Gå til innhold

Hvor fort kan en katt bli gravid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår fikk kattunge i mai. Den levde desverre bare i 3 uker.

Kattemor kom over tapet etter en liten stund, så nå er hun seg selv igjen.

Har lagt merke til at hun igjen er litt rund over magen, å lurer på om hun venter små igjen, men jeg synes det er litt for tidlig m.t.p at hun "nettopp" har fått kattunge.

Noen som vet hvor fort katten kan bli gravid igjen etter en fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun fikk unge i mai, kan hun ha blitt gravid igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun fikk unge i mai, kan hun ha blitt gravid igjen.

Ok, takk fo svar.

Synes bare det virket litt tidlig å bli gravid allerede.

Skrevet

Katter kan i teorien bli gravide igjen med en gang etter fødsel, så det er faktisk ikke tidlig i det hele tatt. Hvis hun faktisk er gravid, bør du kanskje tenke på å kastrere henne etter neste kull, men du må i så fall vente til ungene går over til fast føde. Lurt å holde katten inne til dette skjer, så du slipper enda en gruppe små (med mindre du vil ha dem :) )

AnonymBruker
Skrevet

Katten skal kastreres, men syns det er greit å la henne få 1 kull før vi gjør det.

Var jo så synd at den ene hun fikk døde, men det er sånt som skjer.

Skrevet

Hvorfor skal hun få et kull først? Planlegger dere å beholde kattungene selv?

• Liker 7
Skrevet

Katten skal kastreres, men syns det er greit å la henne få 1 kull før vi gjør det.

Katten bryr seg ikke i det hele tatt.

Hvis du er glad i katten din, lar du den ikke få et kull til.

Det er skikkelig slitsomt for katter både å være gravide, føde og å ta seg av ungene sine.

Det er ingen grunn til at katten din burde ha et kattekull før kastrering, det beste for katten (og alle andre) er at den blir kastrert straks :)

• Liker 6
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg håper virkelig du har tenkt å beholde alle kattungene. For å finne nye hjem til kattunger nå, er som å vinne i Lotto uten å spille... :gjeiper:

Du er klar over at du kan sterilisere katten mens den er drektig? Da blir det en abort/sterilisasjon på en og samme gang. Jeg vil anbefale deg å ta med katten til Dr Dyr umiddelbart.

Verden trenger ikke flere uønskede kattunger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg kan se så har jeg ikke spurt om hverken hva vi burde gjøre eller hva andre synes om at vår katt er gravid igjen.

Skrevet

Såvidt jeg kan se så har jeg ikke spurt om hverken hva vi burde gjøre eller hva andre synes om at vår katt er gravid igjen.

Er litt vanskelig å overse det når noen som tydeligvis er ganske uvitende bare durer på og lar katten få kull.

Jeg regnet med at du er glad i katten din, og ville derfor opplyse deg om at du plager katten din hvis du holder på slik :)

Det var godt ment, vil bare hjelpe med å spre informasjon :goodbye:

• Liker 4
Gjest BabyBlue
Skrevet

Med mindre du er en registrert katteoppdretter (noe jeg tviler på), anbefaler jeg deg å kastrere katten. At den MÅ ha et kull før den blir kastrert er en dårlig myte. Folk burde vite bedre nå i 2011.

Fordeler med kastrering:

De blir roligere generelt, mer kattungeaktige.

Slipper å plages i løpetiden, noe som er en psykisk og fysisk påkjennelse for katten.

Og, de lever som regel lengre.

Det er ikke dyrt heller, når alt kommer til alt. Hva tror du er billigst - fore og passe på et helt kull med kattunger et par ganger i året, eller kastrere katta for en tusenlapp + -?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Så lenge man ikke driver med planlagt avl av rasekatt, så er jeg helt imot all form for formering av katter. Jeg blir SINT hver gang jeg hører om katter, som får kull uten at det er en god grunn for dette.

Har du sett på "Gis bort" på finn.no??? Se alle disse skjønne kattungene her. Hvor mange av disse tror du finner seg nye hjem?? Hva skjer med de som ikke finner seg noe hjem? Hvor mange av disse må bøte med livet på uverdige måter, fordi folk er uansvarlige??

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/resultat?sort=1&CATEGORY/MAINCATEGORY=77&CATEGORY/SUBCATEGORY=5191

982 annonser - de fleste med flere katter per annonse. Si ca 2000 kattunger, som trenger hjem. Mitt hjerte blør for alle disse kattungene :tristbla:

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Katten vår fikk kattunge i mai. Den levde desverre bare i 3 uker.

Kattemor kom over tapet etter en liten stund, så nå er hun seg selv igjen.

Har lagt merke til at hun igjen er litt rund over magen, å lurer på om hun venter små igjen, men jeg synes det er litt for tidlig m.t.p at hun "nettopp" har fått kattunge.

Noen som vet hvor fort katten kan bli gravid igjen etter en fødsel?

Hvorfor kastrerer du ikke stakkars dyret? Og det er bare tull at de må få et ungekull før det skjer. Hva skal du gjøre med alle kattungene du kanskje ikke får gitt bort?

Endret av BettyBoop28
Skrevet

Jeg spurte fordi jeg lurte på tankegangen bak. Du sier du vil hun skal ha et kull først, men det har hun jo faktisk fått, selv om den kattungen ikke fikk vokse opp. Så da lurte jeg på om poenget var å få avkom etter henne som dere ville beholde selv, eller hvordan du tenker? For som flere andre sier, det er nok av hjemløse katter i Norge, så å avle på huskatter er i beste fall tankeløst...

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Så lenge man ikke driver med planlagt avl av rasekatt, så er jeg helt imot all form for formering av katter. Jeg blir SINT hver gang jeg hører om katter, som får kull uten at det er en god grunn for dette.

Har du sett på "Gis bort" på finn.no??? Se alle disse skjønne kattungene her. Hvor mange av disse tror du finner seg nye hjem?? Hva skjer med de som ikke finner seg noe hjem? Hvor mange av disse må bøte med livet på uverdige måter, fordi folk er uansvarlige??

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/resultat?sort=1&CATEGORY/MAINCATEGORY=77&CATEGORY/SUBCATEGORY=5191

982 annonser - de fleste med flere katter per annonse. Si ca 2000 kattunger, som trenger hjem. Mitt hjerte blør for alle disse kattungene :tristbla:

Tipper det bare er 20% av disse kattene som får seg et akseptabelt hjem. Resten blir enten avlivet eller gitt bort til folk som ikke har peiling på hvordan de tar hånd om en katt. Skulle nesten trodd noen dyreeiere lever under en stein så lite som enkelte vet om dyrehold :kjefte:

Skrevet

Hvordan skal man ellers komme idiotiske myter til livs, om man ikke kommer med informasjon til de som tror på mytene?

• Liker 4
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvordan skal man ellers komme idiotiske myter til livs, om man ikke kommer med informasjon til de som tror på mytene?

Det er derfor det er såpass viktig å fortelle folk noen sannhetens ord når de har fått kull på Pusi for tredje gang. Mange her inne vet tydeligvis om flere som får kull på katta si flere ganger og avliver de små som blir født, men er redde for å si ifra i frykt for å fornærme eieren av dyret.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Tipper det bare er 20% av disse kattene som får seg et akseptabelt hjem. Resten blir enten avlivet eller gitt bort til folk som ikke har peiling på hvordan de tar hånd om en katt. Skulle nesten trodd noen dyreeiere lever under en stein så lite som enkelte vet om dyrehold :kjefte:

Jepps. Jeg får vondt i magen hver gang jeg går inn på "Gis bort" på finn.no :tristbla: det er ikke plass til alle disse kattungene i denne verden :tristbla: Og de som kommer ut på finn.no er bare en brøkdel av alle kattungene, som blir født hvert år. Det er tusenvis av kattunger hvert år, som aldri får et trygt hjem... orker ikke tenke tanken engang på hva som skjer med alle de tusenvis av kattungene, som står der uten noen muligheter for en fremtid :tristbla:

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jepps. Jeg får vondt i magen hver gang jeg går inn på "Gis bort" på finn.no :tristbla: det er ikke plass til alle disse kattungene i denne verden :tristbla: Og de som kommer ut på finn.no er bare en brøkdel av alle kattungene, som blir født hvert år. Det er tusenvis av kattunger hvert år, som aldri får et trygt hjem... orker ikke tenke tanken engang på hva som skjer med alle de tusenvis av kattungene, som står der uten noen muligheter for en fremtid :tristbla:

Ja, huff :-/ Egentlig skulle Norge hatt strengere regler for hvem som får lov til å eie dyr. Burde ha vært kontrakt som krever kastrering, samt et slags "dyrepoliti". Synes ikke mattilsynet er de rette til å ta hånd om dyrene her i landet...

Hver gang jeg treffer på folk som har en ukastrert katt spør jeg hvorfor de ikke kastrerer den, og om de bare trekker på skuldrene forteller jeg dem hvorfor det er så lurt. Muligens jeg blir tolket som innpåsliten, men en kastrert hunnkatt betyr ofte at vi slipper 3-4 kull ekstra i året.

Kom forresten over DENNE underskriftskampanjen for lenge siden. Vet ikke om det har noen effekt, men skader ikke med flere underskrifter.

AnonymBruker
Skrevet

Diskusjonen om hvorvidt vi er uansvarlige, hensikten med at katten får unger osv kan dere lage deres egen tråd om.

Jeg har ikke bedt om synspunkter ang dette. Dere vet overhode ikke om vi har tenkt å ha kattungene selv eller hva. Dere vet ikke om vår bosituasjon er egnet for flere katter. Å bare så det er sagt; jeg har hørt om finn.no, ja jeg bruker faktisk å være innom finn.no selv regelmessig.

Dere som sier at katten har direkte vondt av å få kattunger, for det første så er det naturens gang, å vi mennesker formerer oss også selv om det kan medføre større eller mindre plager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...