Gå til innhold

Sauegjerde - masse saueskit på plena og vi har valp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått i oss en valp og den snuser og biter på alt. Ei søt valpetid hvor valpen skal utforske og bli kjent i sitt nye nabolag. Har bare et problem, bor på bondelandet og det ferdes sau i tide og utide på veien nedenom huset vårt. Av og til streifer de over plena (har stor plen) på natten og har derfor ingen mulighet å kontrollere det helt. Valpen spiser sauskiten og hun virker til å like det - KRISE! Hva gjør jeg som en midlertidig løsning? Er litt sånn krise nå og planen er å lage ordentlig gjerde, men mannen er på utenlandsreise i jobb en måned, er jo ferietid så har ingen til å hjelpe som evt har gjort dette før, så må gjøre dette selv. Tenkte kanskje en midlertidig løsning før jeg får hjelp til å gjøre dette ordenlig. Vi visste det jo på forhånd, men trodde vel egentlig ikke det skulle bli så stort problem. Tips anyone? Vil det hjelpe å evt ha et slik tau rundt til så lenge? Vil de holde seg av eiendommen da? Vil ikke at lille valpen skal bli syk og få orm i magen. Den har jo ikke rukket å få alle sine vaksiner og kurer en hund skal ha enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh bæsj ja, min elsket bæsj når han var liten, savner den tiden :fnis:. Jeg kan virkelig ikke mye om sau, men hva med å sette opp en valpebinge med sånne kompostbinger fra biltema? Dit kommer ikke sauen inn og du kan jo stripse opp en ganske stor binge som er romslig for valpen?

Ellers vil jeg tro at tau vil fungere bra jeg, de er vel ikke akkuratt spenstige de sauene vi har i Norge nå om dagen.

Skrevet

Takk for svar. Sitter nesten på gråten her av frustrasjon :tristbla: Min lille vet jo ikke bedre, kanskje er jeg bare for overbeskyttende. Vi har platt også, som vi kan stenge i ene enden. Sommer nå så døren ut til veranda kan godt stå oppe i lengre tider om dagen siden jeg er hjemme. Skal finne tråd å gjerde inn tomta i morgen first thing. Ble ikke valpen din dårlig av å spise all den bæsjen? Hunden får jo så god ånde også lissom. Den lille bruker jo få seg en liten 'suss' innimellom, men er slutt på det gitt hehe.

Skrevet

Altså, nei vet ikke jeg, min har fått i seg ting mye værre en bæsj og det har gått fint det. Når vi trente i ridehus så åt han og det la ikke noe demper på formen eller treningen det :klemmer: .

Dette går nok helt ypperlig skal du se, du kan jo sette hunden i langline og så plukke opp bæsjen som er i rekkevidde av den?

Skrevet

Det høres betryggende ut. Sluttet din å spise dette etterhvert eller tok du hunden for det når den var gammel nokk? Min er enda så liten at noe mye kjefting skal valpen ikke ha enda etter hva jeg har hørt og lest. Skjønner jo det, hun er jo bare et lite barn enda. Lite nei og litt sånn, men det er alt. Hun må jo få bli vant til omgivelsene rundt huset, men den sauebæsjen går meg på nervene, og for å ikke nevne stein. Hva om hun svelger dette? Ser for meg forstoppelse og det mer til.. Har langline men ikke brukt den enda da jeg ville la den lille få nyte å være løs enda hun holder seg uansett ikke mange metrene unna meg. Oppdages sauebæsj derimot så er det null kontakt.

Skrevet

Litt sauebæsj går helt fint, de fleste hunder elsker bæsj fra diverse husdyr selv i voksen alder. Hunder har en mage med en helt annen bakterieflora enn vår, derfor tåler de fint det meste av rusk og rask de finner ute. Jeg ville vært mer bekymret for småstein o.l, det akn føre til forstoppelse. Gnafsing av småstein er en typisk valpegreie, dette går over etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...