sajk Skrevet 8. juli 2011 #1 Skrevet 8. juli 2011 Okay her er saken: Jeg og samboern har tenkt på fordelen med ekteskap og nå skal vi jo snart ha barn også, og jeg syns det er greit og være gift førs ( ja kanskje litt gammeldags). Men det er lenge til vi har råd til og gifte oss, for vi har tenkt til og pusse opp hele huset osv før vi gifter oss. Men går det ann og gifte seg "på papiret" først også ha en kirkelig vielse senere? Og hvordan funker det ? Takk for svar
Gjest Tirkes Skrevet 8. juli 2011 #2 Skrevet 8. juli 2011 Det er mange som gifter seg kjapt på papiret (borgelig) og har bryllupsfest senere, og skulle ikke forundre meg om kirken er villige til å vie dere i kirkens rammer etter en borgelig vielse, men ville sjekket med lokalt kirkekontor for å være sikker.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #3 Skrevet 8. juli 2011 Det er bare papirer, og har egentlig ingenting å si. Men barnet ditt blir jo født når dere er forlovet iallfall, og det syns nå jeg er godt nok. Det er min mening. Men nei, jeg har ikke noe svar på spm ditt:) Lykke til med dere 2 !
sajk Skrevet 8. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2011 Jeg vet at det ikke har noe og si for barnet men jeg vil være gift før det kommer. Pluss at det blir mange andre fordeler også : )
sajk Skrevet 8. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2011 Takk : D Eh vi er egentlig ikke forlovet heller på en måte, vi har sakt at vi skal gifte oss på denne måten fordi vi ikke har råd til den festen vi vil ha nå. Men vi har ingen ringer eller noe, og ingen vet noe.
Tullepia Skrevet 8. juli 2011 #6 Skrevet 8. juli 2011 Takk : D Eh vi er egentlig ikke forlovet heller på en måte, vi har sakt at vi skal gifte oss på denne måten fordi vi ikke har råd til den festen vi vil ha nå. Men vi har ingen ringer eller noe, og ingen vet noe. Selve ekteskapsinngåelsen kan dere gjøre unna kjapt og greit borgerlig uten større omkostninger. Kontakt tinghuset/sorenskriver for avtale. Så kan dere ringe kirkekontoret og forklare at dere ønsker kirkelig velsignelse over inngått ekteskap. Det er åpent for alle der en av partene er medlemmer av kirka. Dere gjør avtale med kirkekontoret om dato, evt pris osv. En kirkelig velsignelse ligner veldig på kirkelig vielse, med salmer, forbønn osv. Dere kan kle dere i tradisjonelle brudeklær og på alle måter ha den bryllupsfesten dere ønsker. Du kan lese mer om kirkelig velsignelse her: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=304 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå