg syntes virkelig dette er tøft, og føler meg ukomfortabel med meg selv, er godt å høre at jeg ikke er alene om det.

Basiron har aldri funket på meg. Skal absolutt skifte oftere på senga.

Skrevet

Sliter med det samme, men bare på ryggen.

Vært gjennom både basiron og acnisyl (eller hva det nå het).

Jeg bruker p-piller, så de kan være grunnen. Har fått resept på en ny sort som jeg skal prøve.

På grunn av diverse andre medisinske årsaker kan jeg ikke bruke Diane, og legen ville heller ikke at jeg skulle bruke disse da de ikke lenger er førstevalget når man har hudproblemer, grunnet alle hormonene i dem.

Virker ikke de nye pillene, så tror jeg at jeg skal lete etter en privat hudlege, aner ikke om det er slike her i byen engang men. Orker ikke vente til neste sommer før jeg får time hos en offentlig en.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil gå på p-piller vil jeg anbefale å ta sol. Husk solkrem! Jeg bruker også å dekke til ansiktet og andre steder slik at jeg slipper å bekymre meg for rynker eller hudkreft. Ta sol to ganger i uken, og ligg på magen i solsenga. Nå er det jo sommer, da er det fint å sole seg ute.

Ellers har jeg bare tips om å ta Efamol eller nattlysolje, og sink skal visst også hjelpe. Husk å skyll balsam godt ut av hår og rygg når du dusjer.

Lykke til, jeg går på Diane og prøver å holde ut, men det er verdt det når huden blir så fin :)

AnonymBruker
Skrevet

1. Om du trener må du huske å vaske ryggen godt rett etter trening. Hormoner som endres når du trener kan også gi kviser på ryggen. Hormonstabiliserende (nattlysolje og burdock) kan hjelpe.

2. Bytt sjampo og balsam til noe av naturlig merke, og unngå å få det på ryggen så langt det er mulig.

Har alltid hatt kviser på ryggen selv, og disse to punktene er det eneste som teller for meg.

Skrevet

Ja, jeg bor i Oslo. Hvor holder hudlegen til?

Det er et par år siden jeg var hos henne og mener at hun holdt til på Ullevål Hageby legesenter. Når jeg googler dem nå, ser jeg ikke at det er noe hudlege/spesialist som står under ansattlisten der. Men prøv å ringe og høre om hun forsatt jobber der, evt. hvor hun er nå.

Skrevet

Her vil jeg følge med! Har samme problemet selv :/

Skrevet

Jeg har forresten bestillt meg time til dyprens av ryggen hos hudpleier nå. Tenker å prøve å få gjort det jevnlig fremover så kanskje det tar bort problemet. Har du prøvd noe slikt?

Gjest Cecilia Lind
Skrevet

Jeg har forresten bestillt meg time til dyprens av ryggen hos hudpleier nå. Tenker å prøve å få gjort det jevnlig fremover så kanskje det tar bort problemet. Har du prøvd noe slikt?

Hvorfor ikke gå til hudlege? Jeg har nevnt lengre oppe i tråden at jeg har hatt samme problem, og jeg prøvde ALT! Dyprens gjorde alt verre for meg, faktisk, men det er individuelt. Aldri hatt nytte av hudbehandlinger hos hudpleier, rent bortsett fra velværefaktoren. Jeg har fått en nytt hudliv etter bruk av antibiotika, og selv hadde jeg ingen bivirkninger som følge av kuren jeg fulgte.

Skrevet

Hvorfor ikke gå til hudlege? Jeg har nevnt lengre oppe i tråden at jeg har hatt samme problem, og jeg prøvde ALT! Dyprens gjorde alt verre for meg, faktisk, men det er individuelt. Aldri hatt nytte av hudbehandlinger hos hudpleier, rent bortsett fra velværefaktoren. Jeg har fått en nytt hudliv etter bruk av antibiotika, og selv hadde jeg ingen bivirkninger som følge av kuren jeg fulgte.

Fordi jeg vil helst prøve alt annet og se om det funker før jeg begynner å stappe i meg medisiner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...