Gå til innhold

Felleskonto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med fellesutgifter? Vi tenker å sette et vist beløp på en felleskonto hver mnd til å dekke mat, fellesreiser og andre utgifter som vi har i lag.

Jeg har Skandiabanken og det ser ut som jeg kan skaffe et ekstra kredittkort, men jeg ønsker å opprette en vanlig konto og få to vanlige visakort. Det er jo mange plasser de ikke tar rene kredittkort - f.eks i matbutikker. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan fint få to visakort til en vanlig konto i Skandiabanken. Vi har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, er en helt enkel sak å bestille i nettbanken. Eneste ulempen er at det blir to årsavgifter, en på hvert kort. Til sammen 500 i året, om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to vanlige visakort på en felles konto.. Ikke noe problem det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også felleskonti i Skandiabanken. Har hvert vårt kort til den, og setter over en fast sum i måneden. I tillegg til felles brukskonto har vi en felles sparekonto og en felles regningskonto. Greit at vi begge får opp alle tre konti i hver vår nettbank, slik at begge kan følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere regner med som "fellesutgifter"?

Jeg tenker mat, husholdningssaker, husleie kanskje. Strøm. Og hvor mye setter dere inn hver pr mnd??

Jeg og sambo har bodd sammen i 3 år, men tror ingen av oss har tenkt tanken på å skaffe oss sånn. Hadde vært kjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Smørbukk

Jeg og samboeren min har oppretta en felleskonto på nettbanken hvor vi setter inn 3000 i måneden til husleie. Det er litt mer enn vi betaler i husleie, og derfor også en fin måte å spare på hvis vi skulle få lyst til å ta en ferietur :)

Kvitteringene for maten vi kjøper sparer vi og legger sammen hver måned. Hvis den ene av oss har betalt mer enn den andre, betaler vi tilbake, setter inn på felleskontoen eller spanderer middag/kino på den som har betalt minst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felleskonto og - kort. Alt fra begges konti overføres på denne kontoen. Regninger trekkes, en fast sum overføres til sparekonto og vi bruker det vi trenger. Vi har også micro-spar, elsker den tjenesten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere regner med som "fellesutgifter"?

Hva vi regner som felles har endret seg endel i løpet av de årene vi har vært samboere. Vi hadde mye mer adskilt økonomi før, mens nå går veldig mye på fellesen og vi sparer også felles.

Vi setter inn 20.000,- totalt på felleskontoen i mnd og det går til:

huslån, strøm, internett, NRK lisens, forsikring på bil og innbo, bensin, mat, felles sparing, felles aktiviteter (kino, konserter, bytur), gaver til bursdager/bryllup osv hvor begge er gjester, innkjøp til hjemmet (interiør, møbler, tv osv), ferieturer og egentlig alt annet som kan anses som felles.

Da vi var ferske samboere kjøpte vi mye mer hver for oss, f.eks han kjøpte dvd-spiller, jeg kjøpte sofa osv. Han kjøpte gaver til alle på sin side, og jeg til de på min side. Nå kjøper vi slike ting sammen, og trekker det fra felleskontoen.

Fra egen konto betaler jeg egentlig kun for ting som bare er til meg (lunch i kantinen på jobben, klær, aktiviteter som kun jeg er med på - uansett om det er helgetur med venninnegjengen eller tur på kino eller cafe med andre enn sambo, blader og bøker til meg selv, abonnement på Sats, nedbetaling av studielån osv)

For oss fungerer dette veldig greit. Vi betaler tilstrekkelig til fellesen til at vi stort sett har penger til det vi vil, og samtidig gjør vi som vi vil med de pengene vi har igjen på egen konto uten at den andre blander seg opp i det. Vi har aldri hatt noen krangel om økonomien, og slipper unna "nå er det din tur til å betale"-type diskusjoner. Er begge med så går det av felleskontoen, enkelt og greit. Vi bruker kanskje ikke nøyaktig likt (er vi på byn sammen f.eks så drikker gjerne han mer enn meg og derav bruker mer penger, men over tid så jevner det seg ut økonomisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som setter inn like beløp? Har dere ganske lik lønn da? Er litt usikker på hvor mye jeg kommer til å tjene i måneden i forhold til samboeren min så lurer på om noen har prosentvis av lønn her? Eller synes dere det er mest rettferdig med likt beløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er samboere, og bor i hans hus... her betaler jeg ingenting for å bo, ikke strøm, vei, vann, kloakk, internett osv... jeg betaler NRK-lisensen fordi jeg var så dum å ikke tenke på å sette tv'n på mamma da jeg kjøpte den som sånn overraskelse til sambo (mamma var med i butikken, og betaler jo allerede lisens) også betaler jeg mesteparten av mat.... vi har akkurat kjøpt oss en felles leilighet (ikke ferdig før om nesten to år) og der betaler vi likt i og med at han har hus pluss en leil til da...

han tjener iallefall dobbelt så mye som meg, så jeg vet ikek hvordan vi hadde gjort det dersom vi kun hadde denne felles leiligheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
jeg betaler NRK-lisensen fordi jeg var så dum å ikke tenke på å sette tv'n på mamma da jeg kjøpte den som sånn overraskelse til sambo (mamma var med i butikken, og betaler jo allerede lisens)

Ja, fysj, tenk å måtte betale NRK-lisensen slik vanlege vaksne folk gjer. Fy så dum du var... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fysj, tenk å måtte betale NRK-lisensen slik vanlege vaksne folk gjer. Fy så dum du var... :ironi:

hehe det fles bortkastet i og med at vi ALDRI ser tv..... kjpte tv'n i januar i fjor og siden da har den kanskje vært brukt 5 timer for å se på tv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...