Gå til innhold

hva vil det si å være "dum"?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

inspirert av tråden om dumme som røyker..

hva mener du når du sier at noen er dum?

jeg mener en person som gjør dumme ting (f.eks røyke) og jeg tror ikke nødvendigvis at "dumhet" har noe med iq å gjøre

Videoannonse
Annonse
Gjest lekebøll
Skrevet

For meg har "dum" med iq å gjøre.

Bortsett fra når jeg snakker med barn; da betyr ikke "det var dumt å gjøre" det samme som "du er uintelligent", så klart.

Men det blir en annen setting.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg synes at det blir akkurat det samme for voksen som for barn.. "dum" har altså ofte svært lite med iq å gjøre..

for meg er det å være dum og det å være uintelligent to svært ulike ting..

intelligens har med hjernens tenkende kapasitet å gjøre

dumhet har med de valg vi faktisk tar å gjøre

Skrevet

Hos "oss" vli det å være "dum" si noe det samme som å være "teit"...

Åh, så dum du er = Åh, så teit du er (altså ingenting med intelligens å gjøre)

Gjest lekebøll
Skrevet
intelligens har med hjernens tenkende kapasitet å gjøre

dumhet har med de valg vi faktisk tar å gjøre

... og hvis hjernens kapasitet er noe begrenset, så blir du ofte noe dum også....

Og - er dette slik egentlig, eller er det din oppfatning? ;)

Skrevet

For meg så betyr dum: mindre intelligent, tåpelig, ikke smart.

En person kan være normalt intelligent, men "gjøre seg" dum, da er ikke vedkommende dum, men gjør noe dumt.

Å være dum er å være mindre intelligent.

Å gjøre noe dumt er å gjøre noe mindre intelligent.

Man trenger ikke være dum selv om man gjør noe dumt, fordi man ikke nødvendigvis er mindre intelligent selv om man gjør en eller to ting som ikke er smart å gjøre.

Ang barn: jeg håper jeg aldri vil finne på å kalle ett barn dum! Fordi ett barn er uutlært, og er avhengig av voksne og erfaringer for å forstå og vite ting.

Vet ikke hvor forståelig dette blei, men det er nå ihvertfall slik jeg tenker på det.

Gjest Anonymous
Skrevet

det er faktisk godt mulig at en person med høy iq blir oppfattet som "dummere" enn en person med litt under gjennomsnittlig iq..

iq syns nemlig ikke utenpå..

"dumhet" derimot vises i alle dine daglige valg..

du kan gjøre "smarte valg" slev om du har lav iq og "dumme"/"teite" valg selv om du har høy iq

min svoger har høøøy iq.. men han er generelt "dum".. han roter til livet sitt med utallige dumme valg.. sier "dumme" ting (som støter fra seg folk som bryr seg om han osv)

min barndomsveninnne (som jeg så vidt har kontakt med) har aldri vært speiselt "boksmart", så jeg regner ikke med at hun har særlig til iq.. men "dum" kan du ikke kalle henne.. hun har startet eget firma som går greit, oppdrar to barn osv..

Gjest lekebøll
Skrevet
Ang barn: jeg håper jeg aldri vil finne på å kalle ett barn dum! Fordi ett barn er uutlært, og er avhengig av voksne og erfaringer for å forstå og vite ting.

Vil bare understreke at jeg ikke mente å kalle et barn for "dumt".

Jeg mente å forklare for det at noe man gjør, kan være dumt.

Som i "det er litt dumt" - ikke som i "du er dum".

Gjest,

klar over det, men i tilfellene med mennesker m/ høy IQ og som samtidig oppfattes dumme, kommer også bl.a. sosial intelligens inn i bildet.

Skrevet

med intelligent mener jeg følgende:

en intelligent person er en med god forstand, en som er klartenkt, begavet.

en mindre intelligent person er en som ikke har fullt så god forstand, ikke er fullt like klartenkt og ikke fullt så begavet.

Det er faktisk også det som er beskrivelsen for intelligent i ordboka, så jeg bommer ikke heller.

IQ-tester og skåringer der har jeg ikke blandet inn.

en person som f.eks røyker, altså gjøre en dum handling, har ikke av den grunn mindre god forstand, er mindre klartentk eller mindre begavet en en en som ikke røyker.

Gjest Anonymous
Skrevet

nei.. men nå var det ikke "intelligent" som var spørsmålet i denne tråden men "dum".. som etter min meninge er to ulike skalaer

intelligent til lite intelligent på den ene skalane

"dum" til "lur" på den andre skalaen

Skrevet

En person kan være normalt intelligent, men "gjøre seg" dum, da er ikke vedkommende dum, men gjør noe dumt.  

Man trenger ikke være dum selv om man gjør noe dumt, fordi man ikke nødvendigvis er mindre intelligent selv om man gjør en eller to ting som ikke er smart å gjøre.  

Vet ikke hvor forståelig dette blei, men det er nå ihvertfall slik jeg tenker på det.

Helt enig!

Gjest Anonymous
Skrevet

helt uening med cruella og aline

dumhet og intelligens er to forskjellige ting..

å gjøre dumme ting vil ikke si det samme som å gjøre lite intelligente ting..

lite intelligente er f.eks å gjøre det dårlig på skolen selv om man prøver

dum er å ikke prøve å gjøre det bra (uavhening av hva man kunne fått til)

Gjest lekebøll
Skrevet

Gjest, da...

Dette er dine subjektive definisjoner.

Om du synes en person som ikke bryr seg spesielt mye om teoretisk skolearbeid er dum, betyr ikke det at det er riktig.

Gjest Anonymous
Skrevet
Gjest, da...

Dette er dine subjektive definisjoner.

Om du synes en person som ikke bryr seg spesielt mye om teoretisk skolearbeid er dum, betyr ikke det at det er riktig.

ja, mine definisjoner av ordene dum og intelligent er selvfølgelig til en viss grad subjektive.. men de bygger jo selvfølgelig på hvordan jeg har sett ordene brukt

det å ikke gjøre sitt beste på skole anser jeg helt klart som dumt.. uavhengig av hvor mye man bryr seg om teoretisk skolearbeid

Skrevet
nei.. men nå var det ikke "intelligent" som var spørsmålet i denne tråden men "dum".. som etter min meninge er to ulike skalaer

intelligent til lite intelligent på den ene skalane

"dum" til "lur" på den andre skalaen

vel, det er jo din mening, min mening er at dum og lite intelligent(med intelligent mener jeg da det jeg beskrev, ikke det gjest har beskrevet ang å ikke få til ting på skolen), og siden det da tydeligvis er flere oppfatninger også av ordet intelligens, så var det for meg vesentlig å påpeke hva jeg mente med intelligent, for å forklare hva jeg mente med dum=mindre intelligent.

Når du trekker inn ordret "lur", så bruker jeg faktisk bare det ang mennesker som er fulle og tror de gjør smarte ting, og da blir "lur", hovedsaklig, så for meg passer ikke det inn isammenhengen her heller.

Det er da jeg bare godtar at vi oppfatter ting forskjellig.

Skrevet
..

ja, mine definisjoner av ordene dum og intelligent er selvfølgelig til en viss grad subjektive.. men de bygger jo selvfølgelig på hvordan jeg har sett ordene brukt..

Og mine definisjoner av ordene dum og intelligent er også subjektive, men passer skummelt godt overens med ordforklaringene i bokmålsordboka til Universitetsforlaget....

Vi oppfatter ting forskjellig.

Gjest Anonymous
Skrevet
Og mine definisjoner av ordene dum og intelligent er også subjektive, men passer skummelt godt overens med ordforklaringene i bokmålsordboka til Universitetsforlaget....  

Vi oppfatter ting forskjellig.

trodde du bare hadde slått opp "intelligent"..

jeg er likevel sikker på at folk velger ordene "dum" og "lite intelligent" i ulike sammenhenger.. og at disse uttalelsene ikke er å anse som identiske..

Skrevet

For meg er ordene dum og lite intelligent nærme beslektet når det er snakk om personer. Når jeg mener at en person er dum, tenker jeg mest på at h*n viser lite intelligens. Og dumme valg henger i mange tilfeller sammen med intelligensen, etter min mening.

K

Gjest Catwoman
Skrevet

enig. Det var omtrent akkurat det jeg hadde tenkt å skrive selv

Skrevet

En røyker er ikke dum fordi han røyker, men en røyker er dum hvis han ikke tror det kan være farlig. Du er ikke dum hvis du setter deg inn i en bil, men du er dum hvis du tror du aldri kan komme utfor ulykker.

Tror nok jeg definerer dumhet utfra fornuft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...