Golde Skrevet 8. juli 2011 #1 Skrevet 8. juli 2011 Jeg flyttet til et EU-land for en stund tilbake, og har vært sløv nok til ikke å melde flytting til Folkeregisteret. Det ønsker jeg imidlertid å gjøre noe med så fort som mulig. Jeg har lastet ned et skjema fra Skatteetaten for å melde flytting til utlandet. Problemet er at dette skal sendes inn før flytting, og jeg flyttet for rundt et år siden. Det er ingen offentlige instanser som vet at jeg bor i utlandet, jeg skatter fremdeles til Norge. Hva bør jeg fylle inn i feltet for dato for flytting? Datoen jeg faktisk flyttet, eller dagens dato? Kan jeg få noen form for straff for ikke å ha meldt flytting i tide? Setter stor pris på noen tips her!
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #2 Skrevet 8. juli 2011 Har du jobbet eller studert i landet du bor i? Eller har du registrert deg i landet? Hvis ikke, ville jeg bare skrevet datoen i dag.
Golde Skrevet 8. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2011 Har du jobbet eller studert i landet du bor i? Eller har du registrert deg i landet? Hvis ikke, ville jeg bare skrevet datoen i dag. Ja, jeg har registrert meg her i det nye landet. Men så vidt jeg forstår blir ikke slik informasjon utvekslet mellom landene, det er derfor man skal melde flytting "i begge ender". Jeg har verken jobbet eller studert her, jeg jobber hjemmefra og skatter til Norge. Jeg vil bare presisere at jeg ikke er, eller har vært, ute etter å lure noen, unndra meg skatt eller noe slikt. Jeg har rett og slett vært ubetenksom og sløv, og nå vil jeg gjerne ordne opp. Teknisk sett er vel dette lovbrudd, så selvsagt vil jeg gjøre dette så enkelt og smidig som mulig for meg selv.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #4 Skrevet 8. juli 2011 Ja, jeg har registrert meg her i det nye landet. Men så vidt jeg forstår blir ikke slik informasjon utvekslet mellom landene, det er derfor man skal melde flytting "i begge ender". Jeg har verken jobbet eller studert her, jeg jobber hjemmefra og skatter til Norge. Jeg vil bare presisere at jeg ikke er, eller har vært, ute etter å lure noen, unndra meg skatt eller noe slikt. Jeg har rett og slett vært ubetenksom og sløv, og nå vil jeg gjerne ordne opp. Teknisk sett er vel dette lovbrudd, så selvsagt vil jeg gjøre dette så enkelt og smidig som mulig for meg selv. Jeg vet ikke om du vil få problemer med skatteetaten eller ei. Jeg har selv flyttet en del innen Europa og har også vært sen med å sende flyttemelding (dog ikke så sen som ett år), uten å få problemer med det. Men, det er ingen som nekter deg å reise ut fra Norge og bli vekke i ett år. Hadde du jobbet og tjent penger/betalt skatt i det nye landet, ville du jo fått problemer (også hvis du ikke registrerte deg i EU-landet innen 6 mnd.) Alt i alt er det registereringen som kan skape trøbbel. Har du levert selvangivelse i landet? Så har du vel også ført opp inntekt i Norge? Du må enten skrive datoen i dag (og sende papirene til hjem og få noen til å sende dem videre her) og håper skatteetaten ikke "buster" deg, eller legge kortene på bordet.. Vet ikke hva som skjer da, og det finner man nok heller ikke på skattee..no Sånn som jeg ser det kan du enten
Golde Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2011 Takk for svar. Tror jeg kommer til å skrive dagens dato... Jeg må legge ved bekreftelse på ny adresse i flyttemeldingen, altså leiekontrakten vår. Den daterer jo fra en stund tilbake. Tror jeg bare sender den inn likevel, jeg og samboer kan jo strengt tatt ha leid leiligheten sammen uten at jeg har bodd fast her... Alt i alt er det registereringen som kan skape trøbbel. Har du levert selvangivelse i landet? Så har du vel også ført opp inntekt i Norge? Jeg har kun levert selvangivelse i Norge, jobber for et lite norsk firma hjemmefra. Vet ikke hva som skjer da, og det finner man nok heller ikke på skattee..no Nei, tro meg, det har jeg sjekket og det står det ikke et ord om! Det er jo derfor jeg lurer så fælt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå