Gå til innhold

Ang. min datters overnattingsbesøk til helgen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest India Gyllenhaal
Jeg nekter å tro at voksne oppegående mennesker syns dette er en ok situasjon.

Direkte useriøst.

Jeg oppfatter det ikke slik at personen bak hovedinnlegget synes dette er helt ok. Hun ber jo om råd fra oss?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle
Jeg sier ikke at hovedinnlegget ikke er alvorlig ment. Men jeg sier at å si at det er greit å sette bleie på jenta er fullstendig galskap.

Og det tror jeg hovedinnlegginnehaver er litt enig i, ellers hadde hun aldri sett på dette som en problemstilling, ei heller lagt ut denne tråden.

Hva er det som er så gale med det? Forstår det ikke, for jenter i den alderen ønsker ofte å gjøre som venninnene, så hvorfor ikke?

Beklager er tydeligvis ikke like trangsynt som deg , for jeg ser ikke noe gale i å gjøre det for en natt, og det er helt seriøst.

Mine tanker rundt dette er at det kan bli veldig negativt for denne venninnen om de to har planlagt dette, og moren nekter å sette bleie på jenten. For hva kan ikke det tolkes som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke latt min datter gjøre det, verken i solidaritet eller på lek. Men det er neppe en stor sak om det skjer en eneste gang. Kanskje hun bare er nysgjerrig på hvordan det føles.

Det sies at " én gang er som ingen og to ganger er en vane !"

Men jeg hadde nok sagt nei, og forklart hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er skikkelig bedrevitersk.

Dessuten syns jeg at man ikke bør spøke med ting som hjelpemidler,

det er galskap å sette bleie på en syvåring pga "solidaritet" med venninden.

Hva mener du at en skal gjøre da? Fortie det? Eller sette søkelyset på at dette er et hjelpemiddel på lik linje med en krykke? En barnepleierutdannelse gir deg vel ingen spesialkompetanse på barnepsykologi sånn generelt gjør den vel?

Å kalle dette for galskap synes jeg er en overdramatisering av dimensjoner.

Jeg personlig ville nok reagert, men er ikke sikker på utfallet. Tror på minst mulig dramatisering av slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solidaritet blandt venner er vanlig.

Man vil ikke at en venn skal føle seg mindre verd eller dum. Derfor gjør man de samme tingene. Som f.esk å bruke bleie.

Det handler om sosial kompetanse..

Sånn der empati dere vet, sånn som vil vil at barna skal lære???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte selv nattbleie til jeg var 7 år, og hadde et meget avslappet forhold til det. Synes det er flott at ungene tar dette naturlig, og ser rett og slett ikke noe problem med å "spøke med hjelpemidler", som Tex kaller det.

Det er helt vanlig at unger prøver andres rullestol, briller, krykker og andre hjelpemidler. Hvorfor er det så mye verre å prøve en bleie?

Og jeg husker at mange av mine venner syntes det var morsomt å helle vann på "tissematta" mi for å få den til å pipe. Når man først har et slikt problem som sengevæting er det flott at man ikke er flau over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svar Labella - og du som har vært i situasjonen vet i hvert fall hva det handler om fra barnets ståsted.

Du, barnepleieren - tex - har du egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lær barn solidaritet mæ vænnan e heilt ok.

Men de e forkjell på å prøvelån ein rullestol og å søv heile natte mæ bleie på.

Tænk når jentan kjæm på skolen og skal fortell ka dæm har gjort i helga, og dattera di sei te heile klassen at ho har sovva mæ bleia fordi vænninna gjorde det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du, barnepleieren - tex - har du egne barn?

Barnepleier Tex er pedagogisk barnepleier, med tilleggsutdannelse i barnepsykologi, jobber daglig med barn, og ja, egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnepleier Tex er pedagogisk barnepleier, med tilleggsutdannelse i barnepsykologi, jobber daglig med barn, og ja, egne barn.

Og det var meg da, som endelig har fått tømt all cookiesene og klart å logge meg ut. (og inn selvsagt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Barnepleier Tex er pedagogisk barnepleier' date=' med tilleggsutdannelse i barnepsykologi, jobber daglig med barn, og ja, egne barn. [/quote']

Samme person som ikke ville ha nattbleie på sønnen sin for en tid tilbake, men som ikke orket å vaske mer og tok på han bleie allikevel. Da var bleie plutselig et praktisk hjelpemiddel, men fy a meg om man kan la en som ikke behøver dette hjelpemiddelet bruke det en natt.

Du som har en unge selv som er sengevæter burde da forstå hvor vanskelig dette er for ungene, og at dersom noen velger å være åpne om problemet så er vel det bare flott. Fatter ikke at det da skal være negativ å la et tørt barn sove en natt med bleie for å "gjøre det lettere/sympatiserer" med venninnen sin.

Kan du svare på hva du er så redd for at skal skje i denne situasjonen?

Personlig syns jeg det er langt mer skremmende at man skal ha et forhold til sengevæting og bleier som noe så alvorlig at man ikke kan tillate en uskyldig spøk som dette, å la en venninne sove med bleie på. Hadde vært noe helt annet om personen med problemet hadde følt dette som krenkende, eller at man hadde tvunget bleie på et barn som ikke ville og som ikke trengte det, men det er ikke det det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg ikke om et ansrengt forhold til noe som helst og jeg ikke under noen omstendighet satt bleie på mitt barn fordi jeg er sliten av å vaske.

Til orientering er min sønn bleiefri, han sov med bleie i fjorten dager og har ikke brukt det siden, vasking eller ikke.

Dette dreier seg om å latterliggjøre en annen stakkars syv år gammel jente.

Jeg har ikke lest et eneste sted at du har snakke med jenta selv om dette, langt mindre hennes foreldre. Og hva skal du si den dagen hele klassen vet om denne sengevætingen fordi du lot datteren din sove med bleie for moro skyld??

Jeg skjønner ikke sammenhengen din heller, i det ene øyeblikket sier du at jenta er så åpen med det og at det ikke er noen problemer, i det andre øyeblikket sier du at datteren din skal sove med bleie for å sympatisere...??

Nei, vet du hva, ta en pling ned på nærmeste helsestasjon, eller til en hvilken som helst psykolog, så tenker jeg du får et svar du ikke vil like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Dette dreier seg ikke om et ansrengt forhold til noe som helst og jeg ikke under noen omstendighet satt bleie på mitt barn fordi jeg er sliten av å vaske..

Neivel, lite troverdig det når du først skriver at det ikke er aktuelt med bleie på han, for så å sette det på han allikevel.

Til orientering er min sønn bleiefri' date=' han sov med bleie i fjorten dager og har ikke brukt det siden, vasking eller ikke.[/quote']

Kjempeflott at problemet er over for hans del :D

Å jøje meg, hvor har du dette fra????? Står det noe sted om at dette ikke er frivillig fra jentenes side?????

For det første er ikke jeg den som skrev hovedinnlegget i denne tråden. For det andre kan ikke jeg svare på hva den moren har gjor eller ikke har gjort etter at hun skrev innlegget sitt her.

Hvorfor skal klassen få vite om sengevætingen bare fordi jenta får sove med bleie? Hun vet jo allerede at venninnen er sengevæter og kan fortelle det om hun vil allikevel. Jeg tror faktisk sjansen er mindre om hun selv har hatt på seg bleie, at hun da vil fortelle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, lite troverdig det når du først skriver at det ikke er aktuelt med bleie på han, for så å sette det på han allikevel.

Det dreide seg faktisk om at ungen ikke fikk nok og god søvn, hvis du hadde giddet og lest hele tråden hadde du kanskje skjønt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Det dreide seg faktisk om at ungen ikke fikk nok og god søvn' date=' hvis du hadde giddet og lest hele tråden hadde du kanskje skjønt det...[/quote']

Leser man de først innleggene din går det klart frem at du er lei å stå opp og vaske, at sønnen din ikke våkner selv av tissingen og at han ikke ville like å måtte ha på bleie.

Men, det er ikke poenget her, denne situasjonen er en helt annen. Det handler om en jente som er åpen om sitt problem og som har en venninne som har akseptert hennes problem og som vil sympatisere med henne. Dette har de to snakket om og så skal vi som foreldre si at dette er helt sykt og slikt kan man ikke gjøre. Hvor er logikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke latt min datter gjøre det, verken i solidaritet eller på lek. Men det er neppe en stor sak om det skjer en eneste gang. Kanskje hun bare er nysgjerrig på hvordan det føles.

Det sies at " én gang er som ingen og to ganger er en vane !"

Men jeg hadde nok sagt nei, og forklart hvorfor.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte med en gang at det er tull å at datteren din skulle ha bleie på seg. Men så kom jeg på at da jeg var barn og suttet på totten om natten, så gjorde min bestevenninne det samme i solidaritet med meg ved overnattingsbesøk. Hun tok ingen skade av det, og det føltes faktisk litt hyggelig at vi var to og at jeg ikke var en raring :oops:.

Vet ikke helt hva jeg synes for å være ærlig - er litt "splittet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rådvil jeg

Ja, så er helgen med overnattingsbesøket fra min datters venninne over for denne gang og det gikk kjempebra. Det var ikke lett å bestemme seg hva som var riktig ut i fra diskusjonen her på KG, da noen mente det var uskyldig til andre som mente det var en helt feil ting å gjøre.

Jeg ringte venninnens mor og fortalte om hva min datter hadde spurt om å få lov til og at de to venninnene hadde snakket om. Moren til venninnen sa at hun syntes det var opp til meg å avgjøre om jeg ville tillate dette, og for å være sikker på at det var i orden for hennes datter og ikke bare et påfunn fra min, så skulle hun ta en prat med sin datter og ringe opp igjen. Det gjorde hun kvelden i forveien og hun kunne fortelle at det faktisk var slik som min datter hadde fortalt. Hun sa også at hennes datter hadde gitt uttrykk for at hun var kjempeglad for at hun hadde en venninne som hun kunne være så åpen for angående dette problemet. Når jeg hørte dette så sa jeg at da ville jeg la min datter få sove med bleie slik de ønsket det. Jeg fikk beskjed om at det ville følge med noen ekstra bleier i baggen til min datters venninne som jeg kunne bruke.

Når kvelden kom og det var sengetid fikk de begge hver sin bleie på, og det ble en del fnising og latter av det hele. Jeg ga min datter beskjed om at hun kunne tisse i den om hun ville, men den forble tørr hele natten igjennom, så det var en tørr og en våt bleie om morningen. De var begge storfornøyde med helgen og har lovet hverandre å sove over hos hverandre igjen om ikke så lenge.

Så da vet dere det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...